Goede verdeling licht dmv helderheid

Goedemiddag!
Ik ben opzoek naar een goede verdeling van de lichten in mijn woon/eet gedeelte.
Nu doe ik het dmv tijd maar dat is onhandig ivm zomer/winter voreg donker of later…
toen dacht ik laat ik de tijden veranderen en de helderheid zijn werk laten doen maar hoe zou ik dat het beste kunnen doen? als ik bv zeg mijn hue sensor vangt 10hx op en dat is het start sein om aan te gaan, eten doen we rond 1900 in de zomer hoeft dan het licht nog niet aan maar in de winter wel! kortom ik vraag mij af hoe jullie een soortgelijk lichtplan hebben

Gebruikmakend van tijden, zonnestanden en de gemeten lux

Ook hier een combinatie van Lux, zon op/onder tijden voor blokkeer functies.

's Nachts mag er niets aan kunnen gaan door bijvoorbeeld bliksem.
Ook vals licht door bewolking wordt zo een beetje ondervangen.

De vaste tijden uitschakel flow in ook nog actief voor het geval dat er problemen zijn.

Met onderstaande flow bepaal ik of de helderheidstrend stijgt of daalt. Hiermee voorkom ik vlak achter elkaar aan en uit gaan

Bij mij gaan bepaalde lampengroepen aan bij verschillende lichtsterktes afhankelijk of ik thuis ben, thuis kom of wakker word.

(De browser toont niet alle blauwe lijntjes)

Is er iemand die mij een stapje op weg kan helpen met de trend, dat vind ik nog een mooie toevoeging.
Alleen ik krijg geen output uit een trend…

Kan of moet ik ergens nog iets instellen? Dank alvast voor enige hulp!

Bij de instellingen van de app kun je met ‘spelen’ met verschillende tijdsintervallen van een insight (in dit geval mijn lichtsensor) iets dergelijks moet met jouw lichtsensor kunnen.

In jouw schermprint staan geen waardes achter de tags: heeft de berekening wel plaatsgevonden?

Als ik bij de “instellingen” kijk, dan kan ik dit wel zien

Echter kan ik dit niet opslaan of vast zetten.
De flow met de insight heb ik wel laten lopen, ook handmatig, maar de tags blijven leeg.

App al 3 x opnieuw geïnstalleerd, geen idee wat er is

edit: maar het lijkt idd of hij de berekening niet uitvoert

Ik heb een losse lichtsensor van Aqara. Voor zover ik weet rapporteert een bewegingsmelder de lichtsterkte alleen na beweging. Dus vraag ik me af of hiermee een bruikbare trend valt te berekenen.

Ik gebruik Philips en die geeft ook een LUX verandering door.
Maar het lijkt er voorzichtig op dat de APP Insight Trends Reloaded niet werkt op een HP23, of ik doe iets echt fout

Het lijkt nu te werken, krijg output en kan er iets mee, verder even later stoeien

is dat met elke lichsensor? oftewel in mijngeval de HUE lichtsensor meet wel sterkte de gehele periode maar doet daar pas wat mee als het een trigger krijg? Ik kan hem dus niet aan kirjgen als niemand beweegt in die ruimte?!

Dat weet ik niet

Maar mijn Aqara bewegingsmelder (groen) heeft gisteren twee keer waardes doorgegeven.

Helderheid Philips motion sensor