Honeywell Evohome, beste manier van werken?

Ik werk in ploegendienst, dus thermostaten die al dan niet “slim” met een weekprogramma werken heb ik niets aan. Voorheen werkte ik met IFTTT, maar sinds dat een betaaldienst is lijkt het slechter te werken. (verwarming werd steeds vaker niet uit of aan gezet) Dus de hele rede dat ik een Homey gekocht heb is het aansturen van mijn Honeywell Round Connected. (andere grappen zijn mooi mee genomen) Ik loop echter toch nog tegen een probleempje aan wat denk ik mijn eigen denk fout is.

De situatie:
In het programma van de thermostaat heb ik voor alle dagen de zelfde tijden geprogrammeerd (9:00 20 graden - 22:00 15 graden)

Als ik ochtend- of middagdienst heb zet Homey via een flow de thermostaat in “zuinige modus” voor de periode tussen gaan slapen of het huis verlaten.

Als ik buitenshuis ben zet Homey via een flow de thermostaat op “afwezig”

Als ik thuis kom zet Homey via een flow de thermostaat op “automatisch”

Als er genoeg zonne-energie is om mijn huis via de binnenvallende zon te verwarmen, en ik ben thuis dan zet Homey de gevraagde tempratuur op 17 graden.

Als er onvoldoende zonne-energie is, en ik ben thuis zet Homey de gevraagde tempratuur terug op 19.5 graden.

Dit lijkt allemaal prima te werken tot ik een keer afwezig ben geweest. Soms staat de thermostaat dan wel in de “automatische” modus, maar de gevraagde temperatuur blijft hangen op een blijkbaar eerder gevraagde waarde. Gisteravond sprong deze om onduidelijke reden een paar keer terug naar 12 graden.(komt nergens voor in een flow) Nadat ik via de Homey app de gevraagde temperatuur tijdens een film even op 20.5 graad had staan. Dit kon ik alleen verhelpen door via de Honeywell app de gevraagde temperatuur te forceren op 15 graden tot vanmorgen 9:00 uur.

Dan nu de vragen na dit lange intro:
@ralfvd - Hoe kan je het beste de Honeywell aansturen? Gebruik maken van de diverse modi, dus automatisch, zuinige modus, afwezig? Of gevraagde temperatuur, dus 19.5, 17, 15?

Geeft het problemen als je de Homey app ook op een iPad geinstaleed hebt? (nu weer verwijderd)

Ervaren meer mensen de afgelopen dagen problemen? En is Honeywell lekker aan het donderjagen? (vaak onderhoudsmelding als ik in de Honeywell app kijk)

Met Evohome kan ik je niet helpen, maar als je GeoFencing van Homey gebruikt dan is het niet erg om de app op je iPad te hebben, zolang je in die app geofencing uitzet in de app. Bij je telefoon moet die natuurlijk aan.

Zie ook mijn tips om geofencing goed te laten werken in Presence in V5

1 Like

Bedankt, dan kunnen wij die in ieder geval afstrepen.

Aan en afwezig detecteert Homey bij mij overigens prima. Net een rondje gelopen en de mode van de Honeywell is keurig veranderd van “afwezig” in “Het schema volgend” Maar gevraagde temperatuur blijft ook in de Honeywell app op 15 graden staan.

Het vlammetje op de thermostaat is dan wel weer aan. Dus ik kijk even wat er nu gebeurt voor ik weer handmatig ga ingrijpen.

Je moet even iets verduidelijken:
De titel is honeywell evohome.
In de tekst heb je het over een round connected.
dat zijn twee heel verschillende thermostaten.

Welke heb je?

Dat is alleen maar als je het idee hebt dat je die niet zou kunnen combineren.

De round. Maar werkt onder de zelfde app. (gateway RFG100)

deze app dus:

Het zou feitelijk niet moeten uitmaken of je via temperatuur aanstuurt of via de verschillende modi.

Hoe lang na het veranderen van de modus kijk je in de app? Soms duurt het een paar minuten voordat de wijziging is doorgevoerd.

Kan je ook de flow eens handmatig starten en dan kijken of er een groen vinkje bij de ‘actie’-kaart komt te staan?

Die onderhoudsmeldingen kunnen wel roet in het eten gooien; Homey maakt gebruik van een API en als die het niet doet, dan komen de wijzigingen niet door. De app is nog niet zo slim om een wijziging te controleren; dat staat al een tijd op mijn todo lijst, maar die is nogal lang :wink:

En je hebt het over 12 gradne, maar ook 15 graden. Is 12 graden niet de temperatuurinstelling van ‘afwezig’ ?

Even voor mijn informatie, wat bedoel je dan met het volgende?

“- Set temperature ; this will set the individual temperature on a device. Attention: there is no way yet to cancel this setting other than setting another temperature or using the Evohome app/system.”

