Aqara H1 met bedrading, maar hoe in flow

Ik heb de aqara H1 zonder nuldraad ter vervanging van schakelaar in toilet. de lamp in toilet is hue ambiance. Nu wil ik dat de lamp normaal brandt overdag en snachts als het donker is en je drukt op de schakelaar dat hij gedimd aan gaat. De lamp wordt rechtstreeks aangestuurd via de bedrading geschakeld door schakelaar.

In de nacht als je licht aan doet gaat lamp eerst even 1 a 2 sec vol branden en dan pas gedimd. Dat is nu net vervelend als je uit je bent komt licht vol en dan pas zacht. doordat de schakelaar via de bedrading spanning op de lamp zet gaat het door die spanningsonderbreking eerst weer volop branden.

Ik kan natuurlijk de bedrading door verbinden en volledig schakelen via zigbee, maar wil overdag als er mensen gebruik maken van toilet via het bedrade gedeelte doen, is n.l. altijd trefzeker dat lamp aan gaat. Is hier misschien oplossing voor? De lamp niet meteen op 100% brandt bij aanzetten via de bedrading?

Hue is niet bedoeld om van de spanning af te halen.
Als hij van de spanning af is is hij niet te besturen dus zul je altijd vreemd gedrag krijgen

Ik zie 3opties:
De hue vervangen door een gewone lamp en de dimstanden regelen via homey (of is de H1 geen dimmer?)

De hue niet achter de aqara hangen maar direct aan de stroom en dan schakelt homey de hue. Maar dat resukteert in een vertraging

De aqara vervangen door een hue switch (met batterijtje)

Dank voor je antwoord.

De H1 is geen dimmer. Ik dacht, misschien is het mogelijk om de hue lamp in de nacht als de schakelaar bediend wordt, te laten starten op 0% lichtsterkte en dan naar bijvoorbeeld 50% te gaan. Dus wanneer spanning op een slimme lamp komt, niet meteen vol branden maar de keuze hebben om ook op te starten via de 0%. bestaan er eigenlijk zulke lampen?

Zover ik weet zijn die lampen er niet. Ik zou kiezen om Ăłf de lamp slim te maken Ăłf de schakelaar. Maar beide doen geeft vaak problemen.

Optie is ook de schakelaar doorlussen en er een andere zigbee drukschakelaar opzetten?

Waarom niet met een deursensor werken? Ik gebruik een deursensor en heb in de schakelaar een Shelly met een domme ledlamp. Als de schakelaar alsnog gebruikt wordt voor gasten kan dit ook. Eventueel kun je in de schakelaar dan ook een dimmer gebruiken icm ledlamp.

Je kunt een slimme lamp nadat hij van de stroom af is op verschillende manieren laten starten (settings)

1 naar laatste stand
2 uit
3 aan
(4 vooringestelde stand)

Omdat je de lamp van de stroom afhaalt is er geen mogelijkheid meer deze te laten reageren op nacht of dag. Want omdat hij stroomloos was weet hij niets meer…

Zoals @Sjoerd1 al zegt: maak een keuze:
slimme lamp met een sensor of switch
Slimme relais met standaard lamp

Een schakelaar voor een slim device is zelden een goed idee.
De combinatie die jij hebt slim relais voor een slimme lamp maakt het allemaal nog onvoorspelbaarder.

oke, duidelijk. Als ik gewone dimbare led lamp neem met zoals je voorstelt met Shelly , welk type shelly kan ik dan beste gebruiken? Dit in combinatie met deursensor, laat je dan de lamp aantal minuten actief, want als je deur dicht doet, sta je weer in het donker.

Geen ervaring met shelly…

Om het geheel het meest foolproof te bouwen:

  • domme lamp (dimbaar)
  • dimbaar relais gebruiken
    ** in het plafond (daar heb je normaliter ook een nul)
    ** of achter de schakelaar als je daar ruimte hebt en let dan op of je een nuldraad hebt
  • sluit de schakelaar dan aan op de schakelcontacten van het relais

Het systeem is nu ook volledig “dom” te gebruiken
Met de schakelaar op de muur

Nu kan je gaan uitbreiden:

  • sensor op de deur (die kan ook roet in het eten gooien…: onwetende komt binnen en gaat op de schakelaar af, deursensor schakelt het licht en en de druk op de schakelaar schakelt de lamp meteen weer uit…)

  • flows om snachts gedimd aan te schakelen
    ** niet fraai maar het werkt wel prima

ALS het nacht wordt
DAN
schakel WC lamp naar scene nachtstand
+2sec schakel de lamp weer uit

ALS het dag wordt
DAN
schakel WC lamp naar scene dagstand
+2sec schakel de lamp weer uit

Op deze manier zal ook met de schakelaar meteen de juiste dimstand gezet worden.

Om fullproof te zijn wellicht nog een check of de lamp aan is, want dan moet hij alleen de scene veranderen (anders zit je ineens in het donker op de WC)

Je hebt ook andere merken met zigbee / z-wave of wifi oplossingen. Welke jij moet hebben hangt ook beetje van je gehele systeem af. Wellicht is de hue switch die @FKey al aangaf het makkelijkst omdat je al HUE bezit. Weet niet wat voor apparaten je nog meer bezit. Moet je alleen batterij vervangen om de zoveel tijd…

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-2-draads-400w Deze werkt bijvoorbeeld ook zonder neutraal draad. Let wel op, als je led-lamp gebruikt moet je waarschijnlijk een bypass erbij gebruiken om te voorkomen dat de lamp zachtjes aan blijft…


Deursensor op het toilet werkt bij mij zo:

ALS: Alarm sensor gaat
EN: Lamp is UIT
DAN: Zet lamp aan

De lamp blijft dus heel je toilet bezoek aan staan. Bij mij zit de sensor achter op de deur. Waardoor die ook aan blijft staan als iemand de deur klein stukje open laat staan. Heb je mensen die met de deur vol open op toilet zitten dan werkt dit niet goed…

Een andere flow zet de lamp uit:

ALS: Alarm sensor gaat
EN: Lamp is AAN
DAN: Zet lamp UIT

Ik doe dus alleen iets met als de deur open gaat en het alarm van de sensor gaat. Als het alarm van de sensor uit is en de deur (bijna) dicht doe ik geen acties meer.

Daarnaast als iemand (vaak bezoek) op de schakelaar drukt gaat de lamp ook aan. En voor de zekerheid heb ik een timer van 15 minuten lopen waarna de lamp sowieso uit gaat. Maar deze wordt eigenlijk nooit geactiveerd.

Hier kun je uiteraard het dimmen aan toevoegen. Dat heb ik wel op de badkamer, maar werk daar met beweging en vochtsensor.

dank voor jullie uitgebreide antwoorden, ik ga er mee aan de slag

1 Like

Deze werkt overigens ook met hue (kan je gewoon op een hue bridge aanmelden)

1 Like