Echt van meerwaarde, het geld waard? One day fly?

Precies mijn verhaal!

Dus heb je een beetje affiniteit met home automation en development.
En kun je 200 á 300 euro missen, dan is Homey met een beetje werk een leuke en leerzame manier om je huis te automatiseren.
Ik ben ruim een jaar geleden begonnen en inmiddels aardig bedreven, vooral door dit forum.
Snel goed bruikbare antwoorden.
En als je dat vind moet je er zelf ook aktief aan meewerken.
Dus, bij deze.

BTW, als je meer wilt weten stuur pm aan diegene die je interessant vind en een grote kans dat je nog betere en bruikbare antwoorden krijg.

400 euro, want tegenwoordig kun je alleen nog maar de Homey Pro kopen.

1 Like

Dank je voor de tips!

Dat zag ik idd ook, hoewel een enkele webwinkel de gewone nog wel kan leveren :smiley:

1 Like

Mooie uitgebreide info, veel dank! Dit gaat een leuke en interessante worden. Met IFTTT heb ik ook van alles geprobeerd samen met m’n Philips hue spullen, bijbehorende api en Harman Kardon slimme luidsprekers (Harman Kardon Citation One Duo, Harman Kardon Citation 100) maar daar kom ik toch slecht uit, of het kan (nog) niet of ik kan het (nog) niet, zoals de temperatuur uitlezen (Hue Motion Sensor) en de waarde ergens in als een voorwaarde gebruiken, in combi met hoeveelheid licht (lux) en beweging / infra rood. Ook de muziek gaat niet mee ondanks het juiste hé Google commando. Misschien kunnen die speakers dat toch niet al geef Harman Kardon aan dat die speakers een actuele google assistent versie hebben.

Voorbeeld van wat ik zou willen, op een kamer gaat het licht tussen twee tijdstippen en als het voldoende donker aan, gedimd, als ik binnenstap dan moet het licht naar ontspannen en dat blijven totdat ik er een minuutje weer uit ben, dan moet het licht weer naar gedimd gaan. O ja, de spotify muziek loopt me ook achterna vanuit een kamer naar die kamer, althans dat zou ik willen. Kortom, met de juiste sensoren, de juiste flow, en blijkbaar ook de juiste aanvullende apps?, zou dit te configureren moeten zijn.

Hoe dan ook, ik lees dat de homey z’n geld waard is (de topic). Die van 400€ lijkt niet echt nodig voor de beginnende hobbyist. Ik ben nieuwsgierig en hongerig tegelijk om dingen te gaan proberen. Weet ook iemand wat de ontwikkelingen zijn voor het komend jaar?

Alleen de Pro versie is nog in productie. Dus helaas € 400,-

Dit zal met Homey geen problemen opleveren, lux en temperatuur kan je bij Homey in Tags vinden. Vrij eenvoudig. Er staat bij tutorials hierover een mooie uitleg How to use tags in a flow

Dit is een kwestie van flows maken. Wat je wilt vergt wat meer kennis, maar is te doen met Homey

Ik dacht dat Sonos iets dergelijks heeft, maar hier moet je voor jou installatie in duiken. Ik weet niet of dat mogelijk is

De ontwikkelingen bij Homey zijn niet geheel duidelijk. Voor zover ik nu weet blijft het puur bij de Pro, zijn er momenteel geen indicaties voor de ontwikkeling van een opvolger en wordt Homey steeds iets uitgebreider qua mogelijkheden. Echte grote nieuwe upgrades lijken er op dit moment (nog) niet aan te komen.

Homey v5 richt zich met name op stabiliteit en voorspelt een stabieler zigbee. Dit blijft echter afwachten.

quote=“robertklep, post:22, topic:37070”]
400 euro, want tegenwoordig kun je alleen nog maar de Homey Pro kopen.
[/quote]

Marktplaats?
:smiley:

Sonos kun je idd maken met een follow-me systeem. Je moet dan wel zorgen dan er iets is om te herkennen dat je naar een andere kamer gaat. Bewegingssensoren, wifi puntjes, weet ik veel, iets bedenken, maar het kan. Zal niet eenvoudig zijn.

