Flow voor bv Wasmachine of Droger

Daar kun je de countdown app voor gebruiken.

Of even kijken in de afdeling “flows”, staat een heel leuk berichtje !

Die countdown app is leuk maar op het moment dat het vermogen net even onder een ingestelde waarde komt dat start er een timer. Maar hoe ‘reset’ Je die timer dan weer als er na 20 seconde weer activiteit is. Ik weet wat ik wil en elektrisch kan ik het bouwen maar is mis nu nog de juiste componenten in homey.

Ik ben je flow aan het lezen.

Ow gelukkig. Was al vanalles aan het typen haha.

Het lijkt zo simpel maar stiekem is het nog een beetje lastig.

Ik zal je vertellen dat als je alles rustig leest dat het best wel mee valt. Gewoon proberen en als je er niet uit komt stuur me dan gerust een berichtje, geen probleem.

Ik heb hem redelijk 1 op 1 overgetypt maar kan lastig die timers volgen. Wat doen de flows precies. Ze meten het vermogen en als het onder de 10 komt dan krijg je na 120 seconde een seintje?

1 Like

Alleen maar als het na 120 seconde nog steeds onder de 10 is geweest. Die flow doet dus kijken wat je droger gebruikt aan stroom. Als dat boven de 100 is dan zal hij toch wel aan staan?? Dan gebruikt de droger eventjes wat minder stroom, zakt onder de 10 en dan gaat de timer lopen. Als dat maar tijdelijk is dan gaat de droger daarna weer boven de 100 en zal de timer stoppen. Het “seintje” krijg je alleen maar als de droger uit gaat/staat en al een paar minuten uit is. Dus klaar is.

Oké, dat kan ik redelijk volgen. Maar stopt de timer dan op bv 98 seconde en gaat hij daar verder of wordt hij dan echt weer naar 120 seconde gereset?

Reset naar uit/stop, start pas weer met 120 seconde als de power onder de 10 komt.

Duidelijk verhaal, ik vind de Nederlandse teks bij countdown wat verwarrend. ‘Stop zandloper’ en ‘draai zandloper om’ klinken niet dat ze weer op 0 (of 120) beginnen. Maar super bedankt, ik ga morgen even experimenteren. Wat doet het stukje dat de power hoger moet zijn dan 100? Is dat om de hele flow serie te laten starten?

Yep. Als de machine aan gaat , en dus boven de 100 W komt, dan moet de flow gaan lopen.

Ik heb hiervoor 5 flows moeten maken om hem “waterdicht” te krijgen. En dat is dus ook gelukt.
Ik heb echter een was-/droogcombi en tussen die 2 functies is hij iets langer stil. Dus hij moet niet aangeven dat hij dan al klaar is. Dus met de zandloper heb ik een vertraging erop zitten. Als binnen 3 minuten weer opnieuw veel stroom gebruikt wordt, blijft hij als “aan” staan. tot hij echt 3 minuten geen stroom meer heeft gebruikt. Af en toe zet ik dat wel korter om hem preciezer te krijgen.
Misschien kan mijn 5 flows wel korter maar het werkt. Ik betwijfel of ik het hier fatsoenlijk gepost krijg omdat het bij mij zelfs niet op 1 scherm past dus laat staan fatsoenlijke screenshots kan maken.

Dus ik leg hem maar ff uit hoe ze zijn, wellicht kun je het zelf wel vertalen naar de juiste flows:

  1. wasmachine aan. vastzetten in vars: wasmachine aan: ja - wasmachine klaar: nee
  2. energie verandert, Start zandloper
  3. energie verandert, zandloper stop (dan gaat ie dus alsnog weer aan)
  4. zandloper leeg
  5. wasmachine klaar > zet ook de powerplug op off
 hiermee voorkom je lek spanning.

Dit principe gebruik ik ook op de vaatwasser en de oven.

ik heb er een video over gemaakt. kijk even in mijn bio op deze site daar staat meer info

1 Like

Hou er ook even rekening mee dat de video gemaakt is met 1.5.13 en zeker helemaal anders werkt als 2.x.x.
Je zal ook zien dat de eerste flow uit de video blijft triggeren als de power veranderd boven de 80W. Dus als de power veranderd van 80 naar 100, of van 100 naar 2100, dan zal deze flow steeds triggeren.

Hetzelfde geldt voor de 2de flow uit de video:

Zoals je kan zien in mijn flows check ik ook nog of de boolean wel false is om hem niet de hele tijd te laten triggeren:

Het is misschien maar wat je gewend bent maar ik vind het een vreemde oplossing. Vind het ook vreemd dat de flows op een youtube kanaal staan. Deze van de wasmachine snap ik wel trouwens want er staat al een betere in de “Flows” sectie op dit forum. Misschien zoek je wat tijd en maak je wat mooie flows (van die er nog niet bestaan natuurlijk) in de Flow categorie zodat alle forumleden er schik van kunnen hebben zonder naar een youtube kanaal te moeten gaan om te horen hoe geweldig dat kanaal is .

2 Likes

Ik heb er een aantal geprobeerd en alle flows hebben hun specifieke kenmerken. Ik heb vooralsnog de flow van @Rocodamelshekima in gebruik maar ga hem dit weekend even intensief testen. Wij wassen en drogen het meest in het weekend. Ik vind het wel super leuk en leerzaam dat iedereen meedenkt. Ik ben zelf beginnend, en een beetje “als er een deur open gaat”, “dan moet het licht aan” red ik wel, maar dit is weer een stapje verder. Ik ga nog meer praktische ‘moeilijke’ toepassingen verzinnen, want stiekem word ik toch wel fanatiek.

DUS ALLEMAAL ALVAST HEEL ERG BEDANKT !!!

1 Like

op mijn website is een DIY te vinden over dit onderwerp op versie 2.0, de video ga ik binnenkort ook vervangen voor een versie op 2.0. Er zijn al meer dan 200 mensen die graag mijn video’s kijken. Op dit forum plaats ik geen voorbeelden meer omdat ik al een paar keer een uur of meer bezig ben geweest met DIY te schrijven en binnen 2 min waren ze weer offline gehaald dus daar ben ik mee gestopt.

Je had ook de welkom post kunnen lezen in de flows categorie. Daar staat:
“Please search the category for already existing flows before you make a new post. Double posts will be deleted to keep it clean.”
Dus dat had je kunnen weten, slap excuus!
En “een paar keer” ?? Welke heb je er nog meer op gezet dan behalve die voor de wasmachine die er al stond?

zucht

1 Like