Frient smart plug mini verliest verbinding

Ik heb een probleem met deze frient smart plug mini. Ze verliezen continue verbinding met Homey, en na het opnieuw opstarten van de app komen ze weer bij. Ook blijven ze dan toch zeker een paar uur in de lucht voordat ze weer verbinding verliezen. Inmiddels heb ik de plugs naar beneden verhuist, waarvan de verste nu op +/-10m horizontaal van de Homey is verwijdert. De andere is op 6m en lijkt het meest stabiel te zijn/blijven.
A: is dit het bekende Zigbee probleem waarmee Homey in de V4 loopt te rommelen?
B: zou het aan het product kunnen liggen?

Bedankt voor elke reactie alvast.

Hoeveel andere zigbee powered devices (routers) heb je in de Zigbee mesh?

Wat zegt Homey Developer over de route(s) naar de plugs?

Eigenlijk een combinatie van beiden.
De Frient plug stuurt een check naar de controller om te controleren dat de controller er nog is.
Homey v4 software heeft echter geen opties om hierop te reageren.

In Homey v5 bestaat deze optie wel, en met de bijbehorende app (frient App voor Homey | Homey) werkt deze Frient plug erg stabiel.
Met de vertraging van Homey v5 heb ik onlangs nog gekeken of dit alsnog in Homey v4.2 versie van de app af te vangen is, maar helaas is dit niet zo.

2 Likes

Bedankt voor de reacties!
Ik zal mijn situatie even schetsen. Ik heb een IKEA en HUE hub. En via HOMEY heb ik 4 lampen gekoppeld op Zigbee. Deze werken allemaal perfect (van BG tot zolder). De frient plugs (3 stuks) zaten ook door het hele huis, maar deze verloren dus de verbinding. Nu allemaal op de BG aangesloten, en toch verliezen degene die het verste weg zijn hun verbinding (keuken boiler). De andere plug, ook in de keuken (koffiezetter) is een paar meter dichterbij en lijkt te blijven werken.
Als je kijk op de dev.website, dan zie je dat ze allemaal ALLEEN verbinding hebben met de Homey, maar niet met elkaar. Lijkt erop dat ze geen mesh willen opbouwen. De lampen hebben allemaal de functie van router in ieder geval. De 2 deurcontacten van frient werken perfect! (beide op de BG).

Als ik het verhaal van @TedTolboom goed begrijp ga je die Frient plugs nooit goed werkend krijgen onder v4. Homey zelf is ook niet verantwoordelijk voor het opbouwen van een mesh, dat moeten de apparaten zelf doen. Als ze dat niet doen zou dat kunnen wijzen op een tekort in de Zigbee-implementatie van de apparaten.

Okay! In dat geval naar V5? Lees eigenlijk heel veel goede dingen daar over.

Upgrade gedaan naar V5, en inderdaad…probleem opgelost!

1 Like