Nu we in Belgie vanaf volgend jaar allemaal een digitale teller krijgen, vraag ik me af of er reeds mensen zijn die hiervoor iets klaargestoomd hebben. Concreet zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om mijn slimme apparaten (wasmachine,droogkast, vaatwasser, airco, beregening etc…) automatisch te laten inschakelen op het moment dat er electriciteit naar het net gestuurd wordt. Het is echter meer dan dat…het systeem moet rekening houden met prioriteiten die de apparaten hebben…met eventuele manuele tussenkomst (bijv. de vrouw zet plots de oven aan) etc…
Goed plan, maar eerst de basis.
Ik zou beginnen met het zoweel mogelijk gaan monitoren van je energie gebruik per apparaat.
Dus start met zoveel mogelijk device die je all hebt (verbruikers) binnen Homey (ja of HA, Domotics) als je het maar op 1 plaats doet.
Zorg ook zeker dat je een goede P1 monitoring hebt (je Grid verbruik)
Ga daana aan de slag om te kijken of de apparaten welke het meeste impact hebben of je deze ook kunt besturen dmv automatisme.
Ga daar na met tools alla PowerByTheHour (PBTH) aan de slag om de juiste energie prijzen te gebruiken ect. (zeker bij een dynamische energie contract belangrijk)
En ga dan pas beginnen met 1 simple flow om iets in ene bespaar mode te zetten.
Soms moet je je zelf en je familie ook wel eens afvragen moeten we automatiseren of niet.
Een Wasmachiene/vaatwasser kun je beter zelf sturen (je moet hem toch zelf vullen en leeghalen) dus pas gewoon uitgsteld starten toe.
Maak hier voor wellicht een display of dachboard waar op je de goedkopste uur prijzen displayed of dat PV goed levert.
Vele andere dingen zou je goed kunnen automatiseren dmv een flow, mar maak het je in het begin niet te mooilijk en zorg dat je familie er op een plezierige wijze in mee krijgt( WAF](Wife acceptance factor - Wikipedia)).
Zorg zeker voor hun een goede gebruikers beleving ![]()
Inderdaad Johan, misschien best dat we klein beginnen. Vooreerst wou ik me 2 lichtjes voor in de keuken klaarstomen…een groen en een rood. Rood betekent dat je electriciteit op het net zet…groen uiteraard niet. Op deze manier kan je prompt ingrijpen ![]()
PowerByTheHour lijkt me zeer interessant.
Alleszins…ik heb nog geen digitale meter, maar het kan wel snel eraankomen.