Nu bijna twee jaar in bezit van Homey. Had geen enkele ervaring met domotica (ik ben 60+) Mede met de hulp van dit forum heb ik nu een slim huis.
Als mijn wekker afloopt begint het hele huis te leven. Al na gelang van tijd zonsopgang gaan lichten aan en rolluiken open. Voor de avond ie er een avond flow. . Als we weg zijn er vakantie flows…
bij warmte en zon gaan rolluiken weer dicht, mede aangestuurd door de zonnepanelen en warmte sensoren. Ja soms is er een glitch maar nog niets wat ik niet heb kunnen oplossen (al of niet met dit forum, daar zitten erg enthousiaste, kundige en hulpvaardige leden op)

8 Likes

Ik vind het allemaal prachtig en de Homey is mijn tweede en heb nu iets van vijf zes jaar ervaring. In ons huis (wat een school is, alles begane grond, met een enorm oppervlak wat weer aanvullende problemen geeft) kom ik toch wel veel problemen tegen. Je doet dan een workaround. Dat gaat soms goed maar er is in het gebouw een gebied wat ik vermoedelijk door hoog frequent uitsturende omvormers van de zonnepanelen niet goed aangestuurd krijg. Z-wave, zigbee, het komt vaak niet aan, maar soms ook weer wel, irritant.
Ook is er weer gedoe met Somfy en ook met de aansturing van Logitech (aansturen TV, homecinema, etc) en inderdaad gaat de samenwerking met “Hey google” ook niet altijd geweldig, al is dat laatste systeem beslist minder dan Homey.
Kosten van de Homey vind ik niet zo interessant eigenlijk. De andere items tellen veel meer mee. Ik zit al ruim boven de 4000 euro en het verhaal van besparing kan je wel vergeten. Bij zowel de thermostaten (we hebben er meer dan 50) als de bewegingssensoren vreet het batterijen. Gelukkig geeft Homey een melding.
De jongste zoon vind het allemaal niets, dus heb ik weer wat drukknoppen geïntroduceerd, al was hij nu juist de reden (nooit een deur op slot, altijd lichten laten branden etc.) dat de domotica is gekomen.
Blijft beslist dat je het moet zien als hobby. Het is beslist geen plug en forget. Dat wordt het wel een keer, daar ben ik van overtuigd. wanneer? We zullen doorgaan…

Dit is inderdaad een interessante waar je niet vaak mensen over hoort. Ook bij ons is er inmiddels een veelvoud van de kosten van Homey uitgegeven aan componenten als Fibaro switches en dimmers, bewegingsmelders, luxaflexen met motoren, etc. Voor het besparen hoef je het niet te doen.

Een beetje om en om, ik kan Homey gebruiken om apparaten, die niet gebruikt worden, uit te zetten, dat is besparen.

Maar daar heb ik dan weer een slimme stekker of een bewegings-sensor voor nodig en die kosten geld. :slight_smile:

Domotica gaat m.i. meer om comfort dan om kosten besparen.

Een lamp aan of uit doen op basis van beweging kan met een simpele PIR zonder tussenkomst van een “slimme” host als homey. Idem voor lichtintensiteit. Een eenvoudige bewegingsmelder die beide functies doet kost je een tientje of zo. (LED-) Lamp er aan en klaar.

Kortom, voor de kids die overal de lampen aan laten heb je geen homey nodig. En de lampen in de keuken werken even zo goed (of zelfs beter) via een “domme” bewegingssensor. Veel kosteneffectiever. Maar wel minder fancy :wink:

En die sensoren hebben uiteraard allemaal ingebouwde logica zodat je vrouw als ze staat te koken niet elke 60 seconden met haar armen moet zwaaien om het licht aan te houden? Of je kids die huiswerk zitten te maken hetzelfde moeten doen om te kunnen zien wat ze opschrijven? Jij zit op het toilet ook niet om de 30 seconden te zwaaien om je playboy te kunnen lezen?
Knap hoor. Waarom heb je eigenlijk een Homey? :thinking: En waar zijn die domme maar toch slimme pirs eigenlijk te koop?

'tuurlijk, Geurt. Dat is ook zo - voor jou, voor mij en voor alle anderen die zich hier laten zien. De meesten hier willen er tijd in stoppen en lekker mee knoeien op z’n tijd. Maar uiteindelijk gaat het om een ding dat verkocht wordt als turnkey plug-and-forget apparaat - en dat is het dus niet.

Het overgrote merendeel van de klanten laat zich hier niet zien; die koopt een homey, sluit 'm aan en dan moet het werken. En als het niet (meer) werkt, dan moet je kunnen vertrouwen op een direct benaderbare supportdesk - en juist dat ontbreekt.

