Sinds afgelopen week begonnen met Homey Pro en heb een mooie flow gemaakt voor de robotstofzuiger met daarin het programma (doordeweeks en in het weekend) met daarin verwerkt het opladen bij het goedkoopste uur per dag (ik heb een dynamisch contract).
De flow werkt perfect.
Ik heb de robot aangesloten via een slimme stekker. Zodat ik het opladen kan sturen.
Nu doet zich het volgende voor:
iRobot geeft steeds foutmeldingen over de contactpunten stroom op het laadstation en de robot zelf. Na enig onderzoek verschijnt er een melding dat via een schakelaar aangesloten stekkers de batterij laten leeglopen waardoor deze foutmelding ook kan voorkomen.Als ik de stekker van het oplaadstation rechtstreeks in het stopcontact steek is de foutmelding weg.
Da’s jammer, want wil eigenlijk dat er opgeladen wordt op het goedkoopste uur van de dag.
Is er een manier om hier omheen te werken zodat ik toch de robot kan laden als de stroom het goedkoopst en zonder dat de batterij leegloopt omdat er een slimme stekker op zit?
Het lijkt erop dat het laadstation er niet tegen kan om stroomloos (want schakelaar ertussen) te staan.
Ws loopt de accu dan leeg als de irobot contact maakt met het laadstation.
Eigenlijk moet je dus via Homey de irobot kunnen aansturen om wel of niet op te laden.
Ofwel via de irobot zelf, of door hem niet terug te sturen naar het laadstation als hij niet mag opladen.
Als je heel technisch bent zou je wellicht zelf nog wat kunnen solderen aan het laadstation…
ik vond op internet dat een iRobot Roomba i7 28 watt verbruikt tijdens het opladen en 3 watt als deze standby is.
Stel dat het laden 3 uur duurt dan het het verbruik per dag: 3x 28watt + 21x 3watt = 147Wh = 0,147kWh.
0,147 kWh a €0,35 = € 0,05
ik snap dat het een sport is om een dynamisch contract optimaal uit te buiten, maar een robotstofzuiger zou ik als laatste apparaat aanpakken.
Jullie hebben he-le-maal gelijk als het gaat om besparing.
Ik maakte deze flow vooral omdat ik nieuw ben met Homey, en ik bezig ben met me verdiepen in de advanced flows met alle opties en mogelijkheden die er zijn. Het is dus vooral een leerproject ipv dat het als doel heeft om daadwerkelijk euro’s te besparen.
Sja het hoeft niet altijd echt nut te hebben toch?
Ik vind dat die robotstofzuiger accu’s vrij snel leeg zijn als je vergeet ze naar de lader te sturen.
E.e.a. heeft in mijn beleving dus niets met een slimme stekker van doen dat hij vrij snel leeg is.
Ik zou een paar extra laadmomenten toevoegen (bijv “als de prijs 1 van de 4 laagste is”).
Plus een “nood flow”:
Als…
de accu minder dan X% geladen is
Dan…
zet slimme stekker aan