Beluchtingsflow vijver opnieuw triggeren

Hallo allen, ik ben bezig om mijn beluchtingsflow uit te breiden in de advanced versie.
Echter loop ik tegen een trigger probleempje aan (denk ik).

Ik heb 2 advanced flows voor het voeren van de vissen en het beluchten van de vijver. Deze moeten met elkaar “communiceren” d.m.v. triggers. Echter krijg ik dit niet helemaal voor elkaar. De voerflow werkt naar behoren en deze moet er voor zorgen dat de beluchting uit gaat tijdens het voeren en de skimmerlijn word dicht gezet (dit werkt prima). Wat me nu alleen niet lukt is om de beluchtingflow weer vrij te geven zodra de voerflow klaar is.

Het idee van de beluchtingsflow is dan ook dat deze alleen in mag gaan als het water te “warm” word en het tussen bepaalde tijden is. De trigger van deze flow is dan ook de watertemperatuur, echter heb ik dus nog een trigger nodig die deze ridel weer activeer na het voeren aangezien de watertemperatuurtrigger maar 1x kom.
Eigenlijk zoek ik dus een soort van set/reset of flipflop om het e.e.a weer te activeren.

Of is het zo dat zodra de watertemperatuurtrigger eenmaal geactiveerd is deze altijd hoog blijft.
Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik zoek.
Heb dan ook mijn 2 flow toegevoegd te verduidlijking.

LET OP! Ik maak wel gebruik van een homey brigde

Bij voorbaat denk voor de reacties.
Groet,
Robert


Ik probeer dus d.m.v. de logica de beluchting opnieuw te trggeren wat volgens mij niet kan omdat alles ervoor al een keer een trigger heeft gehad en niet continu hoog blijft.

Gedacht aan het gebruik van een timer/stopwatch om na xx tijd weer de beluchting te starten.

Mogelijke andere optie is om een variabele te gebruiken. Die aan het eind van de andere flow een waarde te geven. Vervolgens kan de wijziging van de waarde gebruikt worden als trigger.

Hallo Hielke,

Een timer is wel een manier, maar het idee is juist dat de watertemperatuur dominant is. deze bepaalt of de beluchting aan mag en niet de timer na het voeren.
Ik maak voor de temperatuurmeting gebruik van Shelly en deze heeft alleen in de ALS kaart de optie om iets met temperatuur te doen. Anders was het een stuk makkelijker geweest.

Ditzelfde geld ook voor de variabele hier maak ik nu ook gebruik van (zie toegevoegde printscreens) Echter heb je bij de ALS kaart alleen de optie “variabele is veranderd” en niet variabele is Ja of Nee. Hierdoor bestaat de kans dat de beluchting 2x schakelt

De trigger-kaart kan uiteraard wel icm een AND-kaart gebruikt worden. Wellicht kun je in de AND-temperatuur meenemen.

Zoals je zegt; heb je met Shelly maar 1 trigger dus voor je beschreven situatie moet je wel op zoek naar een andere trigger.

Misschien is het ook een beetje onoverzichtelijk geworden omdat je al begint met 4 keer een kaartje dat de temperatuur groter word dan 21 graden.
Dat kan ook 1 kaartje zijn.
Net zoals 2 kaarten voor maandag t/m vrijdag en 4 kaarten voor zaterdag t/m zondag.
En zoals ik het zie gaan ook alle 4 de kaartjes van wel of niet slapen naar alle kaartjes van de dagen.

Heb je geen kaart van Shelly met De temperatuur is veranderd?
En dan een Ligic kaart met de temperatuur is hoger dan of lager dan?
Maar voor logic kaarten moet je geloof ik een abonnement hebben.

1 Like

Klopt, maar ik zie “is gelijk aan” logica kaartjes in zijn screenshot, dus zal gebruik van logica kaartjes geen probleem zijn.