Als je auto stuk gaat langs de kant van de weg wil je toch ook graag dat de wegenwacht je weer op weg komt helpen? Of ga je dan naar een forum om uit te zoeken wat er aan de hand is?

Als hobbyist kan ik mijn oldtimer zelf wel repareren en vind ik dat wel leuk om te doen ook. Maar als ik 's ochtends in mijn dagelijkse auto stap wil ik er niet eerst aan moeten sleutelen omdat er toevallig een update is geweest 's nachts. En als dat onverhoopt toch een keer gebeurt wil ik gewoon de WW of de leasemij bellen om na een uurtje thuis werken toch naar de zaak te kunnen rijden. Dat is het verschil tussen een gadget en een consumentenapparaat.

Dat zijn dezelfde mensen die de fabrikant aanklagen dat er niet in de beschrijving stond dat de Chihuahua niet in de magnetron mocht?
Komop zeg.
We kopen een domotica controller bij de Mediamarkt , steken hem in het stopcontact en gaan er dan van uit dat alle lampen vanzelf aan gaan wanneer wij dat willen?
Jouw vergelijking met de ww en de lease maatschappij gaat ook nergens over trouwens. Zijn betaalde diensten waar je betaald om geholpen te worden wanneer jij wilt.
Dat dit ding niet voor Jan en Annie is daar waren we al uit. Maar zouden Jan en Annie wel een HC2 kopen, of een RPi aanschaffen om HA the installeren? Of steken ze die RPi ook in een usb poort en gaan ze er dan van uit dat het nieuws 'smorgens om 7 uur voorgelezen wordt en er een snapshot van de deurbel op de tv verschijnt?

8 Likes

'tuurlijk, haal alles maar uit de context. Deze vergelijking ging over het verschil tussen een apparaat waar je mee wil knutselen en een apparaat waar je dat niet van wil.

Bij mijn privé-auto zit gewoon een pechdienst-service van de fabrikant. Dat is niet de WW van de ANWB (hoewel de fabrikant dat vaak wel uitbesteedt bij die club). Bij onze leasert ook. Het is geen externe partij.

Een wegenwacht die jou gaat uitleggen dat er tien mogelijkheden zijn hoe je je auto zelf zou kunnen repareren?

Oke, agreed, een supportafdeling is geen wegenwacht die jouw probleem komt oplossen. Maar je mag er wel van verwachten dat een gemeld gebrek binnen een redelijke termijn opgelost wordt en er in de tussentijd in ieder geval gezocht wordt naar een acceptabele workaround. De huidige helpdesk van Athom doet weinig anders dan administreren (in /dev/null denk ik).

Anyway, dit gaat allemaal nergens meer over. Het onderwerp was de vraag of homey z’n geld waard is. En volgens mij heeft bijna iedereen hier min of meer gezegd: “dat hangt er van af wat je er mee wil en wat je er van verwacht”.

Als je van homey verwacht dat het een fail-safe plug-and-forget ding is, dan kom je van een koude kermis thuis. Verwacht je echter een gadget waar je leuke dingen mee kan doen en waarvan je accepteert dat niet alles het direct doet (of zo maar om kan vallen op z’n tijd), dan is het vermakelijk speelgoed waar wel een stevig prijskaartje aan hangt.

1 Like

Mooi. Maar waarom moet je er dan zo’n discussie van maken terwijl je niet eens de vraag hebt gesteld?
Je vindt blijkbaar zelf dat Homey het niet waard is. Prima. Maar blijf niet zo drammen… Move on.

3 Likes

Als ik eerder geweten had dat ik voor minder geld en veel minder moeite met een niet te mogen noemen device minstens kan bereiken dan met de Homey, had ik m nooit gekocht. Dus voor MIJN gebruik en MIJN portemonnee is Homey zijn geld niet waard.

Er is nergens een fatsoenlijke how-to voor een aantal basis flows te vinden, de community zijn nerds ( niks mis mee, maar niet te doen als je net begint met streams/flows /whatever en weet ik wat)en ik kan er echt niet met mn hoofd bij dat 90 % in t Engels moet gaan op een Hollands forum en over een Hollands product…

Verder is het me meermalen opgevallen dat er "oude rotten " newbees afzeiken omdat de vraag door de heren niet begrepen wil worden, dat ben ik op andere fora wel anders gewend.

Ja heel vreemd. Ook vreemd van al die andere talen dan:

2 Likes