Een flow voor activering back-up buiten de standaard auto backup vanuit Atom

Ik heb veel topics voorbij zien komen met verschillende jaartallen, over over het activeren van een backup dmv een flow. En dus buiten de automatische backup vanuit Athom/homey om. ( en voor de slimmeriken, onder ons: :grin: Ik heb een abb op die functie.)

Er is geen flow kaartje voor en hoewel het al regelmatig, in diverse topics is aangegeven. Maar nu heb ik pas mijn eerste flow ( clean timeline) gemaakt dmv Homeyscripts. (met dank aan een topic in dit forum)
Dus ik dacht: Is er een homeyscript, welke zorgd dat backup functie (mits geabonneerd) word geactiveerd.
Immers ā€œkort door de bochtā€ gedacht;

Of ik nu handmatig naar het tabblad ā€œmeerā€ ga, vervolgens naar ā€œback-upsā€ om vervolgens de knop ā€œmaak een backupā€ in te drukken, zouden deze handelingen ook met een script uitgevoerd moeten kunnen worden. En vervolgens kan ik dat script ( net als met clean timeline script ) dmv een flow laten starten. En zo bepaal ik zelf wanneer ik een ā€œautomatischeā€ backup wil maken en word er niet standaard, iedere nacht een backup gemaakt.

Alleen de vraag is HOE? of is de denkwijze, letter ā€œkort door de bochtā€ gedachten, omdat Atom, deze weg, diep heeft weggestopt/verwerkt in de broncode ivm het backup abonnement wat ze aanbieden.

Iemand een idee ( in de goede richting)

Ik ben nog niets tegengekomen wat een cloud backup kan starten, buiten handmatig.
Wat wel kan is de backupstatus uitlezen, maar da’s niet wat je zocht.

Klopt. Dat probleem heb ik ook. Maar goed. Toevallig heb ik net (mail)contact met Atom, ivm een ander hardware matig issue en heb deze vraag ā€œtussen neus en lippenā€ bij hun neergelegd. Hopelijk dat ze hier antwoord op kunnen en willen geven. Heb ik een reactie, dan plaats ik die hier wel even. Zoals eerder aangegeven, blijkt de wens, backuppen dmv een flow toch een terug komende vraag vanuit homey gebruikers. En homeyscipt zou hierin kunnen voorzien, zonder veranderingen in de broncode.
Dus word vervolgd

1 Like

Dank! Ben benieuwd
Ik snap Athom’s zienswijze niet zo goed. Waarom kunnen we wel met vinger/muis een backup instarten, en niet via script of flow op onze eigen Homey.
Zelfde voor bijv het steeds terugspringende sync schuifje voor Google Assistant > de stand is wel op te vragen via script, maar niet te wijzigen zonder ergens op te (kl)(t)ikken.