Foutmeldingen genereren in Flows

Hoi iedereen. Inmiddels is Homey helemaal ingeburgerd hier en wordt mijn huis steeds verder geautomatiseerd. Dus flink wat flows gemaakt. Maar helemaal foutloos gaat het niet. Soms wordt een actie in een flow niet uitgevoerd, bijvoorbeeld door een time-out van een device.

Een voorbeeld: ik heb een flow die de verlichting in de tuin aan zet. Er worden dan 4 devices aangezet. Na 23.30 zet een andere flow ze weer uit. Het komt regelmatig voor dat de flow aanzetten of uitzetten wordt uitgevoerd maar dat er een lamp niet aangaat of weigert uit te gaan.

Het zou fijn zijn als er een fout afhandeling is die ik in een dergelijke flow kan gebruiken. Bijvoorbeeld om, als het aanzetten van een lamp niet is gelukt om het even later nog eens te proberen. Ik snap dat het risico kan zijn dat een flow in een eindeloze loop terecht komt maar bestaat er dit soort functionaliteit?

Alvast bedankt!

Tjakko

Ik doe het op deze manier. Betekent dat de flow max 5 keer loopt als de lampen niet aan gaan. Ik krijg altijd een notitie hoe vaak de flow loopt. Loopt de flow erg vaak dan weet ik dat er ergens een probleem moet zijn

De flow van Marcel ziet er heel netjes uit. Alleen werkt het (denk ik) niet altijd.
In mijn situatie met Fibaro dimmers en schakelaars komt het vaak voor dat Homey denkt dat er succesvol is uitgeschakeld (dus device toont uitgeschakeld) maar dat de lamp gewoon nog brandt.
En dan werkt een check op “is uit” ook niet verwacht ik.

Eens. Dat is een situatie die ik ook herken. En niet alleen met Fibaro. Het lijkt erop dat time-outs niet helemaal goed worden afgehandeld in flows. Het komt veel minder voor als ik manueel iets aan of uit zet. Dan zie je in geval van een time-out een foutmelding en wordt de status van het device niet aangepast. Vandaar mijn vraag of in een flow iets met een time-out melding kan worden gedaan…

In flows meerdere apparaten aan/uit zetten in één keer (vanuit dezelfde flow) staat erom bekend onstabiel te werken. Hoe meer actions, hoe groter de kans dat er iets niet goed werkt.

Daarom gebruiken veel mensen de workaround om elke action van een delay te voorzien:

  • action kaart 1: geen delay
  • action kaart 2: 1 seconde delay
  • action kaart 3: 2 seconden delay
1 Like

Probleem van Fibaro heb ik al vaker voorbij zien komen, daar is denk ik geen oplossing voor. Als Homey denkt dat de lamp uit is en dat ook aangeeft en de lamp is uit dan gaat het nooit werken. Er is voor zover mij bekent geen time-out functie. Enige wat ik hierbij kan bedenken zijn wat workarounds. Bijvoorbeeld de hoeveelheid lux bij aan of uit, of de gebruikte stroom bij aan of uit. Lijkt mij dat als Homey aan geeft dat de lamp uit is, terwijl de lamp aan is dat de stroom afname een indicatie kan geven over de echte situatie. Ik tast hier in het duister omdat ik bijba alleen Hue gebruik.

Bedankt Robert, dat ga ik proberen. Eens kijken of de flows daarmee stabieler worden :slight_smile:

kijk ook eens op dit forum naar “unsecure include”, maakt blijkbaar ook veel verschil.

1 Like

Hoi, alles is secure included hier …

Toevoegen als Walli werkt inderdaad perfect! Homey voegt de Fibaro device unsecured toe en werkt véél sneller en foutloos (tot dus ver)

1 Like