Homewizard p1-dongle ip aanpassen

Weet iemand of het mogelijk is om mijn p1-dongle op een ander ip te krijgen zonder data kwijt te raken?
Ik zie in de instellingen geen reparatie-knop of ip-veld.
Ik kan in mijn router wel de dongle een ander ip-forceren, maar zou het zonde vinden als ik daardoor mijn geschiedenis kwijt zou raken in mijn homey.
De p1-dongle zal de data wel onthouden en opgeslagen hebben op de server van homewizard.

@Jeroen_Tebbens kan jij hierbij helpen?

Ik denk dat het geen probleem is.
Vorige week overgestapt van provider en een nieuw modem gehad.
En de gegevens zijn er nog.

Als het goed is blijft gewoon de data behouden als je een vast ip adres forceert via de router.
Alle info van de meter staat bij Homewizard op de server.
Als je jou P1 meter in een ander huishouden gaat gebruiken staan jou gegevens er ook nog steeds in.

Dat weet ik, en is ook wat ik beschrijf.
Maar als de homey het als “nieuw” apparaat ziet, dan ben je dus alle geschiedenis binnen de homey kwijt.
Dát is iets wat ik zonde zou vinden.
( Meterstanden kan ik nu terughalen via de homey, bij homewizard zie ik dat nergens (bijhalve de actuele ) )

Als je een nieuw device aan homey koppelt, dan kan je, afhankelijk van de app, mogelijk data binnen homey kwijtraken. In dit geval verwacht ik dat je de meterstanden uit wilt lezen en die vraagt Homey gewoon aan de P1, dus die zal je niet kwijtraken.

Het ip kan je vaak via de webinterface van de p1 veranderen, maar bv ook middels een static DHCP lease uit je router etc.

Als je iets meer informatie geeft over welke P1 het gaat en welke app je gebruikt en welke data je dan bang bent kwijt te raken dan kunnen er vast mensen met een vergelijkbare setup daar antwoord op geven

Hoi,

ik heb deze

Ik verwacht inderdaad dat ik de normale standen gewoon kan blijven uitlezen, maar het gaat mij om de history van deze dongle binnen homey.

Ik gebruik HomeWizard App voor Homey | Homey van @Jeroen_Tebbens

Ik heb hier als voorbeeld een nieuw ip, maar ik moet mijn homey + andere IOT naar een andere router verplaatsen.

Zelf gebruik ik de Youless 120, daar had ik 0 problemen met het omzetten van het IP adres, maar misschien heeft iemand anders ervaring met HomeWizard

Hoi,

Ja dat moet werken mits je de p1 niet verwijderd uit homey.
De code is er op berekend dat ip adres kan veranderen omdat het via mdns gevonden wordt. Ik heb dit al een paar keer met energy sockets gehad. Het serienummer in het mdns record is de unieke code voor homey.
Ik heb nog niet getest dat het ip adres uit een ander vlan netwerk komt maar zolang mdns netjes zijn werk blijft doen dan moet je gewoon van ip adres kunnen veranderen. Installeer anders zo’n mdns discovery/browse tool die ik benoem in mijn topic posts hier op het forum (engelse). Dan zie je wat ik bedoel. Kan zijn dat homey de wijziging mist dan moet je de homewizard app op homey ff herstarten.

2 Likes

mDNS was voor mij het probleem waardoor de apparaten niet gevonden werden, mocht iemand ooit dit topic weer tegenkomen en een Unifi setup gebruiken met vlan’s;

Bij ‘Profile → IP Groups’ 2 nieuwe groepen aanmaken

  1. Name: mDNS Broadcast IPv4 Address
    Type: Address IPv4
    Address: 224.0.0.251

  2. Name: mDNS Port
    Type: Port
    Port: 5353

Nieuwe regel toevoegen aan de firewall bij ‘GUEST_LOCAL’ (dus niet LAN IN)

1 Like