Mja, dit is een kwestie van leren en wennen aan Homey flow. Het Ja of Nee gedeelte zit dan in de voorwaarden onder ‘EN’, in de logica kaartjes:

Als..
-variabele Y is veranderd
En..
-logica: de waarde van variabele Y is Ja
Dan..
-doe iets

Dit zie je ook bij bv. temperatuur etc.:

Als..
-temperatuur sensor Y is veranderd
En..
-logica: de waarde van temperatuur sensor Y is 20
-logica: de waarde van temperatuur sensor Y is kleiner dan 20
-logica: de waarde van temperatuur sensor Y is groter dan 20
enz enz
Dan..
-doe iets
1 Like

Hallo Peter,

Het heeft even geduurd om met jou opmerking iets te doen. Iets met te veel projecten en te weinig tijd… Maar war jij heb voorgestel heb ik doorgevoerd en dat stuk werkt inderdaad een stuk soepeler. Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat je alles moet triggeren voordat er een actie uit voort vloeit.
Echter loop ik nu nog wel tegen 1 dingetje aan. Wellicht kan jij je licht hier over laten schijnen.
In onderstaande print screen heb ik een stuk van de flow geknipt. Het gaat hem dan voornamelijk om het “ALL” blokje. Pin 1 is hoog zodra de temperatuur boven de 19gr en blijft dat ook vanwege het logicakaartje. De beluchting word geschakeld op basis van pin 2 d.m.v. de logicakaart “beluchting in” (vanuit een andere flow, getest en werkt). Als ik deze onafhankelijk van elkaar test in de flow werkt het prima, maar zodra ik alles “automatisch” laat mee lopen word de beluchting niet geschakeld. Deze snap ik dus niet helemaal. Ik ga er vanuit dat een ALL blok hetzelfde is als een AND blok en dat deze dus het signaal doorzet zodra beide pins actief zijn. En mocht er 1 pin wegvallen dat dan het signaal word gestopt.
Hoor graag van je of dit klopt wat ik zeg en wat ik eventueel fout doe/ kan verbeteren.

Groet,
Robert

Dag Robert,

Ik voeg bijna altijd Simple Log kaartjes toe aan alle flows, zéker bij deze flow is dat handig om te zien wat er nu wel en niet gebeurt.

Óók gebruik ik eigenlijk nooit ALL blocks.
Want het is hetzelfde als flow kaarten in serie zetten.
Ik vind dat persoonlijker veel leesbaarder.
(Net als ANY block hetzelfde is als flow kaarten parallel zetten).

Klopt.

Nee zo werkt het niet.
Het kijkt enkel of de alle inputs CONTINU hoog staan, en laat dan het signaal door. Het werkt dus nooit als je trigger signalen gebruikt.
Eigenlijk zouden de ALL inputs geen trigger outputs moeten accepteren > da’s een verzoekje waard aan Support.

Nee, het signaal, de trigger is slechts een éénnmalig kort event. De trigger blijft niet hoog of laag, hij geeft slechts tijdens de trigger de status door.
Het logica kaartje vergelijkt die status vervolgens met iets wat jij hebt bedacht.

Ik mis het gedeelte dat de logica “Beluchting in” op ja of op nee zet.

Zonder dat ik de rest van de functionaliteit weet, zou ik het stukje flow dat je deelde, als onderstaand opzetten;
Tips:
-de kaartjes ‘het is tussen maandag en vrijdag’ (of niet), kun je vervangen door ‘het is een weekdag’ (of niet)
-het logica kaartje EN “beluchting ‘in’ is gelijk aan JA”, hoef je maar 1x te gebruiken:
bij WAAR wordt de blauwe nippel actief, en bij nietWAAR wordt de gele nippel actief

Je ziet dat door de log kaartjes de flow best wel groot wordt. Ik zet ze daarom het liefst in een apart gedeelte aan de rechterkant. Dan weet ik dat die niets met de werking van de flow te maken hebben.
Eigenlijk zou er nog een “Hide log cards and lines” functie mogelijk moeten zijn haha.

1 Like

bedankt voor je tips. Hier heb ik weer veel van geleerd! Ga er mee aan de slag

1 Like