Ik heb recentelijk de drie schakelaars van de verlichting van onze overkapping voorzien van Fibaro Dimmer 2 Z-wave modules. Iedere module heb ik vervolgens ook gelijk aangemeld in onze Homey Pro en na aanmelden kon ik de verlichting daarmee netjes schakelen en dimmen.
Toen ik vervolgens binnen stond en de verlichting aan wilde zetten, kreeg ik op alledrie de schakelaars een time-out melding. De dichtstbijzijnde Fibaro module (single switch) zit in de garage aan de binnenzijde van de muur die tegenover de overkapping staat. De overkapping staat ongeveer 7 meter van die betreffende muur af, wat volgens mij een prima te overbruggen afstand is voor een Z-Wave Mesh-netwerk.
Daar vlak bij en ongeveer een meter verder naar achteren in de woonkamer is er een Z-Wave vloerdimmer aan een lamp gekoppeld en krijgt ook continue stroom en een aantal meter verderop zit er een Neo Coolcam stekkerschakelaar in een stopcontact om een lamp mee te kunnen schakelen.
Zou dit alles net te ver weg zijn om het Z-Wave mesh-netwerk tot in de overkapping te laten reiken? Zo ja, hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat het wel werkend te krijgen is? Ik wil de verlichting namelijk ook automatisch kunnen schakelen op een aanwezigheidssensor oid.
Ik verneem graag jullie reacties.