Geheugen van Homey 2023 loopt vol

Om de paar dagen moet ik mijn nieuwe Homey 2023 een restart geven om weer geheugen vrij te kunnen maken.
Iemand enig idee hoe je kan zien wat er in dat geheugen zit of wat daar in wordt gestopt?
Het zal ongetwijfeld een oorzaak hebben, maar wat?

Voor restart
01 voor

Na restart
02 na

En wat bracht je op het idee om hem te herstarten? Wat gebeurt er als je Homey niet herstart?

Heb je al bij de geheugen grafieken van de apps gekeken? Misschien loopt er een app uit het geheugen. In dat geval hoef je enkel die app af en toe te herstarten (en de developer informeren uiteraard).
Ik zie wel dat “homey” steeds meer geheugen gebruikt, maar het Ă©Ă©n kan verband houden met het ander.

Bij twijfel kun je natuurlijk ook een flow maken die ergens in de nacht je Homey herstart.
Er zit onder Systeem een kaartje met ‘Herstart Homey Pro’. Normaal gesproken moet Homey dat soort zaken ook zelf kunnen oplossen, dus vraag me ook af wat met je Homey gebeurd als je niets doet en nooit naar dat geheugen kijkt? Het kan natuurlijk ook aan een van je flow’s liggen.

Ik laat het idd eens kijken wat er gebeurd. Zit nu op 9% vrije geheugen ruimte.


Apps nagekeken en zie daar geen rare dingen in.
Wacht even af wat tie gaat doen


1 Like

Wat er allemaal gebeurd weet ik niet maar het is wel heel netjes wat Homey hier doet.
Het geheugen blijft zo rond de 10% schommelen.

Zou niet best zijn als Homey het niet zelf regelt :wink:

1 Like

Hmm, wat gebeurd er onder die 10% vraag ik me dan af. Wordt de ‘SWAP’ dan gebruikt? Herken het probleem hier niet. Kan Athom meer info uit een diagnostisch rapport halen?

10% van 2GB is altijd nog ongeveer 200MB.
Bij mijn weten gaat de Swap gebruikt worden als er te weinig vrij geheugen is voor bepaalde acties. Een proces dat ‘even’ 300MB nodig heeft bijvoorbeeld.
Swappen op SSD’s moet je zoveel mogelijk vermijden (of dat moet ingehaald zijn door de tijd).

Precies dat. En SWAP op SSD is idd niet wenselijk. Zeker niet bij ‘zo weinig’ beschikbare ruimte. Dan is ‘load balancing’ over beschikbare vrije ruimte niet mogelijk.

Heb in HA een mooie grafiek. Volgens die grafiek is het vrije geheugen niet lager dan 12 geweest de afgelopen 48u. Dit is wel van een Pro19
Screenshot from 2023-07-07 16-55-03

Al zijn het maar momentopnames

Zomaar even 2 appjes maar ze geven allemaal hetzelfde beeld.
Sinds het geheugen zo rond de 10% zit gebruikt het waarschijnlijk ook het geheugen van apps.


De werking is trouwens nog steeds goed. Hij doet wat het doen moet.
Inmiddels Athom hiervan op de hoogte gesteld maar het duurt 2-3 voor een reactie.

Denk niet dat je blind moet gaan staren naar vrije geheugen. Onder de motorkap is het linux en die pakt altijd geheugen voor cache/buffer. Dit lijkt dan “bezet” maar is beschikbaar voor kernel en andere zaken die direct nodig zijn of weer vrijgegeven wordt voor apps zelf. Geheugen in cache of buffer betekent juist minder ssd lees/schrijf acties naar de SSD.

1 Like

ik heb 1,13gig vrij en al weken geen herstart gehad. 200mb vrij lijkt mij wat afwijkend dan. Moet er wel bij zeggen dat ik pas een 15 tal flows heb die overwegend simpel zijn

Tja. Zou zeggen, stuur een keer een debug rapport naar Athom als je je er druk over maakt. Persoonlijk zou ik zeggen, als het probleemloos werkt dan is het goed, heb je problemen en kun je apps niet (meer) starten dan is het dus niet goed.

Hier stabiel bij 2,7gb RAM gebruik (een kleine 69 apps en ca 350 simpele flows en ca 20 zeer uitgebreide advanced flows. Homey erg stabiel, maar er is dus geen RAM tekort. (Denk dat hij het bij een tekort had opgevangen met SWAP)

1 Like

Als ik de Beacon app uitzet blijft het geheugen keurig netjes stabiel.

Bericht van Athom:
Het probleem is al eerder gerapporteerd door andere gebruikers en Development is al hard aan het werk om een oplossing voor het probleem te vinden. Ik kan helaas geen uitsluitsel bieden als het gaat om wanneer dit issue wordt gevonden en opgelost, maar weet dat het in de juiste handen is en het alle aandacht krijgt die het verdient.

Dit is een issue met bluetooth. Je kan je bluetooth apparaten en apps disabelen om dit probleem te voorkomen. Je kan ook een flow maken die elke nacht je Homey Pro herstart om te voorkomen dat hij vol loopt.

Maw, de oorzaak is in ieder geval gevonden. Bedankt iedereen voor het meedenken.

2 Likes