Buitenverlichting

Hoe hebben jullie de buitenverlichting geregeld? Tips?

Zelf heb ik nu:

  • 60min voor zonsondergang gaat ‘virtuele groep; buitenlampen’ Aan
  • 60min na zonsopgang gaat ‘virtuele groep; buitenlampen’ uit.

Misschien wil ik nog maken:
tussen 00:01 en 05:00 gaan ze alleen aan door een sensor.

Maar misschien hebben jullie veel betere ideeën

Er zijn geen twee mensen het zelfde, dus heeft iedereen hierover z’n eigen mening.
En dat is het mooie van Homey, je kunt het zo maken als het voor jou het beste is, en verder kun je het altijd weer aanpassen als je omstandigheden of ideeën veranderen.

Maar ik ben op zoek naar de ‘blinde vlek’. En misschien heeft iemand net een heel tof idee hoe je zoiets zou kunnen doen.

Prima, zelf hou ik niet zo van de zonsondergang en zonsopkomst tijden omdat de behoefte aan lamp-licht erg afhankelijk is van het weer, daarom gebruik ik daarvoor lichtsensors. Veel bewegingssensors hebben ook ingebouwde lichtsensors zodat je maar 1 sensor nodig hebt (let op, o.a. Aqara sensors zijn lekker goedkoop, maar deze geven alleen de licht waarde door op het moment van beweging).

1 Like

Ja dus jij raad eigenlijk aan om bijvoorbeeld in de woonkamer en in de tuin een lichtsensor te plaatsen. en dan in te stellen bij buitenverlichting
 als de lichtsensor onder deze waarde komt tussen tijd x en tijd x dan moet je aan. Zelfde voor de woonkamer verlichting

Ik ken jouw situatie en omstandigheden niet, dus ik kan niet iets aanraden. Begin gewoon met wat jou het beste lijkt, als het dan niet bevalt, kun je het altijd aanpassen, bij mij is het soms al/pas na 4x aanpassen goed en dan verander ik het na een half jaar toch weer.
Mijn routine is (nu) als volgt:

2 Likes

Ik heb een Hue motion sensor achter het voorraam in de vensterbank staan puur en alleen om het buitenlicht te meten. Daarmee zou je dus bij een bepaalde lichtsterkte de buitenverlichting aan/uit kunnen laten gaan. Zelf vind ik het mooi als de buitenverlichting zwak brand als er nergens beweging is, puur als sfeer verlichting om het huis of onder een overkapping. Wordt er echter beweging gedetecteerd dan is het mooi en fijn als de verlichting feller gaat branden zodat je er praktisch gezien ook werkelijk wat aan hebt.

Dan zou je ook nog kunnen zeggen dat wanneer iedereen in huis slaapt het licht wel uit mag gaan en slechts aan hoeft te gaan bij beweging


Het zijn zo even wat ideeën die in me naar boven komen

1 Like

Hallo,

  • Zowel mijn binnen als buitenverlichting gaan in de avond aan middels een schemer schakelaar.
  • In de ochtend gaan ivm vroege diensten de lampen van de schuur richting de auto aan tussen bepaalde tijdstippen (deursensor achterdeur). Worden automatisch uitgeschakeld via countdown of geheractiveerd middels deursensor.
  • In de woonkamer gaan de schemerlampen in de ochtend op basis van beweging aan zodat de vroege vogels in huis (kids) niet in het donker zitten.
  • In de avond wordt alles automatisch uitgeschakeld mits er diverse virtuele schakelaars uit staan, tv uitstaat, etc. Zo niet dan wordt deze flow elke 5 minuten herstart totdat je daadwerkelijk naar bed gaat. Zo zit de oppas op zaterdagavond ook niet in het donker :joy::crazy_face:.
  • Op de slaapkamers van de kids gaan de lampen aan binnen specifieke tijdstippen op basis van deurcontact. Als we in de avond voor het slapen gaan nog weer kijken dimt er Ă©Ă©n lampje zodat je even snel kan gaan kijken.
  • Als de kids de deuren van de slaapkamers etc open laten staan dan gaan deze automatisch op basis van countdown uit (een mooie puzzel qua instellen tijden).
  • Hetzelfde geldt voor hal boven, hal beneden, toiletten, bijkeuken, overloop en inloopkasten.

Combi van Tradfri lampen, Shelly1 relais en Aqara deursensoren.

Een snelle doorkijk, misschien zie je iets nuttigs of een optimalisatie :blush:.

1 Like