Fibaro dimmers om 22:30 en 23:00 naar maximaal

Ik heb een vreemd probleem met mijn Fibaro 2 dimmers die via Homey worden aangestuurd. Als ik de lampen aanzet, dan is en blijft het dimniveau zoals het zou moeten zijn. Echter iedere avond om exact 22:30 en om 23:00 uur, schakelen de ledlampen die op dat moment AAN staan, naar maximaal.

De flows worden met virtuele schakelaars en niet op tijd of op lichtsterkte gestuurd.

Helaas kom ik er niet achter waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb op sommige flows tijdlijn notificaties toegevoegd, om te kijken of een flow actief wordt, maar dat is niet zo.

Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan debuggen of wat er aan de hand kan zijn?

Zet vanavond even voor die tijd Homey even uit.
Weet je iig of het uit Homry komt of iets anders.

Dat was een goede tip. De Homey vlak voor 23 uur uitgezet, ff wachten en…ja hoor lampen weer op maximaal! Geen sturing door Homey dus, maar wat dan wel. Het zijn led-lampen die aangesloten zijn op fibaro 2 dimmers. Ik heb geen fibaro bridge. Wel heb ik de Homey gekoppeld aan Homekit, maar daar doe ik eigenlijk niks mee. Als de Homey uit staat, kan Homekit mi ook geen sturing geven.

Als het exact op die tijden gebeurt elke dag wijst dat op een externe oorzaak. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat de dimmers een realtime klok aan boord hebben.

Heb je niet toevallig andere apparaten die middels een analoge schakelklok of zo werken en wellicht op die manier storing kunnen veroorzaken?

Ik zat al te denken aan het TF Signaal. Maar het is nu al veel eerder donker.
Fibaro heeft daar een correctie op (die je ook uit kan zetten)
image

(Dat signaal zou vorig jaar landelijk uitgezet worden. Maar hier heb ik er nog steeds last van: knipperende led lampen vlak voordat de straatverlichting aangaat)

ik zat ook aan ToonFrequent te denken maar dat zou als ik het goed zie zou dat bijna overal in NL uitegschakeld moeten zijn.

dus in welke regio woon je?

1 Like

Heb je wel een andere z-wave bridge?
De fibaro dimmers kunnen ook reageren op een all-on signaal.
Wellicht dat ze per ongeluk aan een andere bridge gekoppeld zijn?

Had ik ook. Is restant van TF signaal. Ruwe parameters zetten lost het bij mij grotendeels op (alleen nog een lichte flikkering op die momenten).
TF signaal is er grotendeels vanaf maar een aantal nog niet.

de tijd doet vermoeden dat er een hoog/laag tarief signaal de oorzaak van het probleem is.

1 Like

Welke van de ruwe parameters en welke waarde? Er zijn er zoveel.
Edit: Zoals hierboven reeds aangegeven door @FKey

Dit topic beschrijft de oplossing die voor mij werkt: Finally solved ripple control side effects, no more sudden brightness on fibaro dimmer2

2 Likes

Bedankt voor jullie reacties en info. Ik woon in Geldrop. Vanavond kan ik zeggen of de nieuwe instelling van de parameter werkt. Ik zal het laten weten.

1 Like

De oplossing is idd de aanpassing van de Fibaro’s zoals in het artikel waar Jo_san naar verwijst, is beschreven. De ruwe waarde is “38,2,0;”

Bedankt en ik ben onder de indruk van de kennis op dit forum!

3 Likes