Connecting zigbee2mqtt to raspberry pi 400

Hallo,

Ik probeer om de app Zigbee2mqtt te koppelen met mij Raspberry Pi 400. Het lukt mij helaas niet. Weet iemand een programma dat ik op de raspberry moet installeren om de koppeling met mijn Homey-pro tot stand te brengen.

Alle aanwijzingen die ik via google vind zijn niet volledig of juist.

Mijn raspberry is voorzien van een Sonoff dongle.

Welke instelling heb ik dan op de Homey nodig ?

Hopelijk weet iemand raad. Alvast bedankt.

Gr.

Peter

Heb je op de Raspberry Zigbee2MQTT draaien + een MQTT-broker (zoals Mosquitto)?

Ik denk dat daar mijn hoofdprobleem zit. De Raspberry is nieuw en nog onbekend voor mij. Ik heb al 2 dagen lang geprobeerd aan de hand van allerlei websites een installatie tot stand te brengen. Telkens loopt dat vast doordat er in de instructies die op internet staan weer ergens een fout zit (verkeerd bestand/verkeerde map/ fout in bestand etc.). Ik kan maar geen correcte installatieprocedure vinden. Dan komt het contact met de Homey uiteraard ook niet tot stand.

Ik heb zelf geen ervaring met de Raspberry Pi (dus kan je daar niet concreet mee helpen). Ik heb wel recent Zigbee2MQTT op mijn Windows computer geïnstalleerd om via een SONOFF Zigbee dongle de firmware van Zigbee-apparaten te updaten.

Wat betreft Zigbee2MQTT vond ik de installatie-instructie op de website van Zigbee2MQTT zelf erg behulpzaam. Daar vind je voor verschillende platformen instructies, waaronder Linux (ik neem aan dat dat op de Raspberry Pi draait).

Voor Mosquitto (de MQTT Broker) kwam ik uit bij deze, echter die is voor WIndows (daar heb je dus niets aan), maar wellicht dat je een vergelijkbare voor Linux/Rasberry Pi vindt.

1 Like

Bedankt. Wat heb je ingevuld in de app op de Homey voor het maken van de bridge ?

Ik gebruik de app op Homey zelf niet, dus ken de instellingen niet, maar neem aan dat je daar moet verwijzen naar (het IP-adres van) je Raspberry Pi waar Zigbee2MQTT op hebt draaien. Check ook de specifieke forum-sectie voor de Zigbee2MQTT Homey-app: [APP][PRO] Zigbee2MQTT .

Aanvullend (ben ik weer haha, sorry), is er evt. ook een MQTT Broker app voor Homey die gebruikt kan worden.

2 Likes