Homey Pro (4de verdieping) → kelder: Zigbee opgelost, maar hoe met Thread/Matter?

Hallo,

Ik heb een Homey Pro op de 4de verdieping en wil ook smart devices gebruiken in de kelder.

Mijn situatie en beperkingen:

• Er is een vaste bekabelde netwerkverbinding tussen het netwerk op de 4de verdieping en dat in de kelder

• In de tussenverdiepingen kan ik niets plaatsen (geen repeaters, geen hubs)

• In de kelder is een Wi-Fi access point aanwezig op hetzelfde netwerk

• Zigbee is duidelijk:

• daarvoor kan ik een Homey Bridge in de kelder plaatsen om het Zigbee-bereik uit te breiden
  • Ik wil geen twee aparte setups:

• geen tweede Homey Pro

• omdat ik dan geen gecombineerde flows kan maken tussen appartement en kelder

Mijn open vraag gaat specifiek over Thread / Matter:

• Wat is in zo’n setup de correcte aanpak voor Thread/Matter?

• Kan een Thread Border Router in de kelder:

• via het bekabelde netwerk samenwerken met Homey Pro op de 4de verdieping?

• Thread-apparaten in de kelder beschikbaar maken in Homey via Matter?

• Klopt het dat:

• Thread/Matter los staat van Zigbee

• en dat een Zigbee-oplossing (zoals Homey Bridge) hier geen invloed op heeft?

• Zijn er beperkingen of vereisten (bv. LAN/VLAN, feature-beperkingen via Matter) waar ik rekening mee moet houden?

Doel:

Een technisch correcte en stabiele oplossing voor Thread/Matter-apparaten in de kelder, binnen één Homey-omgeving, zonder hardware in de tussenverdiepingen en zonder nutteloze aankopen.

Ik hoor graag hoe anderen dit aanpakken in een gelijkaardige situatie.

Alvast bedankt!

Nope,

https://support.homey.app/hc/en-us/articles/7263667137052-Setting-up-Satellite-Mode-for-Homey-Pro

Keep in mind that Homey Bridge is intended to work in a single location, ensuring seamless connectivity within your home. Using it in Satellite Mode won’t extend your Zigbee and Z-Wave networks to another building, even if you are connected to the same Wi-Fi network.

Zeker wel

https://support.homey.app/hc/en-us/articles/18292876827548-Using-Webhooks-with-Homey

N.B. Je toetsenbord wisselt steeds naar “vet” en “standaard” tijdens het typen :man_shrugging:

Ja, dit klopt.

De Homey Bridge ondersteund geen Matter, dus die heeft er geen invloed op.

Met Matter heb je geen stabiele oplossing, omdat het een nieuwe standaard is die nog in ontwikkeling is. Voor stabiliteit kan je beter ZigBee gebruiken.

De Homey Bridge werkt niet voor ZigBee, omdat deze ook een standaard repeater/router is.

Als het alleen om verlichting gaat, kan je een Hue bridge plaatsen, deze kan met vrijwel alle merken ZigBee-lampen en stekkers koppelen.

Je kan de Hue bridge vervolgens toevoegen aan Homey via de Philips Hue app.

Ik weet niet in welk ecosysteem je zit, maar als het Apple is zou ik een HomePod (mini) neerzetten. Daar kan je de Matter apparaten mee verbinden en die kan als Thread Border Router fungeren en dan middels Matter de apparaten beschikbaar maken in Homey

Bedankt voor de tip! Ik heb tweedehands een Homey Pro op de kop kunnen tikken, dus ik ga dit zeker eens proberen.

1 Like