Een Z-wave apparaat toevoegen aan Homey [Howto]

Een Z-wave apparaat toevoegen aan Homey

Deze post is bedoeld om te helpen een Z-wave-apparaat aan Homey toe te voegen.
Er zijn veel posts op het forum waar Z-wave-apparaten niet konden worden toegevoegd en waar staat dat het dan een kapotte Z-wave-chip zou moeten zijn. Ik zeg niet dat dat onmogelijk is, maar meestal kan het worden opgelost met onderstaande stappen.
Als het toevoegen van een Z-wave-apparaat mislukt (om welke reden dan ook), probeer dan onderstaande stappen.
Probeer de stappen met liefde te volgen. Zoals wanneer de PTP aangeeft dat je minstens 10 minuten moet wachten voordat je haar weer aansluit, doe dit alsjeblieft. Ook waar er staat om het apparaat ZEER dichtbij Homey te houden: 10 meter afstand is niet ZEER dichtbij, 10 centimeter wel.
Lees daarom aandachtig en volg de stappen in de juiste volgorde.

Controleer voordat je begint of de app van uw apparaat up-to-date is!
Ga naar /meer /apps en controleer op updates voor de specifieke app voor je apparaat. Of ga naar de [App-store] (https://apps.athom.com/) om de nieuwste versie te bekijken.

Daar gaan we

  1. PTP
    1a. Houd het apparaat ZEER dicht bij Homey! Of breng Homey naar het apparaat.
  2. Verwijder het apparaat uit de developer tools (zelfs als het niet is toegevoegd ja!)
  3. Reset het apparaat naar fabrieksinstellingen.
  4. Probeer het opnieuw toe te voegen.
  5. Als het niet lukt, begin je opnieuw vanaf nummer 2.

Disclaimer

Ik zeg niet dat de Z-wave chip niet kapot zou kunnen zijn, ik probeer alleen een beetje te helpen.

P.S.

Als je een toevoeging aan dit bericht hebt, laat het me weten zodat we de Homey-ervaring kunnen verbeteren!

3 Likes

als ik een nieuw apparaat wil inleren, moet ik tegenwoordig steeds 2 keer achter elkaar inleren. Is dat normaal of is dat ergens een instelling?

Dat is 1) het resetten van het apparaat naar fabrieksinstellingen en 2) het toevoegen van het apparaat.
Is er stiekem ingestopt, door sommige (zoals jij) ontdekt en daarna vragen over gesteld.

Dat viel me dit weekend ook op! Het was vrij lang geleden dat ik nog een z-wave apparaat had toegevoegd, ik heb 2 nieuwe Coolcam-plugs toegevoegd en ik vroeg me af of dit nu de nieuwe standaard procedure was.
Hoe verloopt die reset dan juist? Bij de eerste keer triple click stuurt Homey een exclude of zo?

Zoiets ja. Maar er gebeuren wel meer dingen zonder wat te zeggen dus …

1 Like

Je kon het niet laten hè :wink:

1 Like

Zeg maar dat het niet zo is dan. Niet iedereen heeft iets gehoord van de nieuwe manier van devices toevoegen, toch?

1 Like

ik vind het
-echt onhandig en niet gebruikersvriendelijk
-nergens iets van gelezen
spijtig

Wat is er zo onhandig aan? Je moet toch gewoon maar je apparaat een keer extra in inclusion mode zetten (meestal dus gewoon 3x op een knopje drukken)
Dat er absoluut nergens iets over te lezen is vind ik ook vreemd en niet kunnen eigenlijk.

Onhandig is nog maar zwak uitgedrukt.
Mijn POP3 Z-Weather werkt enkel op zonne-energie, en heeft bij volle lading voldoende energie gebufferd om één (ja 1) keer in leermodus contact te maken. Dat was ook steeds voldoende. Echter…
Ik kan dus wel gewoon op dat knopje blijven drukken zoals hierboven geadviseerd maar daarmee kom je niet verder.

Is het echt resetten naar fabrieksinstellingen of is het eerst 1) Excluden en dan 2) Includen, voor sommige devices moet je namelijk, na parameter wijziging, de module Excluden en weer opnieuw Includen, dat zou met resetten naar fabrieksinstellingen dus niet meer mogelijk zijn.

Ik denk ex en includen ja

1 Like