Ik heb veel topics voorbij zien komen met verschillende jaartallen, over over het activeren van een backup dmv een flow. En dus buiten de automatische backup vanuit Athom/homey om. ( en voor de slimmeriken, onder ons: Ik heb een abb op die functie.)
Er is geen flow kaartje voor en hoewel het al regelmatig, in diverse topics is aangegeven. Maar nu heb ik pas mijn eerste flow ( clean timeline) gemaakt dmv Homeyscripts. (met dank aan een topic in dit forum)
Dus ik dacht: Is er een homeyscript, welke zorgd dat backup functie (mits geabonneerd) word geactiveerd.
Immers ākort door de bochtā gedacht;
Of ik nu handmatig naar het tabblad āmeerā ga, vervolgens naar āback-upsā om vervolgens de knop āmaak een backupā in te drukken, zouden deze handelingen ook met een script uitgevoerd moeten kunnen worden. En vervolgens kan ik dat script ( net als met clean timeline script ) dmv een flow laten starten. En zo bepaal ik zelf wanneer ik een āautomatischeā backup wil maken en word er niet standaard, iedere nacht een backup gemaakt.
Alleen de vraag is HOE? of is de denkwijze, letter ākort door de bochtā gedachten, omdat Atom, deze weg, diep heeft weggestopt/verwerkt in de broncode ivm het backup abonnement wat ze aanbieden.
Ik ben nog niets tegengekomen wat een cloud backup kan starten, buiten handmatig.
Wat wel kan is de backupstatus uitlezen, maar daās niet wat je zocht.
Klopt. Dat probleem heb ik ook. Maar goed. Toevallig heb ik net (mail)contact met Atom, ivm een ander hardware matig issue en heb deze vraag ātussen neus en lippenā bij hun neergelegd. Hopelijk dat ze hier antwoord op kunnen en willen geven. Heb ik een reactie, dan plaats ik die hier wel even. Zoals eerder aangegeven, blijkt de wens, backuppen dmv een flow toch een terug komende vraag vanuit homey gebruikers. En homeyscipt zou hierin kunnen voorzien, zonder veranderingen in de broncode.
Dus word vervolgd
Dank! Ben benieuwd
Ik snap Athomās zienswijze niet zo goed. Waarom kunnen we wel met vinger/muis een backup instarten, en niet via script of flow op onze eigen Homey.
Zelfde voor bijv het steeds terugspringende sync schuifje voor Google Assistant > de stand is wel op te vragen via script, maar niet te wijzigen zonder ergens op te (kl)(t)ikken.
Athon geeft aan, dat het alleen mogelijk is om een backup te activeren in de app. Dus helaas is het niet mogelijk om dit dmv een script of anders om dit te realiseren. De functie zit gewoonweg niet Homey en is ook ( athans zoals ik heb begrepen) niet makkelijk te implanteren. En zo beschik je altijd over alle laatste data en instellingen.
Dus ter verduidelijking:
Stel, je maakt op dag 1 een backup en dan wil je dit pas weer op dag 6 doen.
Er gebeurd op dag 4 iets met je Homey. Dan moet je hiervoor de laatste backup gebruiken van dag 1.
Dit betekend dan dat je de insight gegeven van dag 2, dag 3 en dag 4 niet meer hebt omdat er geen backup heeft plaats gevonden en die worden dus ook niet terug gezet.
Wil je speciale backups bewaren, kun je Homey (via kabel aan een pc) op je pc zetten. Zo heb je die oude instellingen altijd nog voor het geval je deze wil gebruiken
Met een dagelijkse backup, dan heb je altijd de laatste insight data en instellingen is de visie.Je backup is dan altijd up to date en nooit ouder dan 24 uur.
Persoonlijk vind ik het omslachtiger om homey steeds aan de pc te hangen. Voor mij zijn insights data behoud leuk, maar minder belangrijk dan de wijzigingen die ik maak mbt instellingen, aparaten en flows, voor het geval Homey crasht en ik een backup moet terug plaatsen.
Maar de conclusie is dus
Standaard auto backup ( dus iedere 24 uur een backup)
Auto backuppen uit en handmatig backup aan zetten via de app,
Je Homey aan een PC hangen om backups, die je graag wilt behouden, op je pc opslaan en gewoon de auto backup aan te laten.
Of combinatie van bovenstaande mogelijkheden.
Dat zijn de 4 opties. (helaas) voor in de huidige firmware.
Belangrijke opmerking: Om backuppen van homey instellingen te kunnen realiseren is een abonnement vereist