Brand buiten de woning ? WTW automatisch uitschakelen via slimme rookmelder

Een WTW zorgt voor aanvoer verse lucht en afvoer “vuile” lucht in de woning.
Maar wat als er in de buurt sterke rookontwikkeling is? De huidige WTW systemen zijn niet voorzien van rookmelders.

Ik heb dit als volgt opgelost: In onze Duco WTW heb ik na de warmte wisselaar een Fibaro rookmelder geplaatst (aanvoerzijde uiteraard). En tussen stekker en stopcontact heb ik een Philips smart plug geplaatst.

Als er nu via aanvoerkanaal rook de woning in komt, dan geeft de Fibaro een melding aan Homey Pro en via een flow krijgt Philips plug het signaal om uit te schakelen. De WTW gaat uit en er komt geen rook in de woning. voor eigen veiligeheid nog toegevoegd dat alle Hue lampen aangaan bij rook. Indien nodig kunnen we dan de woning verlaten.

Via een tweede flow heb ik ingesteld dat na 30 minuten de stekker weer aangaat voor 1 minuut. Is er nog steeds rook aanwezig, dan weer uit voor 30 minuten.

Homey Pro kan naast gemak zo ook de veiligheid/ gezonheid in de woning verhogen.

Bovenstaande geactiveerd nadat er een straat verder 's nachts auto’s waren uitgebrand.
Er bleek veel rook door onze straat te zijn gekomen, maar tijdens slapen niets van gemerkt.

Flow blijkt te werken. Dit ondervonden toen WTW plots uitgeschakeld werd op zaterdag ochtend.
Buurman was afvalhout aan verbranden in de tuin.

Ik heb Duco de tip gegeven om te kijken of toekomstige WTW systemen uitgerust kunnen worden met ingebouwde rookdetectie. Dit vond men een goed idee en er zal worden bekeken of dit mogelijk is voor nieuwe modellen.

Na 30 minuten moet het WTW systeem weer aangezet kunnen worden. Hiervoor moet eerst de nog aanwezige rook uit het systeem worden verwijderd. Om die reden wordt de flow “WTW uit rookalarm” na 29 minuten tijdelijk uitgeschakeld.

Na 31 minuten wordt de flow “WTW uit rookalarm” weer actief. Is er nog steeds rook buiten de woning, dan zal de WTW na 31 minuten dus weer opnieuw uitgeschakeld worden voor 30 minuten.

Aanvullende tip:
In woningen met betonvloeren en wanden het advies om Z-Wave repeaters te plaatsen. Met de Homey Pro in de woonkamer en een Fibaro rookmelder op zolder, was de verbinding niet constant. Z-Wave repeaters kunnen het mesh netwerk versterken. Nu thuis wel 24/7 Z-Wave verbinding tussen zolder en woonkamer.

(wij hebben 3x Aeotec Signal Extender Z-Wave Plus Gen 7. Op elke verdieping 1 extender)

4 Likes

Dat is inderdaad een goede oplossing. Ook ik heb een WTW (van Brink, geen aanrader). Zogenaamd slim. Onlangs hier ook brand in de buurt. WTW uitgezet maar het stond inmiddels al blauw toen ik thuiskwam. Deze constructie had dat dus kunnen voorkomen.

Ik heb een Blauberg Vento WTW. Daar is al een mooie Homey app voor. Dus een tussenstekker is in mijn geval niet nodig. Zou je misschien de flow willen delen?

Wij hebben de DucoBox Energy Premium (dual zone). Deze kan ik wel aanbevelen.
Is erg stil.
Mocht iemand hier vragen over hebben, dan graag bericht.

1 Like

“maar tijdens slapen niets van gemerkt.”

Even een zijdelingse opmerking voor wie het niet weet.

Je ruikt niets als je slaapt, je neus ‘slaapt’ ook.
Zal wel een reden hebben, maar persoonlijk vind ik het wel een fout in het ontwerp. :wink:

1 Like

en een te hoog CO2 gehalte kan je nooit ruiken moet je echt meten en daar kan ik met de Brink ook niets mee. Hij is nu 7 jaar oud maar bij vervanging ga ik echt voor een ander merk.

@Ria_Banis
Voor de Duco hebben we twee bedieningschakelaars (woonkamer en slaapkamer). Beide CO2 gestuurd.

Overdag meer ventilatie in de woonkamer en 's nachts meer ventilatie in de slaapkamers.
Is iedereen uit huis, dan gaat de ventilatie automatisch naar een lager peil door daling CO2.

Bij douchen gaat ventilatie automatisch omhoog door vochtsensor in afvoerkanaal WTW.
Handmatige bediening uiteraard ook nog steeds mogelijk.

1 Like

Klinkt erg goed. Die had ik in 2015 gezien moeten hebben toen het huis ontworpen werd.

Ja wel een vraag, is de premium verbonden met Homey, heb je de communicatie printplaat? Doe je Flows etc…… ik heb die printplaat maar het lukt niet om eenvoudig flows te maken omdat er geen homey app voor de premium is, voor zover ik weet.

Wat is je set-up voor het douchen, hoe schakelt de premium? Mvg

Ik heb wel de app van Duco voor instellingen en bediening (app staat los van Homey). Maar de Duco zelf kan helaas nog niet via Homey aangestuurd worden.

De rookmelder is een Fibaro (Z-Wave Plus). Deze staat gewoon in de WTW en is verder niet (smart) gekoppeld aan de Duco zelf.

Duco WTW is helaas nog niet te koppelen aan Smart Home devices. Voor aansturing op basis van relatieve luchtvochtigheid gebruik ik de Duco vochtboxsensor.

Goedemorgen

Kunnen we de ventilatorsnelheid een dag lang regelmatig handhaven? Met welk apparaat?

want de duco quiet functioneert in fases van 15, 30, 40 minuten.

@xx_xx
Deze vraag is beantwoord in ander topic…
https://community.homey.app/t/duco-silent/131532/9