Auto laden en timer?

Hoi ik ben hier nog nieuw, ook zeer veel uitgeprobeerd met het maken van flows.

Na heb ik een flow met auto laden bij zonnepanelen zeer veel opwekken.
Een nieuwe flow stop het laden bij zonnepanelen niks opwekken.

Doet het allemaal prima, echter hoe krijg ik een soort van ZANDLOPER hier tussen deze 2 flows welke er voor zorgt dat de auto minimaal 1uur blijft laden voordat hij stopt? :roll_eyes:

Ben reuze benieuwd naar een simpele uitleg, ik zal vast wel iets over het hoofd zien (geen advanced flow helaas).

Dag Ria, bedankt voor je reactie.
Ik had zelf ook bij de zandloper-timers zitten kijken, het leek mij echter helamaal geen logische of makkelijke manier; vrij omslachtig ?

Maar toch ik heb nog verder zitten zoeken en ik denk dat er geen makkelijker manier is.
Ik wil graag schakelen in uren, niet in seconden, maar ik begrijp dat 1 uur = 3600 seconden.

Bij de nieuwere geavanceerde flows kun je wel makkelijk een timer ertussen zetten (E25,-).

Dit is heel basic, maar beantwoordt je vraag denk ik, voor standaard flows:
(Ik heb de voorkeur voor Chromecast als timer)

→ Over de gebruikte logica voorwaarde:
De tag [power] is afkomstig van de zonnepanelen:
Screenshot from 2023-02-06 20-09-56

Hangt een beetje van de app maker af, wat de opties zijn. Met Chronograph kun je uit sec./min./uur/dag kiezen. De seconde is de standaard reken-eenheid zeg maar.

Mja, dan heb je het over de vertraging, en = exact hetzelfde als de standaard flow actiekaart vertragen met xx sec.
Screenshot from 2023-02-06 20-18-11

Een timer is niet altijd hetzelfde als een vertraging in gebruik en mogelijkheden in mijn beleving.

Dag Peter Kawa, Ik ben nu al 2 lange nachten bezig geweest met je duidelijke uitleg. Ik gebruik nu ook chronograph!

Bij je voorbeeld C3-3 staat: BECOMES LESS THAN 250w.
Hiermee kreeg ik wel een probleem bij mijn proefopstelling: als de ,timer CHARGE-CAR is not running, en de power waarde bijvoorbeeld al een half uur 20 Watt is, dan BECOMES de waarde nooit 250W…

Mischien ben ik niet helemaal duidelijk, maar wat ik ga proberen:
Als C2-3= ok en C3-3= ok dan stop laden.
Groeten Marcel ps bedankt voor je uitleg.

Graag gedaan hoor, Marcel,

Het kan best een puzzel zijn om dit alles af te stemmen.

Ja, flow C2-3 zegt eigenlijk,
ALS de timer is afgelopen,
EN de opbrengst is onder de X Watt (die 250 is maar een voorbeeld getal),
DAN stop met laden.
En daarna komt de onzichtbare ‘ANDERS’:
als de opbrengst dan nog wél boven de X Watt is, gaat het laden gewoon verder.
Dan komt flow 3 in beeld.
(de hoofdletters zijn enkel om de flow stappen even aan te duiden)

Flow C3-3 zegt,
ALS de opbrengst op een moment onder de X Watt raakt,
EN de timer loopt niet (dus, de lader heeft minstens een uur aan gestaan, want van flow C2-3 mag het laden doorgaan),
DAN mag het laden stoppen.

In mijn beleving kan het niet zijn,
dat de timer niet loopt,
én dat de waarde al een half uur beneden de X watt is.
Dan zou flow C2-3 het laden al hebben gestopt.

Je kunt wel ‘voor de zekerheid’ de trigger van C3-3 wijzigen in:


Maar dan wordt de flow bij iedere ‘power’ wijziging getriggerd, en mijn gevoel zegt dat dat Homey zwaarder kan belasten (geen bewijs voor haha).

Dit is allemaal theoretisch denkwerk, misschien zie ik iets over het hoofd :sweat_smile:
Het kost idd heel veel tijd om alles te bouwen zoals je het wil hebben. :upside_down_face:

Het is een beste kluif om mijn plan uit te werken.
Dankzij alle uitleg lukt het redelijk.
De basis vraag welke ik had: Auto geladen met timer is voor mij nu een beetje duidelijker.

Wat ik nu draaiende heb:
Uploading: zon west gereed (1).PNG…
Uploading: zon west gereed (2).PNG…

Ik lever 50% van de dagen van het het jaar meer zonnestroom terug naar het hoofdnet dan mijn hoofdzekering van het huis 325ampere aan kan (35750=17250Kwh).

Mijn doel is om over een groot gedeelte van het jaar tekens maximaal (17250 Kwh) terug te leveren aan het hoofdnet; 80% van het jaar heb ik op deze manier voldoende eigen stroom voor ons gebruik thuis.

Dit lukte mij afgelopen jaar dmv 2 apjes op de telefoon handmatig bijna dagelijks te schakelen; uitlezen p1 meter en volgens, dagelijkse gemaakte planning…inderdaad…, schakelen sonoff wifi 3st omvormers en 6st magneetschakelaars.(Was een hele operatie om dat zelf te maken).

stap 1) Accu auto wordt gebruikt om pieken van 1,5 uur op te vangen.
stap 2) Zonnepanelen (3 omvormers) voor 50% uitgeschakeld bij VERMOGEN>HOOFDZEKERING.
stap 3) Zonnepanelen (3 omvormers) voor 100% uitgeschakeld bij VERMOGEN>HOOFDZEKERING. (dit is mogelijk omdat een ander zonneveld ook voor teruglevering zorgt; totaal kan ik 28000Kwh opwekken).

Met alle informatie van dit forum ben ik in staat dit geautomatiseerd door de Homey te laten doen.
Stap 2) is voor mij gereed, en is vandaag door de test gekomen !!

Dank voor alle uitleg. Helemaal TOP!
mvg Marcel


Oke dat is mischien iets duidelijker :thinking:

1 Like