Homey Energy toont 82% zelfverbruik, Zonneplan 45% — hoe kan dit?

Homey Energy toont 82% zelfverbruik, Zonneplan 45% — hoe kan dit?

Hoi allemaal,

Ik gebruik een Homey Pro Mini met een Homey Energy Dongle en een gekoppelde Zonneplan PV-installatie. Ik zie een groot verschil in het zelfverbruik tussen beide apps, terwijl ze allebei op ‘Vandaag’ staan.

Homey Energy toont:

• Opgewekt: 12 kWh
  • Zelf gebruikt: 9,8 kWh / 82%

De onderliggende gegevens die uit Homey zijn uitgelezen:

• Zonneproductie op basis van het verschil in de PV-tellerstand: 12,02 kWh
  • Teruglevering volgens de Energy Dongle: 6,651 kWh

Volgens mijn berekening is het zelfverbruik dan:
(12,02 − 6,651) ÷ 12,02 × 100 = 44,7%

Dat komt overeen met de 45% in de Zonneplan-app, maar niet met de 82% in Homey.

Weet iemand hoe Homey dit percentage berekent? Gebruikt Homey hiervoor actuele vermogensmetingen in plaats van de kWh-tellerstanden, waardoor bijvoorbeeld verschillen in updatefrequentie invloed hebben? Of is er een instelling die ik moet controleren?

Herkent iemand dit, met name met de Zonneplan-koppeling?

De screenshot is van 12 september 2026 om 23:17.

Hier lijkt inderdaad iets niet goed te gaan. Echter je screenshot lijkt niet goed te zijn geupload.

Kan je wat meer informatie geven?

Je zegt dat Homey Energy Dongle zelf aangeeft dat er 6.6 kWh terug geleverd is, dat zou betekenen dat je informatie van het stuk zelfverbruik verstoord lijkt te worden.

Welke apps gebruik je op dit moment om je opwek te meten in Homey?
Zit daar ook een verbruiksmeting in welke ook richting Homey Energy, 1 die bijv. niet is uitgesloten?

Enig percentage verschil is altijd mogelijk, de interval waarop gemeten wordt kan leiden tot afwijkingen. Metingen per sec. zijn veel nauwkeuriger dan metingen per 5s, etc.

Bedankt voor het meedenken! Ik zal de screenshot opnieuw toevoegen.

Ik gebruik een Homey Pro Mini met een Homey Energy Dongle. Mijn zonneopwek komt via de Zonneplan-koppeling binnen als één apparaat: ‘PV Installatie’. Dit staat in Homey als zonnepanelenapparaat en geeft het actuele vermogen in W en een cumulatieve energieteller in kWh door.

Bij het uitlezen van dit apparaat zijn geen aparte waarden voor netafname of teruglevering zichtbaar. Die komen vanuit de Homey Energy Dongle. In de uitgelezen apparatenlijst staat ook geen tweede zonnepanelenapparaat.

Daarnaast zijn er afzonderlijke verbruiksmetingen voor:

• Wasmachine
  • Droger
  • Vaatwasser via een slimme stekker
  • Elga Ace-warmtepomp
  • Quooker
  • Waterboiler

De oven en vaatwasser zijn ook via Home Connect gekoppeld, maar bij die Home Connect-apparaten zijn geen W- of kWh-metingen zichtbaar.

Of er apparaten verkeerd zijn ingesteld of niet zijn uitgesloten van Homey Energy, heb ik nog niet kunnen vaststellen. De uitsluitingsinstellingen zijn niet zichtbaar via de koppeling waarmee de apparaten zijn uitgelezen.

De waarden van 12 september waren:

• PV-opwek uit het verschil in tellerstand: 12,02 kWh
  • Teruglevering volgens de Energy Dongle: 6,651 kWh
  • Berekend zelfverbruik: 5,369 kWh / 44,7%
  • Homey Energy-scherm: 9,8 kWh / 82%
  • Zonneplan-app: 45%

De exacte update-intervallen van de Zonneplan-koppeling en Energy Dongle heb ik nog niet gecontroleerd.

Waar kan ik het beste controleren of een verbruiksmeting verkeerd wordt meegenomen? En gebruikt Homey voor ‘Zelf gebruikt’ de kWh-tellerstanden of een berekening op basis van de vermogensmetingen?

Ter aanvulling: de slimme stekkers waarmee ik het verbruik van de wasmachine, droger, vaatwasser, Elga Ace-warmtepomp, Quooker en waterboiler meet, zijn van TP-Link Tapo. Deze geven het vermogen in W en het energieverbruik in kWh door aan Homey.