Hoe een bepaalde zonnestand bepalen + Trigger?

Ik kan mijn zonnescherm (1stuks) op het dak van onze serre bedienen via Homey.

Ik ehb al een flow gemaakt voor het openen bij zon, en sluiten bij regen, weinig zon of een weeralarm.

Nu staat de zon, vooral voorjaar en zomer, soms irritant laag en schijnt dan net over de struiken in de achtertuin heen en schijnt dan net in je gezicht als je in de woonkamer zit.
Alleen tijd en stand verschilt bijna per dag natuurlijk.

Wat heb ik qua opties om daar een trigger aan te hangen ?
E.e.a. kan ik natuurlijk finetunen als het in werking is, maar nu kan ik het natuurlijk niet testen. Het zou wel leuk zijn als ik voor komende voorjaar een beetje een opzet heb…

Zon staat dan in het westen (NWW denk ik) en meestal zo van 17:00 tot 21:00 (varieert dus)…

Iets met xx minuten voor zonsondergang, werkt dat ? Of is het verschil tussen April/Mei en bv Augustus te groot ?

1 Like

Kijk eens naar de App: Sun Events App for Homey | Homey
met Azimuth kan je blijkbaar de “hoogte” van de zon inval bepalen. (geen ervaring mee)
Zoek in dit forum eens op Azimuth.

Hmm ik kan misschien iets met de trigger ‘altitude is between’ iets doen.
Al zal ik dat proefondervindelijk uit moeten zoeken wellicht…

Azimut is de positie vd zon in graden.

0/360 = Noord
90 = Oost
180 = Zuid
270 = West
Het duurt 4 minuten om 1 graad te verschuiven.

Als bv de zon om 13u naar binnen begint te schijnen, staat de zon in het zuiden, en zal de azimut in de buurt van de 180 graden zitten.

Dan heb je nog altitude (hoogte).
De zon staat in NL 's winters veel lager dan 's zomers.
Zo kan de zon boven een bepaalde hoogte niet hinderlijk naar binnen schijnen, maar daaronder wél.
Zo kun je naast de positie van de zon, bijv. “tussen 160 en 205 graden azimut moet de zonwering omlaag”,
ook nog bepalen of dat boven een bepaalde hoogte (altitude) nog wel nodig is, bijv.
“tussen 160 en 205 graden azimut
en altitude is kleiner dan 35:
doe zonwering omlaag”

1 Like

Idd. dacht al dat het een combi van beide was die ik zou moeten gebruiken.

En een bepaald seizoen selecteren natuurlijk…

Kan ik die graden ed al vooraf bepalen (geen idee of een compas app die laat zien) of wordt dat dan een educated guess en finetunen zodra het moment daar is ?

Door deze flow tijdelijk te laten lopen kun je de azimut waarde terugvinden bij de tijdstippen waarop de zon in een raam komt , en wanneer de zon er weer uit verdwijnt.

Zelfde met de altitude.

2 Likes

Beste JohanP,
Las dat je een flow hebt gemaakt voor je zonnescherm, samen met wind en regen. Zou je de flow willen delen met mij? Dat zou mij een boel gepuzzel schelen. Of staat die misschien al ergens op het forum.
Hoor het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Hans.

Bedoel je deze ?

en

Ik moet er wel bij zeggen dat deze gebouwd is in het najaar, m.a.w. ik ehb hem zelf nog niet in werking gezien en moet waarschijnlijk nog wel wat gaan finetunen qua settings van bv ‘opbrengst zonenpanelen’, ‘datum en tijd’ enzo.

verder heb ik deze er nog in staan :

en een proefmeting voor de zonnestande, zie hierboven.

Dank je wel, ga ermee aan de slag. Geeft mij een mooi voorbeeld hoe het kan en moet.

Met vriendelijke groet,
Hans