Futurehome modusbryter

Hei. Jeg holder pÄ Ä flytte over systemet mitt fra Futurehome til homey, og i den forbindelse hÄpte jeg pÄ at modusbryteren fra futurehome skulle la seg inkludere, men det gjorde den ikke.
Den kommer inn som ukjent z-wave enhet som homey tror er en av/pÄ enhet.

Er det noen som vet om en app som gÄr Ä laste ned for Ä fÄ stÞtte for denne? Har prÞvd Namron og EasyLightning appen uten noe hell.

3 Likes

Fikk du noe orden pÄ dette? KjÞpte nettopp en slik modusbryter etter tips fra ekspeditÞren hos ElektroimportÞren. Jeg sa jeg hadde Homey, sÄ jeg tenkte ikke pÄ Ä gÄ i dybden. Vel hjemme sÄ forsÞker jeg kople opp og fÄr akkurat det samme som deg. Ukjent enhet.

1 Like

Samme her. :frowning: Skulle gjerne fÄtt det til Ä funke, da bryteren er litt dyr.

Hei.

Jeg fikk den omsider ved Ă„ modifisere EasyLightning appen. Kildekoden lastet jeg ned fra github.
Husker ikke helt hvordan jeg gikk frem, da jeg ikke visste helt hva jeg holdt pĂ„ med😅
Ser den ligger inn som «ZV9001K4_DIM_G2», sĂ„ jeg la vel inn ID’en pĂ„ futurehome bryteren inn i den driveren :thinking:

1 Like

Wow det er gode nyheter, har du mulighet til Ä enkelt forklare hvordan du gjorde det? Har en bryter i gangen som ikke fungerer nÄ :smiling_face:

Ok takk for svar. Jeg endte med Ä returnere den og byttet til Namron sin siden den ikke var stÞttet. Veldig kult at du fikk det til. Namron sin koster en brÞkdel og skal ha stÞtte for Homey, eventuelt kan den gÄ via Philips Hue Bridge som jeg ogsÄ har. Ikke satt opp den ennÄ.

HÄper du deler med oss nÄr du fÄr satt den opp, erfaring ect :smiling_face:

Som sagt sÄ drev jeg og knotet forferdelig, uten helt Ä vite hva jeg holdt pÄ meg, sÄ dessverre klarer jeg ikke forklare det enkelt.

Men, jeg kan bekrefte at Namron sin versjon kommer rett inn i homey uten noen problemer :slight_smile:

1 Like

Takk for svar, kanskje noen andre som nÄ vet at det funker fÄr en «how to» :smiling_face:

Noen som har fĂ„tt modusbryteren til Ă„ fungere i Homey? Har forsĂžkt utallige ganger nÄ 

Eg er ĂČg interessert i dette. Skulle gjerne fĂ„tt mine to over i Homey.

Fikk du det til?

Nei
 endte opp med Ä selge futurehome pÄ Finn.

Her og

Det er en Heatit 4 knapp bryter og kan legges til med Heatit appen :wink: Heatit Z-Push Button 4 Black | 4512683 | Heatit documents page

1 Like

Takk for tips, fÄr lagt den til men kan fÄr opp av at det er en ukjent enhet uten app stÞtte selv om jeg bruker Heatit appen nÄr jeg legger til. Ser ikke ut som jeg har mulighet til Ä bruke de 4 knappene heller :see_no_evil_monkey:

Merkelig. Jeg ekskluderte direkte i fra Futurehome og inkuderte i Homey i gÄr. Fungerte fint med alle knapper og en flow per knapp.

Etter mye knoting sÄ fant jeg ut at mine ikke var Heatit 4 knapp . Jeg prÞvde sÄ med easylighting og lykktes.
Oppskrift laget av KI sÄ ville kvalitetsikret punktene selv.
(kan legge til at jeg ikke hadde jobbet med github eller terminal tidligere, lĂžste dette kun med AI og klipp og lim).

Jeg har nylig gĂ„tt gjennom en prosess for Ă„ fĂ„ min Futurehome Modusbryter F101E til Ă„ bli riktig gjenkjent i Homey Pro nĂ„r jeg bruker EasyLightning-appen. Standardinstallasjonen av appen resulterer ofte i at enheten vises som en “ukjent Z-Wave enhet”. Årsaken er en uoverensstemmelse mellom Z-Wave-identifikatorene enheten rapporterer, og de identifikatorene som EasyLightning-driveren forventer for denne spesifikke bryteren.

Denne guiden viser hvordan du manuelt endrer driveren i EasyLightning-appen for Ă„ lĂžse dette. Prosessen involverer bruk av Terminalen/Kommandoprompten og redigering av en JSON-fil.

