Extra variabele voor weer app in bouwen

Hallo allen,

Ik heb een flow gemaakt die er voor zorgt dat bij (wat zwaardere) regen de veluxramen automatisch worden gesloten. Liefste gewoon op ventilatiestand maar dat is nice to have. Wat ik merk is dat als het zwaarder regent (meer dan 2mm) en de regent verandert bijvoorbeeld van 2,0 naar 2,1 mm mijn flow opnieuw de ramen sluit. Dat hoeft wat mij betreft niet :). Mooi zou zijn als de verandering gemeten kan worden en als de vorige waarde >2,0 is dan hoeft die wat mij betreft niks te doen.

Iemand van jullie een oplossing / idee?

Mijn eerste gedacht gaat weer uit naar een variabele die de neerslagwaarde krijgt.
Er kan een tijdvertraging mee gestuurd worden.
Je kan gaan manipuleren met nog andere data erbij.

Maar dan werkt het kaartje “de status is niet omlaag” dus niet?

Niet zoals ik zou willen. De ramen staan standaard op 9% (ventilatiestand) en die wordt ook weer ingesteld als de regen voorbij is… Dus eigenlijk werkt die niet zo goed nee. Maar weet ook even niet hoe ik het moet oplossen (en wel de ventilatiestand te behouden).

Ja daar zoek ik op zich naar, maar zou niet weten hoe ik dat moet doen. Er wordt nu om de 2 minuten gemeten (dan blijft het gratis :slight_smile: )

Nog nooit een eigen variabele gebruikt in je flows?
Via de link boven aan op het canvas?

Zo niet dan kom ik er later wel op terug.

Niet echt. Wel een Ja / Nee variabele maar nog nooit eentje die een vorige status kan meten of onthouden. Dus als je ergens uitleg hebt, dan heel graag!

Kan je de positie uitlezen ? Dan kun je ipv ‘status is omlaag’ ‘positie is groter/kleiner dan’ gebruiken.

ik doe dit met mijn rolluik :

Positie 1 is bij mij dicht, 0.18 is bijna helemaal open (net boven hoofd hoogte).

Inmiddels de oplossing getest. Voor alsnog lijkt deze prima te werken (in een testomgeving). Nu nog even wachten op regen en dan weet ik of die live ook doet wat in de test lijkt te werken.

Dank allen voor het meedenken!

@Bas_OR

Ik heb het zo opgelost:

De positie gaat terug naar de laatste positie (handig als het raam al geopend was) en sluit naar ‘regenstand’ bij regen (duh). Als het raam dicht was, blijft het uiteraard dicht.

Dank je, daar ga ik ook even induiken. Ik heb een weather app op de achtergrond draaien die bijna live de info ophaalt en dan acties inzet. Maar terugzetten naar de vorige stand is wel een fijne!!