Die Ere vergoeding staat los van de collectieve batterij. Twee verschillende dingen.
Ik zit nu hier aan te denken:
Nieuw (optioneel): het Vloot-programma — help mee meten
Ik onderzoek of we de thuisbatterijen van SlimLaden-gebruikers kunnen bundelen tot één “virtuele batterij”. Zo’n vloot zou straks misschien kunnen meedoen aan netdiensten — bijvoorbeeld congestie via GOPACS, of via een aggregator/BRP op de onbalans-/groothandelsmarkt. Dat kán geld opleveren, dat we dan met de deelnemers delen.
Maar eerst wil ik gewoon meten: hoeveel mensen willen meedoen, en hoeveel vermogen en capaciteit levert dat samen op? Zonder die cijfers weet niemand of het de moeite loont.
Wat het nu is (Fase 1):
- Puur opt-in — jij zet het zelf aan; standaard staat het uit.
- Alleen meten/uitlezen. Je batterij wordt niet aangestuurd; je eigen laadplan blijft van jou.
- Wat je deelt: je netbeheerder, capaciteit/vermogen, SOC, actueel vermogen en beschikbare ruimte — plus een anonieme code. Geen naam, adres, locatie of verbruik.
- Nog geen beloftes over opbrengst — dat weet ik pas als ik zie hoe groot de vloot wordt en of we ergens kunnen aansluiten.
Later écht meedoen met aansturing wordt een aparte, nieuwe keuze — dit zet daar niks voor vast.
Aanzetten kan bij Instellingen → Vloot-programma (VPP). Dank als je meedoet met meten! ![]()
Je kan dat aanzetten op settings.html:
Ik zie dan dit:
Staat nog niet live.