EcoDim 10 zwave - problemen met toevoegen

Dag allemaal,
Ik krijg de EcoDim 10 ZWave inbouwdimmer niet aangemeld bij mijn Homey. Ik volg de normale gang van zaken gevolgd (+, ecodim intypen, dimmer kiezen, instructies volgen)

Heeft een van jullie ervaring met deze inbouwdimmer? Ik probeer deze in de centrale doos te zetten, bedrading door electriciën in elkaar gestoken en heeft draden er even uit laten hangen zodat ik de dimmer kan toevoegen - draden zijn zo ik zie conform handleiding van EcoDim.

Ik heb tientallen apparaten naar tevredenheid aan Homey gehangen, onder meer zwave schakelaars van fibaro, zoals de dimmer 2, die op ongeveer vier meter van de EcoDim gemonteerd zijn en continu onder stroom. Die reageren prima. Afstand to homey is ongeveer tien meter met wat glas er tussen.

De apparaat -toevoeg - app in Homey van EcoDim geeft de keuze uit de dimmer zwave en dimmer zwave (2019), mijn dimmer komt recentelijk van RobbShop en beschrijving van led kleur komt overeen met “Dimmer Zwave” (eerste keuze in de app). Afbeelding komt ook overeen met de dimmer.

De config app vraagt bij de aanmelding de dimmer van het zwave netwerk te verwijderen, door dubbel-reset tap op de dimmer. De dimmer gaat dan inderdaad blauw knipperen. Echter blijft knipperen, totdat uiteindelijk de homey app aangeeft dat er iets mis is gegaan (“something went wrong while communicating with the device”).

Ik heb de stroom al eens van de dimmer gehaald, en opnieuw geprobeerd. Zelfde resultaat.
Ik heb de dimmer een drietal keer op reset gedrukt, wat normaliter een remove van zwave netwerk zou moeten zijn volgens de handleiding. Zelfde resultaat.
Ik heb de dimmer een factory reset (long press until red light) gegeven, zelfde resultaat.

De led op de dimmer blijft blauw knipperen zodra ik de dubbel tap geef confirm instructie van de ecodim app.

Enig idee?

Maikel

Hoe dicht bij Homey zit de dimmer, en zitten er muren tussen? Of zijn er werkende z-wave router devices in de buurt? Je zou kunnen proberen of Homey in de buurt brengen helpt, dat zou wijzen op range-problemen en dan kan het toevoegen van extra z-wave routers helpen.

Mocht het probleem zijn dat s2 secure inclusion mislukt, dan zou unsecure toevoegen met [APP][PRO] UnZ-Cure (add z-wave devices unsecure) kunnen helpen. Unsecure communicatie vraagt minder van de kwaliteit van de verbinding.

Ongeveer tien, twaalf meter. Homey staat voor een groot raam, en de dimmer zit achter een deur / enkelsteense muur met hout en glaswol aan de buitenkant. In die zelfde omgeving heb ik zigbee Ikea rolgordijnen en een drietal fibaro z-wave dimmer 2’s die altijd onder stroom staan - ik ben geen expert maar zou verwachten dat die als router in het z-wave gedeelte fungeren omdat ze niet op batterijen werken.

De unz-cure app was me niet bekend, klinkt inderdaad als een goede last

Ik zal de homey eens er onder zetten. Wifi wordt door Orbi verzorgd en zou dus aldaar geen probleem moeten zijn. Ik zet hem er eens pal onder en meldt het resultaat hier.

Dank je!

Homey er pal onder gaf inderdaad een beter resultaat - Dimmer nu toegevoegd, maar…

De instructies van de config app zijn niet100% consistent met de EcoDim 10 ZWave, omdat de app aangeeft eerst de dimmer te verwijderen met een dubbeltap op reset, terwijl de handleiding een trippel-tap hiervoor vergt. Dat gedaan en die knippert even roze en dan gaat het lampje uit (goed teken), daarna vraagt de app om een DSK code die niet op het device staat, noch via de QR code op het device te achterhalen is.

link naar de manual geeft aan dat 56286 acceptabel zou moeten zijn.


Die code werd geaccepteerd en de dimmer hangt nu aan Homey.

Nu… de homey terug naar zijn oude plaats (groot/verspreid huis is een mixed blessing) en duimen dat het nog steeds werkt.

Goed te horen dat het werkt. Mocht je nog een keer besluiten unsecure te includen dan kun je 00000 gebruiken als pin. UnZ-Cure heb je dan niet nodig.

Limited range during pairing

Warning: While pairing, a signal cannot ‘hop’ across the network. Also, for security measures, some devices pair in a special low-powered mode. This makes the range of that Z-Wave device temporarily small, to prevent malicious actions.

athom opmerking

Dit is wellicht waarom jouw tip werkt. Echter, complexe layout van het huis vergde al vijf (!) Orbi satellieten, en de fibaro dimmer 2 die op vier meter van de ecodim afhangen, zijn nog niet op en top in de mesh mode want de Homey kan op zijn vertrouwde plek nog niet mijn nieuw aangebouwde kantoor bereiken. HR dubbel glas en zo. Ik ga dat zwave netwerk eens overnight geven om te onderhandelen. Meld me weer als het wel/niet gaat werken.

Of je kunt pairen via routers is afhankelijk van of het een classiek z-wave of z-wave plus is en van de security mode als ik diverse andere bronnen mag geloven. Er zijn inderdaad devices die voor secure pairen in een low power mode gaan om de zendkracht te beperken.

Als de dimmer niet werkt als alles op z’n plek zit dan moet je de “heal” functie op de developer page gebruiken van z-wave devices in de buurt.

1 Like

:scream::flushed: ik had die pagina nog nooit van mijn leven gezien. Hulde Edwin, dank je.

Met die pagina kreeg ik geweldig inzicht in zowel de zigbee routes, als de nieuwe (en falende) zwave routes).

Omdat zigbee door mijn hele huis elkaar versterkt (Ikea lampen, innr 120 stekkers), en Kaku stopcontactschakelaars onnozel bereikbaar zijn, heb ik de Homey 4 meter dicht naar de nieuwe aanbouw verplaatst, om het hoekje, geen HR glas of muur meer en inderdaad, dit was de magische truuk.

In hindsight had ik wellicht beter de zigbee versie van EcoDim kunnen kiezen, omdat er in het huis al veel meer zigbee is (Ikea lampen en innr 120 stekkers die als routers fungeren). De oude KlikAanKlikUit stopcontactschakelaars zijn zowel goedkoop als irritant als supergoed bereikbaar. Alleen wat onhandig als de stroom er af en weer er op gaat, en voor de zoveelste keer mijn bewegingsmelders zich hangen aan de KaKu schakelaars die terug onder stroom komen … het klinkt vast bekend voor deze en gene.

Topic kan gesloten.

1 Like