CR123A Opladers

Ik heb twee sensoren beneden hangen die ik gebruik om een variabele te zetten zodat ik kan zien dat er iemand beneden is en daarmee de temp en het licht kan regelen. Het zijn twee CoolCam PIRv2’s. Elke maand moet ik de batterijen vervangen van deze sensoren en ik heb ermee leren leven dat dat zo is helaas. De sensoren die niet constant activeren (hal, overloop) die gaan maanden mee.

Ik heb gezocht maar ik heb geen oplossing gevonden (hier of elders) voor dit probleem. Ik heb daarom een CR123A oplader gekocht maar de batterijen die ik daarmee oplaadt, gaan maar een week mee. Zijn er mensen op het forum die tips hebben over oplaadbare CR123A batterijen of opladers? Ik vind het zo zonde van de batterijen, en het automation deel werkt dan ook niet zo lekker als ik elke maand een batterij moet vervangen. Er zitten geen stroompunten in de buurt.

Dank alvast!
Addy

Je zou eens naar dit soort oplaadbare batterijen kunnen kijken: Real Capaciteit 650Mah 16340 Oplaadbare 3.7V Li Ion 16340 Batterijen CR123A Batterij Voor Led Zaklamp Voor 16340 CR123A Batterij|Oplaadbare Batterijen| - AliExpress

Meestal hebben die een ingebouwde buck/boost converter die meer/langer stroom uit de lithium cell kan persen dan oplaadbare batterijen die met een aparte oplader werken.

1 Like

Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe vaak de PIR getriggered word, ik heb er ook eentje in de woonkamer, daarvan heb ik de motion ON time hoger gezet, en ik heb het idee dat hij hierdoor langer met de batterij doet, maar heb het nooit echt objectief gemeten. Zelf gebruik ik momenteel deze oplaadbare batterijen en tot op heden (pas 6 maanden in gebruik) ben ik vrij tevreden.

1 Like

hey Chris(of anderen) heb je een idee hoelang deze meegaan? ik gebruik zelf tot op heden duracell batterijen maar dat kost me 100 euro per jaar :money_mouth_face:
in men danalock moeten er bv al 4 en die gaan 6 maanden mee

Ligt er natuurlijk een beetje aan waarvoor je ze gaat gebruiken en hoe vaak je bv de sensor triggered. In mijn hal sensor op de bovenverdieping was hij na ongeveer 6 maanden leeg, en volgens mij kan je oplaadbare batterijen zo’n 750-1000 keer opladen gemiddeld. dus dat heb je dan snel terugverdiend. Als je even zoekt op nitecore cr123a vind je ze ook wel voor rond de €5 per stuk.

dat klinkt best ok dan, ik vreesde er eerlijk gezegd wat voor dat je met die oplaadbare alleen maar rotzooi in huis haalt en dat ik dan om de paar weken de hele zooi kan gaan opladen maar 6 maanden doe ik nu met de niet oplaadbare ook ongeveer dus dat klinkt goed.
heb je toevallig een voorbeeld van oplader(degene jij gebruikt bv)?
heb nl ergens gelezen dat je deze niet zomaar in eender welke mag steken aangezien het voltage(?) verschillend is met dat van standaard AA, AAA etc batterijen, zou je dus een specifieke nodig hebben.

Kun je niet beter een AQARA Motion Sensor kopen?
Zit een goedkope batterij in.

Bij mij gaat ie al maanden mee en batterij is nog steeds boven de 90%

nja die zien er zo bulky uit en hebben niet dezelfde functies als die van fibaro of coolcam

Het ligt er dus wel aan hoe vaak de sensor getriggered wordt hoe lang de batterij mee gaat, tot op heden merk ik echt weinig verschil in levensduur tussen de oplaadbare en niet oplaadbare, dus dat kan je voor jezelf een beetje aanhouden. Als je huidige niet oplaadbare 6 maanden mee gaat, dan zal de oplaadbare ongeveer (misschien net 10% minder) hetzelfde halen. Natuurlijk is het wel zo dat dit na verloop van tijd iets zal afnemen. Ik heb ooit een set gekocht van 4 batterijen met een lader (Nitecore) en daarna losse batterijen bijbesteld elders (dat scheelde best veel geld), dus even goed zoeken voor de beste prijzen

2 Likes

Is het geen probleem dat de oplaadbare batterijen 3,7 volt zijn en de gewone batterijen slechts 3 volt?

Vertaald met deepl.com

Geen idee eerlijk gezegd, ik had deze besteld aangezien ik van iemand op een ander domotica forum deze tip kreeg, en tot op heden werkt alles bij mij al een jaar prima, maar natuurlijk geef ik gee garantie, doe vooral altijd zelf je onderzoek. Overigens staat er in de handleiding van mijn motion sensor niets over het voltage, alleen het type batterij.

1 Like

Is het geen probleem dat de oplaadbare batterijen 3,7 volt zijn en de gewone batterijen slechts 3 volt?

of dit problemen gaat geven kan ik nog niet zeggen maar voorlopig gaat men danalock gewoon dubbel zo snel open of dicht. draait toch al een 4 dagen zonder problemen dus we zullen zien.

1 Like