Mesh opbouwen en 2e hands homey pro 2019 erop.. vervolgens kan je veel dingen vise versa opbouwen en besturen .. is tenminste degelijk. Iets van innr afhankelijk laten zijn is vragen om problemen (ervaring zat)
Innr SP240 heeft firmware problemen (al jaren) fabrikant doet niets. Nu is het slechts een plug, maar Zigbee is op zeker zwakker en gevoeliger dan Zwave. Met een reset bijvoorbeeld moet je maar hopen dat eea weer live komt, vaak app’s resetten etc. Zwave komt op, meshed en klaar.
Als verlenging van een Homey omgeving zou ik niets over een domotica protocol laten lopen, gewoon plain wifi (mesh) en een homey 2nd handed erbij zetten. App installeren en die 2 gaan lekker aan de slag.
De Innr problemen met de SP-240 ben ik bekend mee, heb de energie meting ook opgegeven met die plugs en ga ze vervangen.
Op zich is het Z-Wave protocol inderdaad robuuster maar gelukkig zijn mijn Zigbee netwerken stabiel.
Meerdere Homey’s koppelen over wifi is ook een optie, is echter een stuk prijziger en vervelender te beheren (ook nu dat het standaard ondersteund wordt) en zou ik pas doen als echt niets anders werkt.
Duur is relatief, ik kocht 3 homey 2019 voor een fractie van de prijs.. en beheer is zeer simpel geworden vanwege de standaard app.. By far, maar meningen verschillen vanzelfsprekend, technisch de beste optie.
Is er ergens een topic over hoe je de meerdere Homey’s aan elkaar kan koppelen want ik loop ook te zoeken naar een manier om een stabieler netwerk te krijgen.
Of is daar gewoon een app voor bijvoorbeeld die je kan instaleren net als je ook een hue bridge aan je homey koppelt?
Zie de app HomeyLink https://homey.app/nl-nl/app/com.athom.link/HomeyLink/
Zie wat ik in post #9 al schreef.
En als HomeyLink niet helemaal voor je werkt, kun je ook nog Homesh gebruiken:
En daarnaast kun je ook nog flows op de ene laten doorverwijzen naar die op de andere met webhooks:
https://support.homey.app/hc/en-us/articles/18292876827548-Using-Webhooks-with-Homey
Oef nu begin ik mij zorgen te maken over mijn korte termijn geheugen, ik had vlak voor ik dat bericht postte het hele topic gelezen.
Mijn excuus dat ik het gemist had, denk dat dat mede komt doordat ik het gedeelte van netwerk via 230V niet snapte en niet de link had gelegd dat je dat ook met een bekabeld internet netwerk kan doen.
nu ik het teruglees met de kennis van nu snap hoe het werkt. (behalve het netwerk via 230v maar dan google ik nog wel)
Haha, geen probleem.
Als je het niet met een netwerkkabel aanleggen kan tot daar, kun je cia 2 Powerline modules er netwerk naar toe brengen.
Google.maar op PowerLine.
2 apparaatjes die je in het stopcontact plugt (1 in huis en 1 in je garagebox.
In huis duw je een netwerkkabel.van je router in dat ding en die “transporteert” netwerk dan via de 230V leiding naar je garagebox.
In het aparaatje daar plug je dan een netwerkkabel (en leid je zo het netwerk verder.
Kijk maar es op:
https://www.pcactive.nl/update/8386-powerline-oftewel-internet-uit-het-stopcontact-uitgelegd
De garage heeft een eigen meter. Dus dat gaat waarschijnlijk niet werken omdat het signaal dan over het openbare netwerk moet en de afstand te groot wordt. Nog even afgezien van het feit of je huis op de zelfde fase zit als de garage.
Point to point wifi. Bijvoorbeeld de Unifi Device bridge. Ubiquiti Device Bridge Pro kopen bij DectDirect
Dag Ronald,
Ik heb het hier thuis draaien met zwave.
De verste schakelaar staat ruim 30 meter verderop.
En daartussen zitten ook nog 4! muren.
Alles Fibaro en Aeotec op de homey.
Eens per jaar schakelt een lamp niet uit, daarom heb ik een script dat het vermogen meet (is een 50 watt led straler) en eventueel nog een extra commando geeft.
Succes
PS gebruik ook wat van Zigbee maar dat werkt voor geen meter (bijna letterlijk).
Powerline adapters
Een andere oplossing
Zoek op google naar Long range wifi.
Er komen verschillende mogelijkheden langs.
Ik gebruik zelf een Asus RT-AX58u modem en die haalt zeker 50 meter buiten. (-89dbm)
Volgens mij draaien we hier in rondjes ![]()
er zijn verschillende smaken :
1 Zigbee range extenders (beloven veel, maar of het echt werkt is minstens twijfelachtig)
2 Wifi : Binnen 10-15 meter, buiten 40-90 meter, zeker vwb 2.4 gHz (beperkt qua defices)
3 LAN over 230V mist zelfde meter/fase/groep
4 2de Homey met Homeylink of Homeymesh (moet op dezelfde Wifi of niet ?)
5 Wfi straalverbinding
Ook meteen globaal op volgorde van kosten denk ik…
Over kosten gesproken: Sleuf graven en netwerkkabel (door een buis) trekken.
2 gaten graven, PVC pijp in de wand van de kuil, waterslang erop en duwen tot je in het andere gat bent… ![]()
Bij mij zit er dan altijd een oude put, of steen in de weg ![]()
Maar 't scheelt veel graafwerk idd!
Hoeven geen specifieke extenders te zijn, zo’n beetje elk permanent van netspanning voorzien Zigbee apparaat kan gebruikt worden.
(Tip: een buitenlamp op elke lokatie)
Hoeft niet op hetzelfde netwerk, maar:
Important: While you can control all shared devices from your primary Homey Pro, advanced features are limited. Device-specific Flow cards and certain functionality will only be available on the Homey Pro where the devices are physically connected.