Jeg har en del forskjellig z-wave utstyr, bl.a noen Fibaro dimmere. To av dem står i kalde uthus og begge disse har tatt kvelden etter noen år. Det kan jo ha mange årsaker, men felles for dem er at de står kaldt. Jeg har et par til som står kaldt som fortsatt funker, men inne i bolighuset har faktisk ingen dimmere av den typen. Så det er jo mulig kulde ikke har noe å si, at de bare dør etter noen år uansett.
Begge to har dødd i den forstand at lyset står på hele tida og at de ikke kan kontaktes via Z-Wave. Jeg har ikke prøvd å gjøre factory reset / inkludere dem på nytt.
Er det noen som har opplevd noe lignende?
Er det noen som har dimmere som står kaldt, og som har gjort det i noen år uten trøbbel?
Jeg har 4stk Fibaro Dimmer 2 montert utendørs (ligger over himling på takoverbygg for å styre downlights).
Disse har fungert feilfritt i ca. 3 år nå. Bor i Trøndelag, så det er ikke uvanlig at det er 20 minusgrader på vinteren, men det har ikke bydd på noen problemer så langt.
Ting tar tid, men siden kveldene blir lange og kulda setter inn så var det på tide å installere nye dimmere som erstatning for de defekte Fibaro.
Valget falt på en Fibaro dimmer2 på tilbud + en Heatit ZM dimmer
Fibarodimmeren smatt rett inn og etter en reprogrammering av diverse flows så ser den ut til å funke som den skal. Dette er et utelys på et verksted. Det skal stå på når det er noen i nærheten, og styres av en Fibaro bevegelsessensor pluss timer og annen logikk.
MEN. Heatit dimmeren ser ikke ut til å kjøre lampene på full effekt. Det er to utelamper i parallell her, hver med ei vanlig LED-pære på kanskje 4-5 watt eller noe sånt. Dimmeren er oppgitt til å kunne kjøre med minimum 5W last, så det burde være OK. Men jeg synes ikke pærene lyser like bra som de gjorde før? Og når det står på max så viser effektmålinga fra dimmeren 4.72W. Jeg hadde forventa minst 10, siden det er to lamper.
I det hele tatt så virker den effektmålinga noe tvilsom. Om jeg slår lampene av og på så får jeg forskjellige målinger. Om jeg dimmer de litt ned eller opp så endres ikke målingene.
Noen som har erfaringer å dele med Heatit dimmeren? Jeg har andre Heatit dimmere (vridimmere) inne i huset og de funker helt som forventa.
Ja, den sto til 90 og jeg øket den til 99. Jeg endret også rapportertingsgrensa for wattmeteret, den sto så høyt at med mine to LED-pærer ble ikke endringer oppdaget.
Etter å ha sett på utelyset et par kvelder nå så tror jeg kanskje at det lyser ca like bra som før (det er jo noen måneder siden det var like mørkt), men effektmålinga er jeg fortsatt skeptisk til.