Dat het een x tijd kan duren voor er een update van de status komt was ik al achter. Het vreemde is dat naar zuinige modes, of afwezig dit vrij vlot gaat. En Homey en Honeywell de gevraagde temperatuur tonen. Ik ben nu een uur thuis de Honeywell app zegt “het schema volgend” Maar gevraagde temperatuur staat zowel als bij Honeywell als bij Homey nog steeds op 15 graden. De verwarming is verder wel aangeslagen want het is ondertussen de gevraagde 19.5 graden. Het lijkt er dus op dat de informatie niet terug gekoppeld wordt in de programma modus. (zowel Homey als Honeywell)

Met een test worden keurig alle vinkjes groen.

Duidelijk dat als een service niet on-line is het geheel niet werkt. Ik vind het alleen een beetje vaak en toevallig als ik dan een keer kijk.

De 12 graden vind ik heel vaag. Want dat heb ik nergens gevraagd, of ingesteld. Programma is 15 of 19.5 graden, eco/boost 17 graden, afwezig 15 graden. Helaas kan ik nergens de gebruiksaaswijzing vinden om te controleren waar dit op staat. (Honeywell site staat het ook niet, op mail nog geen antwoord) Gisteravond heeft het weer een tijd op 12 graden gestaan. Wat ik vermoed is dat de eco mode naar het programma kijkt en van de op dat moment gevraagde temperatuur (15 graden) nog 3 graden aftrekt. Ik heb een flow er bij gezet die een notificatie maakt als de ingestelde temperatuur veranderd. Dan kan ik zien wanneer dat gebeurt.

Nog even een ander testje gedaan. 3 flows aangemaakt met 15,17, 19.5 graden. Als ik deze met de hand start reageert de Honneywell app vrijwel direct. (paar tellen) Dus wellicht is het toch het beste in plaats van een programma in de Thermostaat te hebben die je naar behoefde in een andere modus zet. Homey te laten bepalen welke temperatuur gevraagd wordt. Voordeel daar van is uiteraard dat Homey direct weet wat er gevraagd wordt. Ik ga nu mijn flows omzetten, en kijken wat er dan gebeurt.

Update,

Alle flows (het zijn er 11 ondertussen) die iets met de verwarming te maken hebben omgezet naar werken met een temperatuurinstelling in plaats van mode. En het programma dat in de thermostaat stond geprogrammeerd gewist. Dus direct bijvoorbeeld 19,5 graden vragen i.p.v. op “automatisch” zetten.

Dit werkt tot op heden naar verwachting. Instellingen komen vrijwel direct door op Homey en Honeywell. Geen rare temperatuur instelling die je niet verwacht, (de 12 graden) Geen wijzigingen die je niet verwacht. Als je buiten Homey om de gevraagde temperatuur wijzigt wordt dit een paar minuten later overgenomen door Homey.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden zou ik dus zeggen het werken met temperatuurinstelling werkt het beste/betrouwbaarst. Via een flow heb ik een “beveiliging” gemaakt tegen een communicatie storing. (uieraard moet Honeywell dan eerst wel weer online zijn)

Hi Edwin, over GeoFencing van Homey, als dat een app is kom ik die niet in de Homey app winkel tegen. De enige app daarin is “Location and Presence”. Maar…mss zoek ik wel helemaal verkeerd.
Eigenlijk wil ik maar 1 ding weten: ik heb geen geofencing nodig bij mijn gebruik van de Homey. Hoe zet ik dat uit en hoe zeker weet ik dan ook dat het niet actief is?

Alvast bedankt.

Als je geofencing niet gebruikt gaat het ook niet mis als je ipad ten onrechte meldt dat je thuis bent, maar het gaat om het locatie-schakelaatje in de locatie instellingen van de Homey app.

​Edwin, dank voor je respons en advies.

Heb op iPhone schakelaar Enable Home/Away Detection uitgezet maar Find Homey location automatic schakelaar wel aanstaan. Daardoor ziet Homey dus niet of ik wel/niet thuis ben.
Zelfde instelling voor de iPad die altijd thuis blijft, maar weet eigenlijk niet goed waarom ik die zo instel en mss is het wel beter om die juist wel op altijd op Always Home te hebben. Advies?

In ieder geval zie ik op m’n tijdlijn niet meer dat ik iedere keer thuis, uit, slaap of op vakantie ben. Maar ik kan wel buitenshuis de Homey Devices bedienen en Flow bijv aanpassen als dat nodig zou zijn. Weet alleen nog niet tot welke afstand van huis de boel werkt maar neem aan dat net als HomeWizard, Honeywell, en andere bridges, dat daar geen limitatie op is.

This/weg detectie heeft helemaal niets te maken met de mogelijkheid Homey te bedienen als je niet thuis bent. Als je geen logica baseert op of je thuis of weg bent kun je de locatie-instellingen uitzetten.
De locatie van Homey zelf moet, al dan niet automatisch, wel redelijk kloppen i.v.m. de juiste tijdzone. Het raakt echter wel steeds meer off-topic, dus mocht je nog meer vragen hebben over geolocatie dan is een is een nieuw topic aan te bevelen.