Gargagepoort-opener (z-wave,KaKu of een andere oplossing?)

Hallo allemaal,

Ik heb dit al op het engelstalig gedeelte van het forum geplaatst, maar nog geen antwoorden gekregen, dus ik probeer het hier nog eens.

ik heb sinds kort een garagepoort van het merk marantec die ik graag zou verbinden met homey. De afstandsbedieningen zijn op basis van rts en gebruiken de 868 Mhz frequentie en rolling codes. Het is mij niet gelukt om het signaal te kopiëren met homey via playground. Aangezien deze poort door dezelfde installateur geplaats is die ook mijn veluxrolluiken geplaatst heeft en ook nog 7 rolluiken met somfy-motoren plaatst (en ik hem verschillende keren heb uitgelegde dat ik iomotoren wou om de rolluiken om via homey en connexoon aan te sturen), had ik gewoon aangenomen dat de poort ook met een somfymotor zou zijjn, of op zijn minst compatibel met de connexoon io, maar dat is niet zo… heeft iemand een idee die mijn probleem oplost?

op de motorunit staat er “works with maveo”, wat blijkbaar een bridge is die werkt op het nymea-protocol. Ik kan momenteel niet vinden in de homeyappstore, en veronderstel dat als iemand er een ap voor zou ontwikkelen dat ik dan tocht de maveobridge zal moeten kopen?

In de handleiding zag ik ook dat er een impulsinput aanwezig is. ik heb er nu een knop op aangesloten, maar ik denk om er een relais parallel over te zetten. Op dit moment is alles in mijn huis verbonden met zigbee of de io-bridge (somfy connexoon), dus heb ik een nieuw protocol nodig aangezien ik geen zigbeeswitch met potentiaalvrij contact vind online.

ik heb na wat zoeken de amu-500 gevonden van trust coco (het vroegere kaku) in de handleiding van trust zie ik dat een van de voorgestelde gebruiken is om een deur te openen, maar in de laatste kakuhandleiding staat er letterlijk dat je de module niet mag gebruiken om een deur te openen/sluiten omwille van veiligheidsredenen. ik twijfel dus om deze te gebruiken.

van fibaro vond ik de FIBEFGS-222, en ik denk momenteel dat dit het beste alternatief is?

Misschien is er nog een andere/betere manier/protocol die ik momenteel niet zie/ken, en die iemand hier me kan aanraden?

De beste plek waar ik een module kan wegstoppen zou in deze opbouwdoos zijn, maar zoals je kunt zien zit er dus wel wat metaal van de poortconstructie in de buurt.

image

Hoeveel communicatiepoorten heeft de garage? Voor elke functie 1 of?..

Geen communicatiepoorten. Enkel via een fiche kan ik fotocellen of een impulsknop toevoegen. Enkel rts dus veronderstel ik. Daarom zou ik ook een relais parallel over mijn drukknop zetten. 1 puls hierop=>open is er een nieuwe puls=>Stop beweging bij nog een nieuwe puls=>dicht.

Helder! De Fibaro heeft 2 potentiaalvrije contacten, maar als ik het zo lees gebruik je er dan maar 1. De Shelly 1 (niet de PM!) heeft 1 potentiaalvrij contact en je kan indien gewenst de schakelaar blijven gebruiken… Scheelt weer een paar tientjes…

thanks, ik had niet aan wifi gedacht (heb al redelijk wat dingen verbonden zitten op mijn routers( 2 pc’s ,3 printerst,tablet,3 smartphones, homey,…) ik had ergens gelezen om te proberen max 10 toestellen per accespoint te gebruiken voor de snelheid optimaal te houden. (weet wel niet hoe actueel/juist deze info is :p) maar naar prijsklasse inderdaad een goede overweging.

natuurlijk kan ik via fibaro ook wel de schakelaar blijven gebruiken (is immers parallel, de - van de motorunit moet ingang 2 bereiken om als impuls herkent te worden) en eventueel kan ik dan later in huis uitbreidingen doen via z-wave.

ben er nog niet direct aan uit, maar neem de shelly zeker mee in mijn gedachten

Ik heb een poort van FAAC, deze is een jaar of 20 oud en werkt met handzenders.
Ik heb hierbij gewoon een Shelly 1 gebruikt om een puls te geven aan de print die bij de poort hoort.
Hierdoor doet hij hetzelfde als dat je op een handzender drukt. Wil je meerdere functies hebben zoals poort open dicht en poort openen en nogmaals drukken sluiten kun je ook twee Shelly’s gebruiken.

Jou verhaal over WiFi is wel erg makkelijk gesteld, ligt echt aan de hardware die je gebruikt. Ik gebruik Unifi en ik durf er rustig 30 apparaten op te verbinden. Geen probleem. Daarbij een Shelly gebruikt geen reet qua data.

Hopelijk heb je er iets aan :wink:

Uiteindelijk gekozen voor de fibaro smartimplant. De reden hiervoor is dat ik hiermee ook een sensor kan aansluiten om te zien als de poort dicht is, en enkele fotocellen om te zien als de poort kan sluiten.image