Ik heb mijn app behoorlijk aangepast. Je kunt in de eerste post alles lezen hoe de app nu werkt. [App][Pro] SlimLaden voor Marstek - Stuur je Marstek Venus slim aan (NL)
Belangrijkste aanpassingen:
- Ik heb de interne mqtt broker eruit gehaald
- De app is van 20MB naar een kleine 2MB gegaan
- De soc wordt nu opgehaald met mqtt >>> hij vindt dus niet meer zelf de batterij
- (Er zit nog wel een flow in om de soc te vullen mocht je geen Lilygo hebben)
- Tibber-prijzen toegevoegd middels een API
- (Opvallend….andere leveranciers hebben geen API?)
Maar dan echt iets super gaafs:
Ik heb een nieuw device toegevoegd. Hierin wordt per uur aangegeven/berekend wat het verwachte verbruik is. En het mooie is dat het model ZELFLEREND is. Ik heb dit zelf nog niet getest, maar ik kon niet langer wachten
om dit uit te leveren.
In het kort wat ik gedaan heb:
-
ChatGPT gevraagd om mijn data te analyseren:
- Hij heeft voor mij uitgereken wat ik gemiddeld per dag aan stroom verbruik
- Ook kon hij aangeven hoeveel meer Wh ik ga gebruiken als de temperatuur buiten 1 graad kouder is dan 18 graden. Deze zogenaamde graaddagen haal ik op in mijn app.
- Stel je verbruikt gemiddeld 10.000Wh per dag (Niet gemiddeld, maar sowieso) + ik gebruik per graad kouder buiten 500Wh meer => dan is het totale verbruik op een dag van 15 graden => 10.000 + 500*3 = 11.500wh op een dag.
- Vervolgens heb ik CHatGPT gevraagd om een goede verdeling over de dag te maken. Dit gebeurt op basis van fracties => Elk uur krijgt een getal tussen de 0 - 1, zodat het totaal aan Wh weer je dagverbruik is (=11.500Wh).
Deze verbruiken per uur worden gebruik in de strategie “Nul op de meter”. Op de tijdlijn kan je precies zien hoe hij aan de waarden komt. (Op de tijdlijn zie je ook nog even de commando’s richting de batterij, leek me ook handig voor jullie, voor de test periode)
Tot slot leuk om nog te vermelden. In de strategie “ Dynamisch” worden de 2 goedkoopste uren gezocht om te laden en de twee duurste om te ontladen. Stel de batterij is al halfvol bij de start van de 2 uur laden, maar het 2e uur laden is goedkoper, dan gaat hij het eerste uur (bijna) niet laden.
Afijn….de app is nog steeds wel in beta-fase…..laat weten waar je nog tegenaan loopt. ( je kan daarvoor het beste de “suggest” knop bij de app in de App Store gebruiken)