Binary sensor

Hi,
In Home Assistant had ik een binary sensor die ‘aan’ gaat als er 1 of meerdere de zelfde statussen zijn. Is dit in Homey ook te maken?

Ik heb een virtual device aangemaakt met een lijst. Aan de hand daarvan moet de sensor schakelen.

Misschien kan het met een variabele die optelt als er een schakelaar op die status komt te staan. Maar dat lijkt mij niet zo betrouwbaar.

Weet iemand een oplossing?

Geen ervaring met home assistent, maar ik denk dat je ongeveer dit bedoelt:

3 ‘ja/nee’ variabelen. Als een van de drie wijzigt en de andere 2 zijn ook ‘ja’ dan virtual device ‘aan’

Dit is precies wat ik zocht. Bedankt!

Iemand een idee waarom dit niet werkt?
De twee buitenste notificaties doen het werkt wel, alleen de middelste niet.

Omdat Jeroen en Madeleine nooit precies gelijk thuis komen, maw deze twee triggers treden nooit gelijktijdig op.

ah dus dat is een vereiste. Jammer, ik had gehoopt dat er net zo lang gewacht had kunnen worden tot zo beide op niet thuis zouden staan.

Moet ik toch iets anders verzinnen

Als Jeroen thuis komt (trigger) moet je ook testen of Madeleine al thuis is met een logica kaartje. En andersom.

Dat is ook een manier. Maar denk niet dat het gaat werken voor het doel dat ik graag zou zien.

Mijn idee is een flow waarbij het licht uit gaat als er 1 persoon naar bed gaat en een andere persoon niet thuis is.
Als dan de tweede persoon weer thuis komt moet het licht weer aangaan tot dat ook persoon twee naar bed gaat.

En ook andersom twee personen slapen. Een persoon wordt wakker dus moet het licht aan tot dat deze persoon weg gaat.
Dan moet het licht weer uit, tot dat de volgende persoon wakker wordt.

Onder onze matrassen heb ik een druk mat daar mee wordt de slaap/wakker modus geschakeld.
Onze telefoons schakelen de afwezig/thuis modus.

Ik had de vraag hier al eerder gesteld maar die oplossing heeft nooit goed gewerkt.

Maar dat was niet je vraag, je vraag ging over de flow hier boven😁

Je hebt in dit nieuwe probleem 4 triggers:
Iemand komt thuis
Iemand gaat weg
Iemand gaat slapen
Iemand wordt wakker

Vervolgens test je alle mogelijke combinaties van personen, thuis/afwezig zijn en slapen/wakker zijn. En vervolgens zet je bij elke situatie de lampen aan en uit zoals je wilt. Bv
ALS er iemand thuis komt
EN Jeroen is thuis
EN Madeleine is thuis
EN Jeroen is wakker
EN Madeleine is wakker
EN de verlichting is niet aan
DAN zet alle verlichting aan.

Je krijgt dan in eerste instantie 2x2x2x2 = 16 toestanden. Uiteindelijk wat minder omdat als een persoon ook slaapt, deze ook thuis is. En als een persoon weg is, zal die ook wel wakker wezen :grin:. En als er twee situaties zijn waarin je dezelfde verlichting aan wilt hebben, zou je die twee ook samen kunnen nemen.

En het kan ook eenvoudiger worden als je bv de trigger “de eerste persoon komt thuis” gebruikt en “de eerste persoon gaat slapen”.

Ik denk dat het maken van de flow niet het probleem is, maar het bedenken van alle situaties met bijbehorend licht plan, die na een trigger nodig zijn.

Dit zou m.i. moeten werken.

je hebt gelijk dat ik het niet in mijn eerste post vermelde.
Ik was in de veronderstelling dat als ik een binary sensor had dit wel zou werken. Ik gebruik de zelfde manier bij Home Assistant.

Bedankt Wim, ik ga dit eens proberen.

Eigenlijk had Athom de personen maar 1 status tegelijk moeten geven.
Afwezig, Thuis of Slapen. Niet twee mogelijk heden tegelijk.
En de flowcards aanpassen of nieuwe toevoegen namelijk
De laatste persoon die thuis is gaat slapen
De eerste persoon die thuis is wordt wakker

Dat zou een heel stuk schelen.

Ik denk dat je het misschien wel met 4 flows af kan:
ALS de eerste persoon thuiskomt, DAN doe het licht aan
ALS de laatste persoon weggaat, DAN doe het licht uit
ALS de eerste persoon wakker werd DAN doe het licht aan
ALS de laatste persoon ging slapen dan DOE het licht uit

Het maakt toch niet uit of de ander (jullie zijn toch met z’n tweeĂ«n ?) niet thuis is of nog slaapt?
Het licht moet sowieso aan (als het donker is).

Vandaar de voorwaarden in ‘mijn’ flow na ‘iemand gaat slapen’ dat OF zowel Jeroen als Madeleine slapen OF Ă©Ă©n van beide is niet thuis