Homey + Tibber + Easee. Hvordan styre samlet effekt under 10kwh ved lading av elbil?

Jeg har stort hus med basseng, og bruker Homey og Tibber. Forbuket beveger seg kun over 10kwh når jeg lader Teslaen, og siden jeg ellers klarer å ligge under dette ønsker jeg å få opp en flow som hjelper meg med å 1) Slå av VVB og 2) Redusere effekt på billadingen, dersom samlet effekt overstiger 10kwh. Jeg bruker i dag smartlading gjennom Tibber + Easee.

Er det noen i samme situasjon som har laget en flow som de vil dele?

1 Like

Er i samme situasjon og jeg betatester «Sparegris» appen som har støtte for prioritert avskruing av laster. Han jobber også med Easee integrasjon.

1 Like

Takk for tips! Har nå installert appen. Så snart Easee-integrasjon med mulighet for å justere effekt er på plass vil nok dette bli perfekt.

Jeg har laget noen enkle flows som ser på totalt effektforbruk og slår av laster basert på forhåndsdefinerte prioriteringer. Hensikten er å holde seg under 5kwh i den verste timen på døgnet. Men det er litt strevsomt å teste/vedlikeholde/endre, så jeg tar nok en titt på den sparegrisen jeg også, selv om jeg ikke har elbil.

Sparegris og “Power Of The Hour” er de to appene jeg kjenner til for dette. POTH er eldre og litt mer moden. Mens POTH kun prøver å holde deg under X kwh/t ved å trigge flows, prøver Sparegris å være mer en totalløsning, som også sørger for nattsenking, hensyntar lave strømpriser og skrur av laster etter en prioritets-liste.

Sjekk her Log into Facebook | Facebook

Har brukt dette oppsettet i mer enn et år nå, og holder meg fint under 10kwh :slightly_smiling_face:

Kan du dele en screenshot Mats? Denne Facebooksiden er privat. Linken fungerer ikke.
Takk