Connecting zigbee2mqtt to raspberry pi 400

Hallo,

Ik probeer om de app Zigbee2mqtt te koppelen met mij Raspberry Pi 400. Het lukt mij helaas niet. Weet iemand een programma dat ik op de raspberry moet installeren om de koppeling met mijn Homey-pro tot stand te brengen.

Alle aanwijzingen die ik via google vind zijn niet volledig of juist.

Mijn raspberry is voorzien van een Sonoff dongle.

Welke instelling heb ik dan op de Homey nodig ?

Hopelijk weet iemand raad. Alvast bedankt.

Gr.

Peter

Heb je op de Raspberry Zigbee2MQTT draaien + een MQTT-broker (zoals Mosquitto)?

Ik denk dat daar mijn hoofdprobleem zit. De Raspberry is nieuw en nog onbekend voor mij. Ik heb al 2 dagen lang geprobeerd aan de hand van allerlei websites een installatie tot stand te brengen. Telkens loopt dat vast doordat er in de instructies die op internet staan weer ergens een fout zit (verkeerd bestand/verkeerde map/ fout in bestand etc.). Ik kan maar geen correcte installatieprocedure vinden. Dan komt het contact met de Homey uiteraard ook niet tot stand.

Ik heb zelf geen ervaring met de Raspberry Pi (dus kan je daar niet concreet mee helpen). Ik heb wel recent Zigbee2MQTT op mijn Windows computer geïnstalleerd om via een SONOFF Zigbee dongle de firmware van Zigbee-apparaten te updaten.

Wat betreft Zigbee2MQTT vond ik de installatie-instructie op de website van Zigbee2MQTT zelf erg behulpzaam. Daar vind je voor verschillende platformen instructies, waaronder Linux (ik neem aan dat dat op de Raspberry Pi draait).

Voor Mosquitto (de MQTT Broker) kwam ik uit bij deze, echter die is voor WIndows (daar heb je dus niets aan), maar wellicht dat je een vergelijkbare voor Linux/Rasberry Pi vindt.

Bedankt. Wat heb je ingevuld in de app op de Homey voor het maken van de bridge ?

Ik gebruik de app op Homey zelf niet, dus ken de instellingen niet, maar neem aan dat je daar moet verwijzen naar (het IP-adres van) je Raspberry Pi waar Zigbee2MQTT op hebt draaien. Check ook de specifieke forum-sectie voor de Zigbee2MQTT Homey-app: [APP][PRO] Zigbee2MQTT .

Aanvullend (ben ik weer haha, sorry), is er evt. ook een MQTT Broker app voor Homey die gebruikt kan worden.

Net als Peter Hermens ben ik aan het stoeien met de ZIGBEE2MQTT. En kom er niet uit ..

Ik heb een kale SHS op een Pi5 draaien. ZIGBEE2MQTT geïnstalleerd, even als MQTT broker. Als zigbee device is SMLIGHT SLZB-06 via het netwerk verbonden.

Maar ik krijg het niet aan de paat.

De broker loopt.

instellingen van SLZB-06 komen overeen met wat ik op internet kan vinden, zoals mode (coordinator) poort (1883), …

Als ik in de Homey app een bridge device van ZIGBEE2MQTT toevoeg krijg ik een error

Uit de log van de LSZB-06 kan ik ook niets nuttigs halen

Wat doe ik fout? Waar mis ik iets?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Je voert geen username/password in bij de Zigbee2MQTT Homey app. Waarschijnlijk zijn deze wel nodig. Zonder wachtwoord is ook erg onveilig, dan kan iedereen in je netwerk de Zigbee-apparaten bedienen

Ik heb op mijn Raspberry Home Assistant geïnstalleerd en binnen HA heb ik zigbee2mqtt geactiveerd. Ik kan alle apparaten nu via zigbee2mqtt inlezen (en daarbij het vinkje ook activeren in HA) daarna staat alles in HA. Nu kan ik in Homey middels de app van HA alles mooi importeren.

Beste Sven, bedankt voor je reactie. Ik heb een user en pwd in de SLZB-06 gezet onder MQTT

Zelfde user en pwd in Homey MQTT broker gezet

Broker gestopt en gestart, poging gedaan om een ZIGBEE2MQTT Bridge als device toe te voegen.

Log van de MQTT broker meldt

The log from SLZB-06 show an communication attempt event 10seconds

Stopped the MQTT broker in Homey. The communication attempts keep coming in on the SLZB-06

I can’t recall having a MQTT device in my network.

Totally puzzled now.

Hoi Peter, bedankt voor je hulp.

is HA geïnstalleerd op dezelfde Raspberry als waarop Homey SHS draait?

Hoi Wilko, ik gebruik een Homey Pro en een raspberry.

Hoi Sven, snap het. Ik probeer alles op een Raspberry met Homey SHS te draaien. Begin me wel af te vragen of dat wel kan…

In de logs staat EVENT_DISCONNECTED, dat lijkt erop dat de SLZB-06 niet kan verbinden met de broker. Zitten de Homey en de SLZB-06 in hetzelfde subnet?

IP van homey is 192.168.0.105, SLZB-06 is 192.168.0.109, dus ja

Ben verder blijven spelen en kijken.

Met MQTT explorer op mijn Windows PC kon ik geen verbinding krijgen met de SLZB-06.

Mosquitto geïnstalleerd op de Windows PC.

MQTT explorer kreeg verbinding Mosuitto

MQTT explorer kreeg ook verbinding met de Broker die op Homey draait.

Nog eens naar de instellingen van de LSZB-06 gekeken. Lijkt erop dat ik het verkeerd IP adres voor de broker had ingevuld. Was 0.109 (de SLZB-06) maar moet zijn 0.105 (Homey).

Als ik nu een Bridge als device onder ZIGBEE2MQTT probeer toe te voegen krijg ik verbinding met een andere error:

Moet ik iets invullen in het veld bij de gele ovaal?

Lijkt erop alsof je Z2M nog helemaal niet hebt draaien, dan bestaat dat topic ook (nog) niet. Dus eerst Z2M installeren en opstarten en dan pas de Homey app configureren.

Hallo Robert, bedankt voor meedenken.

Dit is mijn eerste poging met MQTT. :wink:

Z2M installeren? Op Homey? Op de SLZB-06?

Waarom heb je een SLZB-06 als je, zoals je zelf zegt in je eerste post, ook een Sonoff dongle hebt?

Maar afgezien daarvan: het lijkt me logisch dat je Z2M op je Raspberry Pi installeert. Dan kun je zelf kiezen of ie de Sonoff dongle moet gebruiken, of de SLZB-06.