Bereik (dekking) 433 Mhz. Homey slecht?

Vooraf: mijn vraag is niet bedoeld om te klagen of te zeuren over Athom / Homey…

Ik heb een Homey Pro 2023. Op zich erg tevreden over. Nu ben ik weer wat aan het spelen met KlikAanKlikUit spullen (het 433 Mhz. spul).

Kaku is, voor zover ik kan vinden, het enige merk dat een waterdichte wandschakelaar voor buiten heeft. Die schakelaars zijn ideaal om in de tuin buitenverlichting aan/uit te kunnen zetten. Ik heb dat soort schakelaars nog niet van een ander merk, bijv. op basis van ZigBee, kunnen vinden.

Technisch werkt het perfect, maar bereik/ontvangst van 433 Mhz. Homey is dramatisch. Niet overdreven, maar 4 meter is wel de max. Schakelaar naast de Homey werkt perfect, maar schakelaar paar meter verderop in de tuin werkt niet meer.

Ben ook een beetje aan het prutsen geweest met zo’n signaalversterker van Kaku, maar dat doet ook niks.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld. De hamvragen zijn: is het bereik van Homey op 433 Mhz. echt zo slecht. Of doe ik iets verkeerd dan wel is er een alternatief waarmee ik dit alsnog werkend krijg?

Dat was mijn ervaring ook, ik ben verder gegaan met zigbee en matter omdat kaku ook geen terugkoppeling heeft. De versterker is inderdaad niet te gebruiken.

betreffende waterdichte schakelaars, ik gebruik gewoon waterdichte ip65 schakelaars buiten, maar met een waterdichte kabeldoosje vlakbij met daarin een zwave , shelly of aeotec relais. zwave heeft groot bereik bij mij in de tuin.

433, ook groot bereik, maar eerst had ik een bridge, en daar had ik de antenne naar buiten gebracht. de bridge heeft nl een print antenne, dus bestaande uit kopersporen op de circuitboard. misschien dat homey 23 dat ook heeft, probeer de homey eens verticaal te zetten en kijken wat die doet mbt bereik.

ik heb zelf een shs met een homey 2019 als ‘bridge’, daarin zitten antennetjes in en dat 433 bereik is erg goed vind ik. mijn 433mhz brel rolgordijn wordt vanaf 10 meter door muren heen gehaald.

Over jouw oplossing (schakelaar met relais/inbouwschakalaar erbij) had ik nog niet nagedacht. Het is een idee. Wat mij een beetje tegenhoud is de prijs. Dat is hoe dan ook een veelvoud van zo’n Kaku buitenschakelaar.

De Homey bridge ligt meer voor de hand. Die oplossing heb ik thuis ook al (de vraag nu gaat over mijn buitenverblijf :slight_smile: . Dat is een grote stacaravan waar je ook nog een enorm “Kooy van Faraday” effect heb).

Ik probeer zo’n bridge tweedehands op de kop te tikken en wil dan inderdaad kijken of je de interne antenne kan vervangen voor een externe antenne.

De Homey bridge kan je als een soort repeater koppelen aan de Homey Pro 2023. Maar kan dat ook met een oude Homey Pro 2019? Ik heb thuis nog een 2019 staan waarvan Zigbee niet meer werkt. Die zou dan wellicht nog wel heel goed voor 433 Mhz en/of als repeater gebruikt kunnen worden. Maar kan dat?

Update: ik zie dat er een HomeyLink app bestaat waarmee dat mogelijk zou moeten zijn. De moeite waard om eens mee te experimenteren.

homey 2019 gaat perfect als ‘bridge’, ik gebruik homeylink app, en voor sommige signalen die homeylink niet doet zoals remote 433 gong of shelly i4 dc, gebruik ik webhooks.

de 2019 heeft alleen de devices van 433,zwave,zigbee, ble. en alleen de apps die daarvoor nodig zijn. geen flows, behalve dan voor webhooks te ontvsngen en versturen.

werkt perfect.

1 Like

Mijn 2019 ligt thuis en ik ben nu weekje op mijn vakantieadres, dus ik kan het niet direct proberen…

Als je de 2019 als bridge zou gebruiken, hoe gaat dat dan in de praktijk? Eerst de 2019 helemaal configureren. De Kaku app en Kaku hardware aan de 2019 koppelen? En als dat allemaal werkt dan met de Homeylink app de 2019 koppelen aan mijn Homey Pro 2023?

Het is een interessante oplossing: zo komt de oude Homey nog van pas en ik zou dan alsnog dat KaKu spul kunnen gebruiken.

precies zo. de devices verschijnen dan ook op je hoofd homey, de 23 of shs.

Bedankt voor de tip! Ik ga er mee aan de slag.

1 Like