Flow om aircomodus te bepalen

Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen ben ik de trotse bezitter van een Homey en ik heb al heel wat geavanceerde flows opgezet. Er is echter één specifieke flow die ik graag wil maken met de volgende doelstellingen:

In mijn huis heb ik meerdere airconditioners van Mitsubishi, die momenteel worden aangestuurd met een IR-zender die werkt met Tuya. Ik wil ze activeren met ruwe commando’s, en ik denk dat ik dit gedeelte kan realiseren. Nu wil ik eigenlijk het volgende bereiken:

In de kamers van de kinderen hangen airconditioners. Ik wil ze activeren door de rolluiken te bedienen. Wanneer de rolluiken na een bepaalde tijd worden gesloten, betekent dit dat de kinderen gaan slapen, en op dat moment moet de verlichting zich aanpassen aan specifieke instellingen en moet de airconditioner ook worden ingeschakeld.

Hier begint mijn uitdaging. Afhankelijk van het seizoen wil ik dat de airconditioner verwarmt of koelt, maar ik wil dit bereiken op basis van variabele waarden, niet alleen op basis van het seizoen (winter of zomer).

In elke kamer bevindt zich ook een temperatuursensor, maar deze beïnvloedt natuurlijk ook de kamertemperatuur wanneer de airconditioner aan staat. Aangezien ik deze via Tuya aanstuur, krijg ik geen feedback van de airconditioner.

Mijn idee is om een gemiddelde temperatuur over een bepaalde tijd te gebruiken om te bepalen in welke modus de airconditioner moet werken.

Maar hoe kan ik deze waarde het beste berekenen en gebruiken? Dit is wat ik wil bereiken:

  • De airconditioner moet de kamer opwarmen tot 18 graden als het te koud wordt in de kinderkamer.
  • De airconditioner moet worden uitgeschakeld als de verwachting is dat de temperatuur tussen de 18 en 22 graden zal blijven in de kamer.
  • De airconditioner moet de kamer koelen tot 22 graden als de temperatuur boven 22 graden gaat stijgen in de kamers.

Ik wil de airconditioners niet simpelweg op basis van de binnentemperatuur schakelen, want dat zou leiden tot constant aan- en uitschakelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.