Homey och energimätning Aeotec

Fick den att ansluta till homey med betan men den visade watt värdet på alla rader, även volt, så nu orkar jag inte längre.

Tips? annars åker den tillbaka, alla blå till neutral och dom Bruna till respektive fas kopplades,

Stöd för HEM GEN5 verkar närma sig.
https://github.com/athombv/com.aeotec/pull/157/commits/816913ba9e714c8b0f6ef3415994400c1182feeb

Parametrar rätt satt?
mina inställningar:
hem5

Excelfil för parametrering:
https://aeotec.freshdesk.com/helpdesk/attachments/6044361983

Tack, ska testa lite, annars får jag vänta jag på officiellt stöd.

Funkar det nu med tre faser?

Hej!
Jag har lagt till en home energy meter Gen5 3fas men den dyker upp en Home Energy Meter Gen2 och en Clamp 01
Jag kan sätta parametrar för att rapportera effekt ström och volt för alla clampar och jag kan se summan under enheten (Home Energy Meter Gen2) men den mäter fel. Typ 500W fel. Skall denna enheten supportas? Har kopplat in den rätt enligt manualen. Lite konstigt att bara clamp1 dyker upp som en egen enhet. Hade förväntat mig 4 enheter tre för varje clamp och en för totalen.
Kör v2.0.29 av Athom och har en Homey pro.

Nu var det tag sedan jag läste ellära men vi privatpersoner betalar för aktiv/nyttig effekt som elmätaren visar. Jag misstänker att du mäter den skenbara effekten som är en kombination den aktiva och reaktiva effekten som är en förskjutning av spännings- och strömkurvan som i sin tur uppstår pga motorer, lysrör mm som du har i din anläggning. Du mäter alltså troligen den skenbara/verkliga effekten som industrier får betala för medan privatpersoner debiteras för den aktiva/nyttiga effekten (elbolagen kompenserar sig naturligtvis schablonmässigt för den reaktiva effekten).
Angående Aeotec-mätaren, jag fattar det som du kan se alla faser och totalen men att det skapas två enheter, en för clamp1 och en för clamp2, clamp3 och totalen. Betyder det att den fungerar men är lite ologisk?

Hej,
Man kan ställa in med parametrar om man skall mäta reaktiv eller inte ser det ut som(jag har testat allt), men min mätare visar mindre än den fasta elmätaren visar. Det värkar också som att den registrerar negativ ström ibland på en fas käns nästan som någon typar en integer fel :slight_smile: . Angående antal enheter som dyker upp så är det bara totalen och clamp1 som skapas vilket känns fel.

Ska Home Energy Meter Gen5 stödjas av homey 2.1.1 med v2.0.29 av Athom någon som vet?

Det ligger en pull request (patch från fristående utvecklare) för granskning. Athom ska försöka hinna titta på den och andra patchar under nästa vecka, Inget löfte… :slight_smile:

2 Likes

Hur går det med detta egentligen? Fortfarande bara gen2 support. Hur många mer år innan 3-fas gen5 får support?

Hej,

Jag har också ZW095-3P4- 60A och undrar följande;

  1. GitHub står det “1.6.2: Add support for ZW095 - Home Energy Clamp”, men v2.0.36 - 14.08.19 av appen i Homey Apps har ändå bara stöd för Gen2‽

  2. Jag har också försökt att installera specialcircumstances app, men första gången (precis efter att ha installerat node.js) fick jag tillbaka:
    "Homey App did not validate against level debug"

  3. När jag nu försöker replikera felmeddelandet så ger “athom project --install” i Node.js command prompt:
    "Unknown arguments: install, project"

Vad har jag missat gällande dessa punkter‽

Tackar-tackar!
//alex

Ska vara “athom app install”

Tack PO_Blomstrand!

Nu är jag tillbaka till det ursprungliga problemet;

C:\Users\Alex\Desktop\com.aeotec-master\com.aeotec-master>athom app install
✓ Pre-processing app…
✓ Validating app…
× Homey App did not validate against level debug:
[
{
“keyword”: “type”,
“dataPath”: “.drivers[0].zwave.defaultConfiguration[0].id”,
“schemaPath”: “#/properties/defaultConfiguration/items/properties/id/type”,
“params”: {
“type”: “number”
},
“message”: “should be number”
}
]
Not installing, please fix the validation issues first

Tack för hjälpen!
//alex

Hej @AlexJ, har du fått ordning på det?

får samma fel som @AlexJ, har någon fått till de så får den gärna hojta till eller om dem vet när aeotec ska fixa sin app :slight_smile:

Prova denna: https://github.com/JohanBendz/com.aeotec/tree/Alpha-with-extras

Rapportera gärna hur det går, oavsett om det skiter sig eller fungerar superbra. :slight_smile:

@johan_bendz tack för snabbt svar.
Den gick att lägga in men när man lägger till enheten så lägger den sig som en “1 fas” “gen 2”
fast man väljer “3 fas” “gen 5”

Hmm, jag grävde en del i Aeotecs dokumentation… de är bägge Gen 5, det enda som skiljer är antalet faser, det har troligen skett ett misstag hos Athom då de kallar den som finns i deras app för Gen 2.

Jag har uppdaterat min kod, nu ska du få 3 faser, prova gärna igen.