Viktig fĂžr du begynner:

• Dette krever at du er komfortabel med Ă„ bruke Terminalen/Kommandoprompten og en enkel tekstredigerer.

NĂždvendige verktĂžy:

1. Homey CLI (Command Line Interface) Tools: SĂžrg for at du har Homey CLI installert. Hvis ikke, fĂžlg Homeys offisielle guide for Ă„ installere den (krever Node.js).
  2. Node.js og npm: Dette installeres vanligvis sammen med Homey CLI.
  3. En tekstredigerer: Jeg anbefaler Visual Studio Code (gratis og bra for kode), men Notisblokk (Windows) eller TextEdit (Mac – pass pĂ„ Ă„ lagre som ren tekst!) kan ogsĂ„ brukes.
  4. Futurehome Modusbryter F101E
  5. Dine spesifikke Z-Wave ID-er for F101E:
  • manufacturerId: 773
  • productTypeId: 768
  • productId: 117 (Disse ID-ene er bekreftet for F101E, men du kan dobbeltsjekke dine egne via Homey Developer Tools hvis du er usikker).

Steg-for-steg guide:

Del 1: Forbered EasyLightning-appen

1. Last ned EasyLightning-appen:
  • GĂ„ til GitHub-siden for EasyLightning-appen (sĂžk etter “athom-easy-lighting github” eller lignende).
  • Last ned hele prosjektet som en ZIP-fil (vanligvis via en grĂžnn “Code”-knapp og deretter “Download ZIP”).
  • Pakk ut ZIP-filen til en lett tilgjengelig mappe pĂ„ datamaskinen din (f.eks. pĂ„ Skrivebordet). Mappen vil sannsynligvis hete noe som homey_easylighting-master.
  1. Åpne Terminalen / Kommandoprompten:
  • Mac: GĂ„ til Programmer > VerktĂžy > Terminal.
  • Windows: SĂžk etter cmd (Kommandoprompt) eller PowerShell i Start-menyen.
  1. Naviger til EasyLightning-appens hovedmappe i Terminalen:
  • Skriv inn cd (legg merke til mellomrommet etter cd).
  • Deretter, dra og slipp hele den utpakkede EasyLightning-mappen (homey_easylighting-master eller lignende) direkte inn i Terminal-vinduet. Stien til mappen vil da fylles ut automatisk.
  • Trykk Enter.
  • Terminal-linjen skal nĂ„ vise at du er i riktig mappe.

Del 2: Modifiser ZV9001K4_DIM_G2-driveren

Denne driveren er ment for Futurehome Modusbryter, men trenger Ä fÄ ID-ene sine oppdatert for Ä matche din spesifikke enhet.

1. Naviger til drivermappen for ZV9001K4_DIM_G2:
  • I Terminalen (mens du fortsatt er i appens hovedmappe), skriv inn:Bashcd drivers/ZV9001K4_DIM_G2
  • Trykk Enter.
  1. Åpne driver.compose.json-filen for redigering:
  • Minimer Terminal-vinduet for et Ăžyeblikk.
  • GĂ„ til mappen pĂ„ datamaskinen din: (Din EasyLightning-mappe) → drivers → ZV9001K4_DIM_G2.
  • Finn filen som heter driver.compose.json i denne mappen.
  • HĂžyreklikk pĂ„ filen og velg “Åpne med
” (Open with
) din foretrukne tekstredigerer.
  1. Endre Z-Wave ID-ene i filen:
  • Inne i driver.compose.json-filen, finn seksjonen som begynner med "zwave": { ... }.
  • Du skal endre verdiene for manufacturerId, productTypeId og productId til Ă„ matche de Homey Pro rapporterer for din F101E:
    • manufacturerId: 773
    • productTypeId: 768
    • productId: 117
  • Finn dette (eksempel pĂ„ originalt innhold):JSON"zwave": { "security": ["none"], "manufacturerId": 816, "productTypeId": [ 768 ], "productId": [ 41734 ], // ... resten av koden ... }
  • Erstatt hele driver.compose.json-filens innhold med dette (kopier og lim inn alt):JSON{ "id": "ZV9001K4_DIM_G2", "name": { "en": "ZV9001K4_DIM_G2" }, "class": "remote", "capabilities": [ "measure_battery", "alarm_battery" ], "energy": { "batteries": [ "CR2450" ] }, "icon": "/drivers/ZV9001K4_DIM_G2/assets/icon.svg", "images": { "large": "/drivers/ZV9001K4_DIM_G2/assets/images/large.png", "small": "/drivers/ZV9001K4_DIM_G2/assets/images/small.png" }, "platforms": ["local"], "connectivity": ["zwave"], "zwave": { "security": ["none"], "manufacturerId": 773, "productTypeId": [ 768 ], "productId": [ 117 ], "learnmode": { "image": "/drivers/ZV9001K4_DIM_G2/assets/learnmode.svg", "instruction": { "en": "Press and hold down both buttons I and O over 3 seconds.\n\nIf pairing fails reset the device. Press and hold down both buttons I and O for over 10 seconds." } }, "associationGroups": [ 1, 2, 3 ], "associationGroupsOptions": { "1": { "hint": { "en": "1. Send Command Class Device Reset Locally Notification V1 to associated devices of this group to report factory reset information when factory reset the remote control.\n2. When remote control battery power value changes, send Command Class Battery Report V1 to associated devices of this group to report power value information.\n3. Short press or press and hold down any button to send scene activation command to the associated devices of this group using Command Class Central Scene Notification V3" } }, "2": { "hint": { "en": "Short press I/O button of Group 2 to send ON/OFF command to associated devices of this group using Command Class Basic Set V2.\nPress and hold down I/O button of Group 2 to send light intensity increase/decrease command to associated devices of this group using Command Class Multilevel V4." } }, "3": { "hint": { "en": "Short press I/O button of Group 3 to send ON/OFF command to associated devices of this group using Command Class Basic Set V2.\nPress and hold down I/O button of Group 3 to send light intensity increase/decrease command to associated devices of this group using Command Class Multilevel V4." } } } } }
  • Lagre filen! Dette er kritisk. GĂ„ til “Fil” (File) og velg “Lagre” (Save).

