Beste smoke detectors 2025?

Beste,

Ik ben op zoek naar rookmelders die compatibel zijn met mijn Homey Pro-systeem en heb alvast 4 modellen op het oog:

• Fibaro Smoke Sensor (FGSD-002)

• frient Intelligent Smoke Alarm

• POPP Z-Wave Smoke Detector

• Aqara Smart Smoke Detector

Ik moet echter bekennen dat ik nog behoorlijk aan het twijfelen ben welke ik het beste kan kiezen. Zouden jullie mij kunnen adviseren welk model in de praktijk het beste werkt met Homey Pro, welke valkuilen er zijn (zoals installatie, koppeling, betrouwbaarheid) en welke aanbevelingen jullie hebben?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Ik heb 7 Frients in huis hangen, probleemloze koppeling.

Nog niet Ʃcht nodig gehad, bij tests geven ze ruim voldoende herrie.

Helaas niet koppelbaar, dus dat heb ik met een flow gedaan..

Prijs is best redelijk imho

Hey,

Je bedoelt koppelbaar in de zin van, als er eentje afgaat dat de rest ook afgaat?

Kben meer en meer aan het overwegen om ook frients te kopen.

Je bedoelt koppelbaar in de zin van, als er eentje afgaat dat de rest ook afgaat?

Yep, maar dat los je op met een flow in Homey. Allen werkt dat niet meer als je Homey uitvalt, dat is om ff rekening mee te houden.

Ik heb een hele ā€˜brandalarm’ flow gemaakt die bepaalde melders mee aanzet, maar nv ook via google nest speakers info geeft over welke melder afging.

En een ā€˜test rookmelders’ flow die elke 1 maandag om 12:00 een voor en alle melders 1 sec aanzet en dus test, incl error afhandeling…

Hoi Johan, zou je de flows willen delen? Ik wil dit graag ook automatiseren.

Bedankt alvast

De rookmeldertest staat hier :

De Brandalarm flow heb je niet veel aan en zal je echt zelf moeten bouwen, die is zo specifiek voor ons huis en onze apparatuur en bevat meerdere flows:

Maar dus die frient smoke detectors zijn wel aan te raden + goede koppeling met homey?

Ik vind Homey en Frient sowieso goed samengaan, heb ook meerdere tussenstekkers van hen…

1 Like

Okay top, dan zal ik wellicht eens kijken om ook een stuk of 7 van die frients aan te schaffen + ze zijn ook nog schappelijk qua prjs

Omdat mijn Homey pro te ver staat voor Zigbee/Z-wave, hier aan het kijken voor een wifi model.

Via Homey Best Buy Guide mijn keuze voor de Plus Smoke Alarm. Echter bij de beschikbare apps wordt deze detector dan weer niet gelist…zie ik iets over het het hoofd?

Een tip: deze protocollen maken gebruik van mesh netwerken, wat zoveel betekent dat 230V gevoede apparaten (lampen, schakelaars, tussenstekkers etc) standaard het signaal kunnen doorgeven. Zo kun je met een paar van deze apparaten makkelijk bv 20m verderop bereik creƫren.

https://support.homey.app/hc/en-us/articles/10374465562652-Creating-a-stable-Zigbee-network-with-Homey-Pro-Early-2023

Bedankt, maar weet ik wel.:wink: Het gaat hier over twee gebouwen waartussen wel een LAN/WIFI verbinding is. Vraag mag echter herleid worden tot: Hoe accuraat/betrouwbaar zijn die Best Buy Guide’s , of kijk ik ergens over?

Ja twee aparte gebouwen is een ander verhaal qua afstand :sweat_smile: We gaan hier meestal van een woning uit, tenzij…

Ik neem aan dat de Best Buy geen rommel aanprijst, maar ik heb nergens kunnen vinden wat de minimale eisen zijn.
In mijn beleving is het meer een overzicht van apparaten welke in principe goed moeten werken met Homey.

Ongevraagde bezorgdheid over betrouwbaarheid: Homey is niet betrouwbaar (als een PLC e.d.), draadloze technologie per definitie ook niet.
Homey is gewoon een gave gadget.

Wederom bedankt voor je antwoord, echter bedoel ik niet de kwaliteit van de producten, maar wel in hoeverre deze ā€œBest buy lijstenā€ up-to-date worden gehouden, en m.a.w. de betrouwbaarheid aangaande beschikbaarheid ondersteunende apps hiervan. Zo had ik (aan de hand deze lijst)al bijna een bestelling geplaats van de ā€œShelly Plus Smoke Alarmā€ detector, echter als ik bij beschikbare Shelly apps ga kijken staat deze detector nergens bij de ondersteunende apparaten. En zou ik ze toch niet kunnen opnemen in mijn Homey pro ecosysteem. Zou toch niet mogen…of kijk ik ergens over? Smart Smoke & CO Detectors – Best Buy Guide | Homey

Browse apps | Homey

Geen probleem.

Dit weet enkel Athom, neem even contact op met homey.app/support.

Voor wat betreft Shelly, het is goed dat je alle lampen op groen wil hebben voordat je iets aanschaft. Ik lees regelmatig mensen verrast zijn dat Homey niet ā€œallesā€ zonder meer wordt ondersteund (vanwege de commerciĆ«le uitingen).

De Shelly app ondersteunt elk Shelly wifi apparaat volgens de app store gegevens:

https://community.homey.app/t/app-pro-cloud-shelly/765

Check ook altijd even de 1e post van de app forum topics (vermeld op de app store paginas), want daar is meestal veel meer info te vinden.

Bij grote twijfel kun je in het forum topic informeren of anderen bepaalde apparaten (al) in gebruik hebben, desnoods de developer(s) contacten.

Heel erg bedankt Peter!!! Hier kan ik mee verder…er is toch nog hoop in deze! :wink:

1 Like