Een WTW zorgt voor aanvoer verse lucht en afvoer “vuile” lucht in de woning.
Maar wat als er in de buurt sterke rookontwikkeling is? De huidige WTW systemen zijn niet voorzien van rookmelders.
Ik heb dit als volgt opgelost: In onze Duco WTW heb ik na de warmte wisselaar een Fibaro rookmelder geplaatst (aanvoerzijde uiteraard). En tussen stekker en stopcontact heb ik een Philips smart plug geplaatst.
Als er nu via aanvoerkanaal rook de woning in komt, dan geeft de Fibaro een melding aan Homey Pro en via een flow krijgt Philips plug het signaal om uit te schakelen. De WTW gaat uit en er komt geen rook in de woning. voor eigen veiligeheid nog toegevoegd dat alle Hue lampen aangaan bij rook. Indien nodig kunnen we dan de woning verlaten.
Via een tweede flow heb ik ingesteld dat na 30 minuten de stekker weer aangaat voor 1 minuut. Is er nog steeds rook aanwezig, dan weer uit voor 30 minuten.
Homey Pro kan naast gemak zo ook de veiligheid/ gezonheid in de woning verhogen.
Bovenstaande geactiveerd nadat er een straat verder 's nachts auto’s waren uitgebrand.
Er bleek veel rook door onze straat te zijn gekomen, maar tijdens slapen niets van gemerkt.
Flow blijkt te werken. Dit ondervonden toen WTW plots uitgeschakeld werd op zaterdag ochtend.
Buurman was afvalhout aan verbranden in de tuin.
Ik heb Duco de tip gegeven om te kijken of toekomstige WTW systemen uitgerust kunnen worden met ingebouwde rookdetectie. Dit vond men een goed idee en er zal worden bekeken of dit mogelijk is voor nieuwe modellen.
Na 30 minuten moet het WTW systeem weer aangezet kunnen worden. Hiervoor moet eerst de nog aanwezige rook uit het systeem worden verwijderd. Om die reden wordt de flow “WTW uit rookalarm” na 29 minuten tijdelijk uitgeschakeld.
Na 31 minuten wordt de flow “WTW uit rookalarm” weer actief. Is er nog steeds rook buiten de woning, dan zal de WTW na 31 minuten dus weer opnieuw uitgeschakeld worden voor 30 minuten.
Aanvullende tip:
In woningen met betonvloeren en wanden het advies om Z-Wave repeaters te plaatsen. Met de Homey Pro in de woonkamer en een Fibaro rookmelder op zolder, was de verbinding niet constant. Z-Wave repeaters kunnen het mesh netwerk versterken. Nu thuis wel 24/7 Z-Wave verbinding tussen zolder en woonkamer.
(wij hebben 3x Aeotec Signal Extender Z-Wave Plus Gen 7. Op elke verdieping 1 extender)