Enphase zonnepanelen toevoegen

Ik hoop het ook. Ik heb gisteren al een mail gestuurd naar Enlighten. Wacht nog op reactie. Je mag ze niet bellen als eigenaar van panelen. Sturen je door naar je installateur.

Met vriendelijke groet,

Jurgen van de Wouw

P.S. Deze mail is verzonden vanaf een mobiel apparaat en kan dus kort en bondig zijn.

Hoi Sejoerd,

Bedankt, het is gelukt! Nu nog eens kijken of ik ook iets nuttigs kan met deze koppeling. Dat heb ik nog niet bedacht. Ik zat nog vast op het punt dat ik zag dat Homey met Enlighten overweg kan, dus ik moest die koppeling uiteraard hebben. Een voorbeeld van een nuttige flow is welkom!

Goed om te lezen dat het gelukt is! Ik volg onderstaand topic voor nuttige flows:

1 Like

Geprobeerd om enphase toe tevoegen,met homey 2.5.2 krijg echter de foutmelding error: could not find that pairsession

Hallo,

Ik heb sinds deze week Enphase zonnenpanelen op mijn dak liggen en wil deze aan Homey toevoegen. Ik heb het volgende gedaan:

  • account aangemaakt op developer site van Enphase.
  • Daar een API gemaakt en geactiveerd.

Als ik deze API en user id invul dan krijg ik de foutmelding: Error :[object Object]

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Sjoerd,

Kan jij ook aangeven waar ik mijn user id kan vinden? Ik zie namelijk een systeem id en een locatie id maar geen user id.

Het is voor mij ook weer even zoeken. Bij mij werkt het en dan durf ik er ook niet meer echt aan te zitten.

Op https://developer.enphase.com onder Applications vind ik mijn API key.
Op https://enlighten.enphaseenergy.com onder Account staat je User ID. Deze vind je onderaan dikgedrukt. “Uw gebruikers-id is xxxxxxxxxxxx”.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

1 Like

Weet niet wat er nu anders is, maar met deze linkjes nogmaals geprobeerd en het werkt.
Voor user ID moet je nog ff door naar instellingen en nog al ver doorscrollen.

Ik heb het nu gevonden en het werkt!
Wanneer je trouwens via de developer pagina de API key activeerd komt ook je gebruikers-id in het veld te staan.

1 Like

Hallo @Daniel_Wassink,

Ik krijg de zelfde foutmelding als jou. Was het je ondertussen gelukt en op welke manier?

Voor iedereen die hier uitkomt met de foutcode Error: [object Object]

Volg bovenstaande van @SejoerdO letterlijk op en het komt goed

tip: wat je denkt dat je Api code is, blijkt je ID code te zijn

klopt! Heb er ook even mee zitten stoeien. Voor de duidelijkheid
 gebruik via deze site ( https://developer.enphase.com bij application ook de "authorization url, zodat je het systeem toegang geeft.

Als dat gedaan is zie je op https://enlighten.enphaseenergy.com dat je het systeem toegang hebt gegeven.

Vervolgens kan je inloggen met de API key en User ID zoals Sejoerd0 heeft beschreven

1 Like

Heb behoorlijk lopen zoeken maar het is gelukt. Tip: na het aanmaken van de API key moet je nog wel even de link volgen en akkoord geven ; )

Misschien dan iemand hier iets over kan zeggen. Met de zonnepanelen App kan ik mijn Enphase systeem toevoegen op twee manieren. Via de “enphase Envoy” installatie en via de “Enlighten API” beide zijn gelukt maar ik vraag me af wat het voordeel is via de API. ik zie daar een verversing met een behoorlijk delay terwijl dit via de standaard methode eigenlijk per seconde is. Ook lopende de gemeten waardes behoorlijk uit elkaar qua vermogen. Wat is het voordeel van de API eigenlijk?

Ik heb mijn Enlighten systeem ook toegevoegd via de “enphase Envoy”. Via de API is het toevoegen niet gelukt.
Als ik de waarden bekijk overdag zie ik ook dat de waarden zeer vlot wijzigen.
Bij de Enphase Envoy krijg je waarschijnlijk ook de waarden te zien van de huidige verbruikte stroom en het totale stroomverbruik die dag. Maar dan moet je wel gebruik maken van de CT’s die ook moeten worden aangesloten op de Envoy S Metered. (De zwarte kast).

@SejoerdO heb jij een idee welke voordeel de API heeft ten opzichte van de standaard installatie via de zonnepanelen app?

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe met het aanmelden?

Wanneer ik via de app “Enphase envoy” toevoeg krijg ik wel data te zien maar niet actuele


de app geeft aan dat ik nu -7.29W heb terwijl ik ong. 1600w opwek

en als ik de “Enlighten API” probeer krijg ik de melding dat ik de API / username niet correct zijn
maar wat doe ik daar dan fout?

Homey pro: v6.1.0
Zonnepanelen: v4.5.1

Als ik hem via de API instel krijg ik ook een foutmelding. Heb hem dus op de andere manier toegevoegd. Dat werkt bij mij wel goed.
App opnieuw geinstalleerd?
App opnieuw opgestart?
Na het toevoegen van de Envoy een tijdje wachten en dan bv de app herstarten?
Homey een keer opnieuw opstarten al geprobeerd?

1 Like

eerst nog even een app herstart gedaan zonder succes.

-Zonnepanelen App gedeinstalleerd
-Homey reboot
-Zonnepanelen App geinstalleerd
-Enphase Envoy toegevoegd
—En weer hetzelfde resultaat
-Zou het kunnen zijn dat er wel een verbinding tot stand word gebracht en dat het stroom verbruik vd envoy word weergegeven en mogeljk elders het opgewekte vermogen?

Ik heb dan ook geen ideeen meer wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Maar in de Enphase app werkt het wel goed?
Maak je ook gebruik van die CT ringen om de kabels heen om het verbruik te meten?