Del 3: Installer appens avhengigheter

1. GĂ„ tilbake til EasyLightning-appens hovedmappe i Terminalen:
  • I Terminal-vinduet ditt, skriv inn:Bashcd ..
  • Trykk Enter. Du skal nĂ„ vĂŠre tilbake i hovedmappen for appen (homey_easylighting-master).
  1. Installer nĂždvendige avhengigheter:
  • Skriv inn fĂžlgende kommando:Bashnpm install
  • Trykk Enter. Dette kan ta noen minutter. Du kan fĂ„ en advarsel om Node.js-versjon (EBADENGINE) eller sĂ„rbarheter; dette er vanligvis OK, sĂ„ lenge det ikke er en npm error som stopper prosessen. Vent til du fĂ„r tilbake kommandolinjen din.

Del 4: Installer den modifiserte appen pÄ Homey

1. Installer appen pÄ Homey:
  • NĂ„r npm install er ferdig, skriv inn:Bashhomey app install
  • Trykk Enter.
  • Vent til du ser en suksessmelding i Terminalen (f.eks. “✓ App successfully installed”).

Del 5: Fjern, nullstill og legg til enheten pÄ nytt i Homey

For Ä sikre at Homey tar i bruk den nye driveren, mÄ enheten fjernes og legges til pÄ nytt.

1. Fjern Modusbryteren fra Homey-appen:
  • Åpne Homey-appen pĂ„ telefonen din.
  • GĂ„ til enheten som vises som “ukjent enhet”.
  • Trykk pĂ„ tannhjulet (innstillinger) Ăžverst til hĂžyre.
  • Velg “Fjern enhet” (Remove device). FĂžlg instruksjonene i appen.
  1. Nullstill Modusbryteren til fabrikkinnstillinger:
  • Ta din Futurehome Modusbryter F101E.
  • Trykk og hold nede begge de Ăžvre knappene (I og O) pĂ„ bryteren samtidig i 10 sekunder.
  • LED-indikatoren pĂ„ bryteren skal blinke 3 eller 4 ganger for Ă„ bekrefte at den er nullstilt.
  1. Legg til Modusbryteren pÄ nytt i Homey-appen:
  • I Homey-appen, gĂ„ til “Enheter” (Devices) nederst.
  • Trykk pĂ„ “+”-ikonet (legg til enhet) Ăžverst til hĂžyre.
  • I listen over apper, finn og velg “EasyLightning”.
  • Du skal nĂ„ fĂ„ opp en liste over drivere. Veldig viktig: Velg driveren som heter “ZV9001K4_DIM_G2”.
  • Homey vil be deg om Ă„ sette enheten i inkluderingsmodus. PĂ„ din Futurehome Modusbryter F101E, start inkluderingen. (holde inne de to Ăžverste knappene i 3-4 sec)

ForhÄpentligvis vil Homey nÄ gjenkjenne din Futurehome Modusbryter F101E korrekt, og du kan begynne Ä sette opp flows for modusbytter!

Lykke til!

ForsĂžkte du altsĂ„ fĂžrst Ă„ legge den til via Heatit app’en og valgte riktig bryter (ikke som en zwave enhet)? Har fungert sĂžmlĂžst for min del med Heatit

HĂžrtes veldig komplisert ut, men bra det fungerte da :slightly_smiling_face: