Flow Checker vs Simple LOG vs PaperTrails

Nu ik een paar keer heb ontdekt dat flows niet helemaal lekker lopen (worden niet of maar gedeeltelijk uitgevoerd) ben ik op zoek naar de juiste manier van loggen.

De volgende twee apps kwam ik tegen: Flow Checker App voor Homey | Homey & Simple LOG App voor Homey | Homey

Nu vraag ik me af wat de meest handige manier is van loggen. Het liefst zou ik alles wat Homey en z’n flows doet zien in de tijdlijn. Alhoewel een tekstbestand ook geen probleem is. Ik zou het -voorlopig in ieder geval- makkelijk vinden om te zien wat er allemaal gebeurd. Wanneer wordt er een flow geactiveerd en uitgevoerd, is deze goed gegaan of is er iets mis?

Wat is jullie favoriete manier van loggen?
P.s. ik ben een newbie dus weet er nog niet zoveel van en probeer zoveel mogelijk te lezen maar sommige dingen zijn -in mijn hoofd- nog niet zo eenvoudig te begrijpen :slight_smile:

Ikzelf gebruik Simple Log waarbij ik elke flow een regel laat wegschrijven in het log-bestand. Als de uitvoering van de flow bepaald wordt door variabelen (bijvoorbeeld doordat je gebruik maakt van de And en Or mogelijkheid) dan laat ik die ook wegschrijven. Op die manier kan ik altijd zien of een flow uitgevoerd is en met welke variabelen dat gebeurd is.

Of een flow doet wat die moet doen is een kwestie van uittesten. Ik heb nog niet meegemaakt dat een flow gedeeltelijk wordt uitgevoerd. Wel kan het zijn dat, bijvoorbeeld, het aanzetten van een lamp niet lukt. Dit komt dan niet omdat de stap niet wordt uitgevoerd maar dit is dan een probleem met het bereik waardoor het signaal niet bij de ontvangen terecht komt.

Flow Checker is heel handig om foutjes te ontdekken, maar logt enkel deze foutjes, niet alle uitgevoerde flows. Ik gebruik zelf de app PaperTrails Logboek App voor Homey | Homey ipv SimpleLog. Beiden werken grofweg hetzelfde, ze vragen wel discipline om bij flow wijzigingen en toevoegingen en log flow card toe te voegen. Het geeft zeker inzicht in wanneer nu welke flows zijn afgespeeld.

1 Like

Aanvullend op @tlangelaar

Ik heb ooit handmatig logkaartjes aan veel van m’n flows toegevoegd.
Later ontdekte ik dat je in 1x
logkaartjes kunt toevoegen*** aan alle flows middels de PaperTrails app en homeybackup.web.app.
Het kan zelfs je bestaande Simple Log kaartjes vervangen.
Al bestaande Papertrails kaartjes worden niet vervangen.

Zorg er wel voor dat je een verse backup hebt gemaakt!

Ga naar: https://homeybackup.web.app/login/
Dan rechtsonderin Papertrails selecteren, daarna rechtsbovenin Maintenance selecteren. Vervolgens daar de instructies volgen.

Logs monitoren:
Via Homey Developer Tools
En dan Papertrails selecteren.
Dan kun je live met de flows die getriggerd zijn meekijken, zonder het flow scherm in de Homey app te hoeven verlaten.

***) zorg er voor dat je geen ‘broken’ of kapotte flows hebt, het script stopt namelijk bij de 1e broken flow.
Broken flows opsporen kan uitstekend en simpel met de FlowChecker app, Flow Checker App voor Homey | Homey

3 Likes

Mooie antwoorden al! Ik ga nu in het PaperTrails verhaal duiken :nerd_face:

Edit: Oh wauw, dit is cool. Precies wat ik wil zien. Ik ga dit even ervaren en als ik vragen heb kom ik hierop terug. Dankjulliewel!

1 Like