Homey pro 2019 defect door voeding

Mijn Homey was buiten het eigen netwerk niet meer te bereiken via de app. Als ik de voeding verving door een Apple iPad lader was dit probleem opgelost, dus een voeding probleem. Ik las op het forum dat in principe iedere standaard lader zou moeten werken, dus heb een standaard eigen huismerk lader van CB gekocht. Aangesloten, en de luidspreker begon te kraken. Toen was het einde oefening. Erg jammer naar precies 3 jaar.

Hopelijk zit er een voeding circuit in wat nog te repareren is. Ik verwacht dat er schroefjes zitten onder de geplakte voetjes. Heeft iemand enig idee hoe die er af te krijgen zijn zonder dat de voetjes te zwaar beschadigen? En wellicht heeft iemand ervaring met het repareren van een homey? heb een stevig technische achtergrond, dus dat is het probleem niet.

Ben bang dat dat nog wel eens een uitdaging kan gaan worden:

Heel misschien dat de zekering (witte onderdeel links van met midden met de blauwe “S” er op) kapot is, maar ook die is niet per se makkelijk vervangbaar.

Het moet wel een stabiele uitgang van 5Volt en minimaal 2Amp. hebben. Heb je dat al geprobeerd.

Dank je. Hier staat de manier om de bol te openen.
Qua service vriendelijkheid hebben ze bij Atom nog wel wat stappen te zetten.
Er is niet veel meer te verliezen, dus ga het gewoon proberen.

Op het forum wordt er overal gerefereerd naar eenvoudig verkrijgbare laders, maar de Homey heeft eigenlijk een voeding nodig. Technisch is een lader heel iets anders dan een voeding. Doordat hier veel naar gerefereerd wordt, heb ik deze gekocht:
https://www.coolblue.nl/product/886367/bluebuilt-quick-charge-oplader-met-usb-a-poort-18w-zwart.html

Er zit een oranje USB in, en toen had er eigenlijk al een lampje moeten gaan branden. Oranje USB betekent snellader, en daar zit meer techniek achter dan een domme standaard lader. Dus uiteindelijk is het mijn eigen domme schuld.

De Homy werkte prima met de Apple voeding, en beperkt met de eigen Homey voeding, maar doet nu helemaal niets meer. Zelfs de ring doet niets bij opstarten. Ik kan er wel van uitgaan dat de Homey nu echt defect is, en een andere voeding de oplossing niet gaat zijn.

Snelladen wordt alleen aangezet als een ingeplugd apparaat daar expliciet om vraagt. Zonder die expliciete vraag moet zo’n oplader gewoon ouderwets 5V leveren.

Volgens mij zie ik 0805 en 0603 SMD. Prima zelf te solderen.
Verder een slowburn zekering. Zal beginnen met een 1A glaszekering, maar omdat de voeding 10W is zou dat ook wel 2A kunnen zijn. De RT8070 is een stepdown. Die zal het wel begeven hebben. Met de datasheet in de hand vind ik wel uit of er iets mis mee is. Misschien heb ik geluk, en draait alles op 3.3V wat uit de stepdown komt.

Maar als probleem dieper ligt, kom ik zonder schema niet veel verder.
Ik ga een poging wagen, maar houd marktplaats open, op zoek naar een gebruikt exemplaar.

1 Like

Als dat het protocol zou zijn van snelladen, zou ik niet weten waarom de Homey het heeft begeven.
Haast onvoorstelbaar dat de oplader defect is, en daardoor de Homey heeft vernielt.
En ook al is dat wel zo, hiervoor kan ik CB toch niet aansprakelijk stellen

Kan je niet gewoon even meten wat de spanning van de voeding/lader is?