Gumax zonwering bedienen



@Peter_12 Op de afstandbediening staat meestal ook nuttige info, mogelijk een frequentie.

Heeft iemand geprobeerd de Gumax te automatiseren met Shelly? Ik zit te denken om een terrasoverkapping te kopen met zonwering ook.

https://www.shelly.cloud/en

Mij is het vandaag deels gelukt om 7 van de 9 stroken Gumax zonwering apart aan te sturen dmv Home Assistant en een RFXCom LAN module.
De laatste 2 gaan nog niet zoals het moet en allemaal tegelijk is me ook nog niet gelukt.
Als men meer informatie wil dan hoor ik het wel.
Dus wat Gumax zelf beweert is niet waar, het kan wel door domotica worden aangestuurd.
Heb zelf ook een RFLink gekocht maar die moet ik nog monteren dus weet niet of het daarmee ook/wel compleet lukt.

Ik heb geen Homey, maar in mijn zoektocht naar mogelijkheden om Gumax zonwering aan te sturen kwam ik wel vaker op dit topic uit dus vandaar dat ik laat weten hier dat er wel mogelijkheden zijn voor volledige integratie.

Ik heb ook een RFlink, een goedkoper alternatief van RFXCom, en daarmee werkt alles prima.
Redelijk simpel toe te voegen in Home Assistant in ieder geval.
Dus als Homey RFLink ondersteund zal het waarschijnlijk met Homey ook moeten werken.

De RFLink is een stuk goedkoper dan de RFXCom, 1/3 ongeveer van de prijs, je moet wel zelf wat solderen maar dat is goed te doen.

Ik kan nu in ieder geval per strook en alles tegelijk openen via Home Assistant zonder de afstandsbediening nodig te hebben.

Hoi Ik heb ook 8 zonweringen dus ik ben wel geïnteresseerd hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Rfx.com heb ik ook.

Via RFXmngr applicatie de BlindsTx activeren en dan werden ze bij mij herkend als protocol: “T3 A-OK AC114,AC123,Motolux”.
Dan de ID van je afstandebediening kopieren en de commando’s proberen te verzenden.
Hoe dit precies in Homey moet worden ingesteld heb ik geen idee van.
Hopelijk helpt dit je wat op weg. Voor Home Assistant kan ik je eventueel wel helpen.
Maar RFXcom was bij mij minder betrouwbaar dan RFLink.

Oke, ga ik eens proberen. Bij vragen laat ik van mij horen. Bedankt. .

Hi, ben je hier nog verder mee gekomen. Ik krijg volgende week de home assistant Green en wil hier ook mee gaan werken. Ik heb ook de Gumax zonwering. Kan mij adviseren wat voor hardware ik nodig heb hier voor?

Frank