Berekening in Flow krijg ik niet kloppend

Ik heb een flow gemaakt die mijn boiler aanzet zodra er stroom teruggeleverd word.

Als deze eind van de dag niet lang genoeg aanheeft gestaan zet ik hem alsnog een paar uurtjes aan.

Boiler zit aangesloten op een Shell Plug S.

Om 00:00 reset ik 3 variables naar 0 : ee_PVBoilerStart, ee_PVBoilerZonstart en ee_PVBoilerVandaag.
In ee_PVBoilerVandaag sla ik op hoeveel stroom de boiler op 1 dag gebruikt heeft, in ee_PVBoilerZonnestroom sla ik op hoeveel stroom die anders teruggeleverd zou worden gebruikt is.
Die laatste werk ik dus alleen bij als ik de boiler aanzet omdat er teruggeleverd word. Ik sla de stand aan het begin op, bereken na ca 6 min het verschil en tel die waarde op bij de al aanwezige waarde in ee_PVBoilerZonnestroom.

Zolang die twee gelijk op gaan zou je verwachten dat de waarde in ee_PVBoilerZonnestroom en in ee_PVBoilerVandaag hetzelfde zou zijn. En dat is hij niet… De waarde in ee_PVBoilerVandaag is steed iets meer, en dat verschil word ook steeds iets groter: 0.09 versus 0.11 na 6 minuten 0.18 versus 0.20 na nog eens 6 minuten echter 0.29 versus 0.32…

Ik kom er niet achter waar de fout zit :

Ik verwacht dat die je boIler zo’n 1200W gebruikt? (Gezien het kaartje Verbruik minder dan -1200)

Zodra het verbruik < -1200 zal je boiler aanslaan en gaat je verbruik direct met 1200W omhoog.

Als de teruglevering niet meer dan -2400 is dan zal het verbuik dus na 6min > -1200W zijn en gaat die 2e tak van je flow dus niet meer lopen…

Je kan dat verhelpen door in die logic kaart ook het verbruik van je ketel mee te nemen (heeft die stroommeting? Anders in 2en splitsen:

Elke 6min EN ketel is aan EN verbruik < 0

Elke 6min EN ketel is uit EN verbruik < - 1200

1 Like

de flow op zich loopt goed, dat is het probleem niet. Het probleem zit in de meting/vastlegging van het gebruik.

Ik zou verwachten dat de uitkomst van beide gelijk zou zijn.

Boiler verbruikt ca 1000Watt, die 100/1200 hou ik aan om een marge te hebben tbv verbruik van andere devices…

Uiteraard heb ik ook nog een deel waarbij de boiler al aanstaat en daar bij de gewijzigde teruglevering rekening word gehouden :

maar dat is het probleem niet…