Aqara Wall Switch in decoupled mode triggert geen flows in Homey Pro 2023

Ik loop tegen een probleem aan met mijn setup bestaande uit een Homey Pro (2023) en een Aqara Wall Switch (EU, zonder nuldraad).

Mijn situatie:
• De Aqara Wall Switch is direct gekoppeld aan Homey Pro via Zigbee.
• In de Aqara-app heb ik de schakelaar ingesteld op decoupled mode (zodat de stroom naar de wall lamp niet onderbroken wordt).
• Ik gebruik Philips Hue lampen, die ook direct zijn gekoppeld aan Homey Pro.
• Doel is dat ik de fysieke knop alleen gebruik om de lampen aan/uit te zetten via een flow — de lamp moet onder constante stroom blijven.

Het probleem:
• In Homey zie ik alleen de standaard “aangezet/uitgezet”-acties.
• Ik zie geen triggers zoals “knop ingedrukt” of iets vergelijkbaars.
• Wanneer ik op de fysieke knop druk, gebeurt er niets in Homey — er wordt geen flow gestart.
• Het lijkt erop dat decoupled mode wel actief is in Aqara, maar Homey herkent dat niet of kan er niets mee.

Wat ik al geprobeerd heb:
• Apparaat opnieuw toevoegen aan Homey
• Flows maken op basis van “aangezet” als workaround

Tot nu toe geen succes.
Ik vermoed dat Homey ofwel de decoupled-modus niet goed verwerkt, of dat het specifieke type Wall Switch geen knop-events aan Homey doorgeeft.

Vraag:
Heeft iemand dit werkend gekregen?
Is er een andere manier om deze switch als trigger te gebruiken zonder dat de stroom onderbroken wordt?

Alvast bedankt!

Het zou kunnen dat de “belasting” van de switch te laag is voor een goede werking, het paatsen van een Bypass zou dit kunnen verbeteren. Zeker als de smart-lamp UIT is, is de belasting minimaal.