Heeft iemand ervaring met het opzetten van een flow, waarbij een digitale waakhond begint te blaffen zodra iemand op de deurbel drukt of via bewegingsmelders als iemand ongewenst om het huis loopt.
Ik ben beginnende Homey Pro gebruiker. Het huis is beveiligd met Eufy security (deurbel, diverse camera’s, deur/raam sensors en bewegingsmelders). Daarnaast heb ik het Hue systeem geïnstalleerd en gebruik ik diverse Google Home speakers.
Het lukt mij wel om bijvoorbeeld een sirene (https://homeycornelisse.nl/wp-content/uploads/2020/04/Inbraak-alarm-geluid.mp3) te casten via Google Home thuisgroep. Voor 'n digitale waakhond heb ik echter een geschikt http adres met blaffende hond nodig of ik moet een mp3 file lokaal opslaan op een NAS ? Ik heb nog ergens gelezen dat je zo’n bestand ook via een Micro Web Server kunt aansturen, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee …
Soundboard app installeren en audio fragment daarin laden
Er zijn vele mogelijkheden hiervoor, de meest simpele geef je zelf al aan, nl het casten van geluid naar bv je google Home speakers, als je ipv Google Home Amazon Alexa zou gebruiken, dan werd het al een stukje ingewikkelder, maar ook daarmee is het zeker niet onmogelijk. Je kan genoeg sites vinden met mp3 bestanden van een waakhond, deze kan je dan casten. Ook het lokaal opslaan van een bestand (bv NAS of microwebserver of online (openbaar) zijn hierin mogelijkheden.
Voor een url waar je online geluiden kan vinden om te casten zijn er ook veel mogelijkheden, bijvoorbeeld https://orangefreesounds.com/wp-content/uploads/2024/10/Aggressive-dog-bark-sound.mp3 . Let hierbij wel op, de website waar je het bestand vandaan haalt kan bv dat geluid verwijderen, zonder dat je het weet en dan werkt het ineens niet meer. Of als je een internet verstoring hebt ben je je “waakhond” kwijt.
Om het allemaal iets realistischer te maken is het ook verstandig meerder (gelijkende) opnames van de waakhond te hebben, anders zal de inbreker na 2x exact hetzelfde geblaf wel snappen dat het geen echte waakhond is. En je moet even nadenken of je altijd de waakhond " aan" wilt, of bijvoorbeeld alleen als er niemand thuis is, of iedereen slaapt etc.
Onderstaand een screenshotje van een deel van een dergelijke flow (deze is voor Amazon Alexa, maar als de de 4 kaartjes rechts vervangt door “cast to Google home” en ook het volume aanpassen kaartje vervangt door het volume van je Google home, dan werkt dat prima.
Mocht je er toch niet uitkomen, laat het dan gerust even weten
Zoeken van een waakhond is niet zo lastig (of het downloaden van de mp3, maar als je het niet zelf wil/kan hosten dan moet je wel echt de “live” afspeelversie van een url hebben, bv https://cdn.pixabay.com/audio/2024/12/02/audio_6a0fcb89a0.mp3 .
Als je niet een “live” afspeel URL op de pagina kan vinden kan je bijvoorbeeld in Google Chrome op de pagina even F12 drukken en dan aan de rechterkant even Netwerk selecteren. Als je nu een bestandje afspeelt zie je dat rechts verschijnen en klik vervolgens met je rechtermuisknop hierop en klik "Open in nieuw tabbald, nu heb je de URL
Dank voor jullie aanwijzingen, ik ga morgen aan de slag en kijken of ik 'n werkende flow kan opzetten.
Mijn tip, als je nog niet veel ervaring hebt met het opzetten van flows, doe het stap voor stap. dus Als sensor x aan gaat, cast dan deze url naar device x. Zodra dat werkt ga je wat extra stappen toevoegen, bv meerdere sensoren, of als iedereen slaapt, of meerdere Google home devices etc.
Weliswaar kan je zien waar een flow eventueel niet meer werkt als je hem test, maar als je gelijk een complexere flow maakt is het vinden van een “denkfout” soms best lastig.
Kom je er toch uiteindelijk niet uit, laat het dan even weten, dan kunnen we vast een goede oplossing verzinnen
Mocht je de “random” willen toevoegen, dus meerdere geluiden, let dan even op dat de {{randomInt(1,4)}} betekent dat er 4 opties zijn, gebruik je een ander aantal, pas dan dat getal aan.
Of een mp3 speler op een soundbar. Op beide bv een shelly relais die je met flows aanzet. Zo wil ik het gaan maken.
De eerste versie is klaar en werkt ook naar behoren. Wel moet ik proberen om het vervelende geluid van Google Home bij start van de MP3 file te elimineren of te camoufleren… of er dient zich misschien nog een andere optie aan ?
“Random” en meerdere geluiden toevoegen lukt mij nog niet, maar dat komt wel na wat meer oefening. We blijven er aan werken.
Allen heel veel dank voor de snelle reacties, adviezen en aanwijzingen !
Dat ziet er best goed uit hoor! Wat bedoel je met vervelende geluid bij het starten? (ik gebruik eigenlijk geen Google Home zelf).
De random is op zich best heel eenvoudig:
Voeg een Then/Dan card toe, selecteer Logic, en dan de calculate/bereken kaart
Geef de variabele een naam, in mijn geval RandomDog en een berekeningswaarde, bij 4 opties is dat {{randomInt(1,4)}} of je past de 4 aan naar bv 3 etc.
Vervolgens moet je controleren welke waarde er gekozen is, 1,2,3 of 4, dit doe je door eeen AND/EN kaart te selecteren, hier Logic te kiezen en dan Text is exactly getal.
Bij de text kies je nu de naam die je eerder hebt gegeven en bij getal 1,2,3,of 4. Uiteindelijk kom je dan dus met 4 identieke kaarten (je kan er 1 maken en deze dupliceren en dan alleen het getal aanpassen, dat is makkelijker dan 4 kaartjes handmatig maken)
Aan deze 4 opties hang je vervolgens dus 4 verschillende Google cast kaartjes met verschillend geluid.
Aangezien het “berekenen” en selecteren heel even tijd kost kan je de random bv helemaal aan het begin zetten na de “any”, is niet echt nodig, maar ik vond dat prettiger.
Nog een kleine aanvullende tip, stuur jezelf ook even een pushnotificatie, of een ander bericht, dan weet je in ieder geval ook dat er beweging is gedetecteerd.
Super, we gaan morgen weer verder met experimenteren/leren.
Dank !
Het is tweemaal ´n soort gong die afgaat voor het casten.
Ik verwacht dat het 2x is omdat je hem eerst harder zet en daarna iets cast, beide acties geven waarschijnlijk een soort “bevestigingsgeluid” Als dit het is komt het niet uit je flow, maar kan je bv even in de Google Home app kijken of je dat soort geluiden kan uitzetten etc.
Dat is inderdaad 2 maal een bevestigingsgeluid:
- Kort geluid als verbinding wordt gemaakt en het afspelen gaat beginnen
- Kort geluid wanneer het volume wordt gewijzigd
Dit is niet uit te zetten, maar wat helpt is om het casten eerst te starten (bij laag volume) en vervolgens het volume aan te passen/verhogen.