Google assistent koppelen aan Homey devices en flows

Ik ben een fantastisch project tegen gekomen om zelf eigen apparaten te koppelen aan google assistent.
Ik gebruik dit om homey flows en devices te bedienen zonder eerst de vraag te stellen “oke google vraag aan homey”
https://about.gbridge.io
Je kan gebruik maken van de gratis service of eigen installatie in docker.
ik heb hem zelf draaien op mijn synology.

1 Like

Heb even kort getest met de gratis cloud variant, inderdaad een erg leuk project. Natuurlijk jammer van alle dubbele administratie die erbij komt kijken maar voor het gebruiken van Nederlandse spraakcommando’s op een gebruikersvriendelijke manier is dit momenteel de beste optie.

Ik ben bezig de docker variant op mijn Synology te installeren. Moet alleen de webserver nog configureren. Ben benieuwd hoe het straks allemaal draait en hoe snel de response tijd is voordat Homey daadwerkelijk een actie uitvoert.

Ik ben beniuwed naar jullie ervaringen, dus : keep us posted!

Mijn ervaring is zeer goed en gebruik het al een paar weken zonder problemen.
Helaas is er nog geen ondersteuning voor de spraak commando open en dicht maar dit komt er wel aan.
Moet nu mijn gordijnen bedienen met het spraak commando gordijnen aan/uit.
De reactie tijd is zeer snel en ervaar geen enkele vertraging.
Nu nog wachten op iemand die de code wil herschrijven zodat de mqtt niet meer nodig is en de homey api gaat gebruiken.

Ik heb de cloud versie alleen maar even getest om te kijken hoe het werkt. Het werkt prima maar over performance kan ik niks zeggen.

Ik heb nu de self-hosted variant opgezet (met dank aan @Albert_Dijksma). Dit vraagt wel om enige technische kennis van docker, mosquitto en webservers ivm reverse proxy. De instructies op https://doc.gbridge.io/ zijn redelijk goed maar door een bug in de huidige docker container gaat het niet direct goed. Lees vooral even de issues op Github door voor verdere info.

Performance van de self-hosted variant is inderdaad goed, vertraging is amper merkbaar.

Het blijft echter een workaround, je moet extra devices aanmaken in gBridge. Ik weet niet waarom, maar deze worden bij niet automatisch gesynchroniseerd met Google Home, waardoor ik na het aanmaken van een nieuw device in gBridge deze moet unlinken en opnieuw moet linken met mijn Google account. Vervolgens moet je nieuwe flows in Homey aanmaken die mbv de MQTT client app abonneren op het juiste topic en vervolgens op Homey de juiste apparaten aansturen.

Voor nu ben ik er erg blij mee maar ik hoop dat Athom ooit nog een voor een degelijke integratie tussen Homey en Google Home zorgt.

1 Like