Homey och energimÀtning Aeotec

Ny pÄ forumet. :grinning:

Jag har en Aeotec ZW095 som jag försöker fÄ att fungera. I dagslÀget Àr den ihopparad med Homeyn men jag vet inte hur jag ska fÄ nÄgot vettigt ur den.

NÄgon som kan fÄ ut nÄgon statistik?

/FCN

1 Like

Om du har installerat den med Aeotec appen, vilket jag förutsĂ€tter :), sĂ„ har den stöd för “measure_power”, “meter_power”, “measure_voltage” och “measure_current”.

Du ska kunna se de vÀrden som den mÀter under Tag menyn, leta upp din enhet sÄ ska de vara listade dÀr.
Du ska Àven kunna hitta vÀrden under Insights.

Kolla dÀr och lÄt mig veta hur det gÄr :slight_smile:

Hej!

Tack för din hjÀlp men jag kommer tyvÀrr inte vidare med den heller.

Just nu kikar jag via webbversionen och inte Homey-appen och dĂ€r hittar jag inte nĂ„gon “tag”.

Det enda jag kan göra Ă€r sklĂ„ AV eller PÅ. Alternativt se Associations (Group 1: 1), Raw configuration: Tomt och Node information.

Via insights verkar den ocksĂ„ bara visa AV eller PÅ.

Har jag fel app? Aeotec v 1.6.7.

Eller vad har jag gjort för fel?

MVH Fredrik

Kan du ta en skÀrmbild pÄ enhetens instÀllningar och klistra in hÀr? (Under Devices, klicka pÄ skiftnyckeln pÄ enheten. Det ska stÄ Device ID, Product ID osv.)

DÄ har jag lyckats ta mig tid att kika pÄ detta. Förhoppningsvis kan du tyda nÄgot ur bilden.

Du verkar ha fĂ„tt in enheten korrekt och den stödjer mĂ€tningen
 sĂ„ du bör ha data i Tag och Insight
 hmm, prova att ta bort den och lĂ€gga till den igen.

Jag har nu tagit bort den och lagt till den igen. Dock sÄ sÀger den att min device Àr generic och verkar inte anvÀnda Aeotec-appen jag installerat. För sÀkerhets skull provade jag en andra gÄng och dÄ Àven avinstallera och installera om Aeotec men samma sak igen.

SÄ hÀr ser settings ut nu:
image

Behövs nÄgra parametrar nÄgonstans?

Mitt mĂ„l Ă€r att kunna fĂ„ ut en summerad förbrukning mĂ„nadsvis eller liknande

Installerar du den genom att vÀlja Homey - Z-wave eller gÄr du ner till Appen för Aeotec och vÀljer dÀr vilken enhet du ska lÀgga till?

Jag har valt devices och add. DÀr vÀljer jag Aeotec samt Home Energy Meter men ÀndÄ blir det generic.

Har sjÀlv en Gen5 (3 clamp) som jag fÄtt att fungera via fix pÄ github.
https://github.com/specialcircumstances/com.aeotec
aeotec%20HEM

1.6.7 har vÀl enbart stöd för Gen 2 (1 clamp)?

1 Like

Ett steg framÄt. :wink:

Hur fÄr jag in den programvaran istÀllet för den som Àr standard?

Det Àr ju inga Àndringar i den pÄ lÀnge sÄ frÄgan Àr hur lÄng tid det tar innan den kommer in i den officiella.

https://snillevilla.se/guide_step/homey-apps-ladda-ner-och-installera-en-app/

Dom hÄller pÄ för fullt med att uppdatera appen till SDK2, har Àven lagt in en request pÄ EnergimÀtare gen5.
SÄ det bör inte dröja allt för lÀnge, men man vet ju aldrig :slight_smile:

en bÀttre guide

https://community.homey.app/t/how-to-cli-install-method/198

Tack alla som envist försöker hjĂ€lpa mig men jag lyckas Ă€ndĂ„ inte. Jag tycker mig ha följt guiderna men fĂ„r Ă€ndĂ„ ett fel nĂ€r jag kör “athom app install”.

Meddelanden som kommer upp Ă€r “? Homey App did not validate against level ‘debug’:” samt lite programkod och sedan “Not installing, please fix the validation issues first”.

En annan fundering: NĂ€r man installerar appar “parallellt” pĂ„ det hĂ€r viset - blir de automatiskt uppdaterade eller fĂ„r man göra det manuellt?

Jag fĂ„r tyvĂ€rr fortfarande felmeddelandet Ă€ven nĂ€r jag kör “npm i -g athom-cli” (vilket jag ocksĂ„ gjorde tidigare).

Jag fick sjÀlv jÀvlas innan jag fick till det.
Har för mig att jag fick vÀlja en Àldre version av CLI (5.3.0) för att fÄ det att funka.

npm install -g npm@version

Example if you want to downgrade from npm 5.6.0 to 4.6.1 then,

npm install -g npm@4.6.1

Lyckas fortfarande inte

Kanske bÀst att vÀnta till den Àr fÀrdig med SDK2???

Den fork med fixen som du försöker lÀgga till manuellt Àr planerad att vara med i kommande skarp version av appen sÄ min rekommendation Àr att du har is i magen och vÀntar pÄ den. :slight_smile:

Hej igen! Har du nĂ„gon idĂ© om nĂ€r den kan komma i skarp version? Jag börjar kĂ€nna mig rastlös