Homey Pro gekocht, maar toch twijfel

Goedenavond,

Van de week een Homey Pro aangeschaft, omdat ik in mn huis behoorlijke wat slimme apparaten heb en er voor mn gevoel te weinig uit haal. Ik had al helemaal wat flows in mijn hoofd, dus kon niet wachten om aan de slag te gaan.
Mijn hele huis & tuin inmiddels vol met Philips Hue Lampen/ bewegingssensoren, dus daar kan ik genoeg mee doen, maar ik heb ook de volgende ideeen:

  • Ik heb een Siemens (Home Connect) kookplaat, maar ingebouwde afzuiger. Ik had gehoop dat als ik de kookplaat aan zou zetten, ik het hue spotje boven de kookplaat aan kon zetten & feller kon laten branden. Helaas kan ik de kookplaat niet connecten. Oven en vaatwasser lukken wel.
  • Ik heb ook LG airco-units in 4 kamers. Ik had gehoopt dat ik deze kon laten bedienen om de kamers op een bepaalde temperatuur te houden (op warme dagen). Helaas kan ik deze niet connecten.
  • Ik heb Nest apparatuur: Thermostaat / 2 rookmelders en mini’s, maar ook deze kan ik niet connecten.

Wellicht had ik me beter moeten inlezen, maar ging er eigenlijk wel vanuit dat de bekende / grote merken wel goed zouden samenwerken.

Is er nog hoop dat deze merken wel connectie krijgen? Of zijn er toch manieren om het voor elkaar te krijgen?

Groeten,
Oekiee

Weet ik niet. Atag bijvoorbeeld stuurt een IR signaal uit, en daar is een oplossing voor.
De home-connect app heeft veel apparaten, maar (nog) geen kookplaat

Sensibo of tado° AC (infrarood)

De rookmelders zijn niet te connecten (Google levert geen “verbinding”) en de thermostaat kan met de community Google nest app:
(bijbehorend: Nederlandse HowTo voor Google Nest SDM App)

Of de nieuwe Athom (in testfase) app, zonder Nest Protect
https://homey.app/a/com.google.nest/test/

De mini werkt via Google Chromecast App voor Homey | Homey

Nest protect kan ook met de community nest app

1 Like

My bad, Martin. Ik had begrepen dat ze niet in de API beschikbaar waren. Dank voor de update.

Ik heb een heel stuk naast de SDM API gebouwd met behulp van de “oude” Nest API om “het beste” van twee werelden samen te brengen. Dus nu ook Nest Protect, On demand images, Hub Max die werkt etc.

2 Likes

Inmiddels ben ik flink aan de slag gegaan met Homey. Basis flows gemaakt: Thuis/Weg & Slapen/Wakker. Veel flows voor Hue gemaakt. Behoorlijk verslaafd inmiddels, wát een mogelijkheden.

Dank voor de reply’s. Ik ga binnenkort eens met de Nest apparaten aan de slag. Kookplaat wordt heel lastig, maar misschien kan ik een andere routine vinden die ik altijd doe voordat ik ga koken, waardoor ik die lamp boven de kookplaat aan laat zetten.

1 Like

Bij de ontwikkelaar van de home-connect app vragen of ze de kookplaat willen toevoegen. Het helpt vaak om de use-case ook te beschrijven als je het vraagt.

‘als ik de kookplaat aan zou zetten, ik het hue spotje boven de kookplaat aan kon zetten & feller kon laten branden.’

Als je een beetje handig bent is die uitlezing van de kookplaat best te doen hoor, mits dat met IR gaat. Heb idd de instructies gevolgt uit @Peter_Kawa’s post en dat was eigenlijk best een leuk projectje… :slight_smile:

Of je kookplaat een IR -signaal uitzend kan je makkelijk checken door (liefst in het donker) je mobiele telefoon te richten op de kookplaat en dan de plaat aan te zetten. Zie je dan op je scherm iets oplichten dat je niet ziet op de plaat zelf? Dan is dat het IR signaal.

1 Like

Ik ga dat binnenkort eens checken. Sowieso moet ik even uitvogelen hoe dat werkt met IR, maar zijn leuke projectjes

1 Like

En hoe staat het met de “twijfel”?

Aangezien je al aardig wat flows gemaakt hebt. Hier nog wat leesvoer.
(Scheelt wellicht wat herschrijven in de toekomst)

1 Like

Ja twijfel is wel weg! Inmiddels dagelijks aan het schrijven / testen / nadenken en opnieuw proberen. Uiteraard al flink wat flows werkend, maar ook zeker nog wat info nodig. Heb al een topic aangemaakt over mn locatie via Macrodroid (thuis/weg). Lukt me nog niet.

Mn vrouw zei gisteren: hey de lamp gaat niet aan op zolder. Ik meteen even kijken, bleek de flow niet juist te zijn. Meteen aangepast en werkend gekregen. Erg leuk om er mee bezig te zijn en veel automatisch te krijgen.

Dus nogmaals, twijfel inmiddels wel weg. Dacht echt dat ik niet heel veel extra kon, maar ben er inmiddels achter dat er ontzettend veel mogelijk is mét een homey. Alles op t gemakje

5 Likes

Hi Martin,
Misschien is dit tegenstrijdige info bij de app beschrijving?

Klopt, ik zal het aanpassen met de volgende update

Martin Verbeek

1 Like