[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

ik heb de api key voor etso-e verwijderd en app opnieuw gestart en toen werkte het

Hier ook, de API leeggemaakt, opnieuw opgestart, prijzen geforceerd geladen en het werkt. Vreemd…

:hugs:

Wat een vet nieuw tabblad! :star_struck:

Heb nu icm homewizard P1 zelf al wat flows gebouwd omdat bij accu vol laden+quooker er weinig ruimte is voor een extra verbruiker op dezelfde fase, maar dit inzicht gaat SlimLaden nu dus ook geven, met misschien de mogelijkheid straks om daar dan ook op te schakelen?

Tof hoor @Roedi_de_Lion , geeft meteen wat meer inzicht in fasebelasting (ook al zijn daar talloze tooltjes voor maar nu zit het in SL, chapeau!)

Hi Roedi,

Wat feedback en gedachten over fase vermogen monitoring en mogelijk “bescherming”

Je bent terecht met monitoring begonnen en het actief besturen nog even laten liggen. Mogelijk dat je hier zelfs nooit aan moet beginnen. Uiteindelijk is de fasebelasting de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Dit geef je ook aan bij het EV laden deel van de instellingen.

Het huidige menu ziet er netjes uit, met de functies die ik zou verwachten en zelfs “de autodetectie” van op welke fase de batterij is aangesloten.

Kleine suggestie hier: Kan batterij 1 en batterij 2 (ik heb er twee) vervangen worden door het type van de batterij (informatie is beschikbaar…). Maakt het net iets makkelijker.

Het geleverde vermogen van de zonnepanelen zal tot een negatieve fase belasting leiden.

Voor het monitoren:

Het kan handig zijn om te weten welke apparaten het piekvermogen hebben gebruikt en voor hoelang. (Quookers/boilers hebben een korte piekbelasting. De 25 A zekeringen gaan niet meteen door bij 25Ak, maar kunnen voor een aantal s hogere stromen aan).

Voor mijn situatie is een warmtepomp het domste apparaat en ik ben eigenlijk ook niet van plan dit veel slimmer te maken. De huis en badwater temperatuur heeft grote emotiele waarde….

Gelukkig zijn de piek belastingen van een warmte pomp goed te voorspellen: Bij een legionella cyclus (eens per week op een vaste tijd typisch) en in de winter als het buiten onder de 5 graden komt, voor het ontdooien van de warmte wisselaar. Als in het profiel van de WP dit opgenomen is dan kan “preventief” het laden worden gereduceerd / stop gezet. Mogelijk te herkennen als het gebruik van de WP boven een bepaald vermogen uitkomt (7kW bv).

Bij het monitoren zou dit drempel vermogen geleerd kunnen worden of de gebruiker kan dit instellen, waarna het monitoren deze waarde verder kan verfijnen (ook al geldt hier veiligheid eerst, iets minder laden is beter dan een zekering die er uitgaat).

Het preventief stoppen van de batterijacties bij NoM is wat mij betreft geen probleem. Als de WP vol aangaat zijn de 500W van de rest van het huis verbruik peanuts.

Wat de veiligheid betreft (puntje op de i ):

Bij het opnieuw opstarten van Homey is de aansturing/monitoring natuurlijk tijdelijk weg. Voor het aansturen: is er een optie om voordat de Homey reboot het laden stop te zetten? Mogelijk heeft de Homey software iets voor…. De reboot is snel gedaan en heeft dus een beperkte impact op het laadplan. Analoog voor het updaten van SlimLaden. Anders upgrades onder eigen beheer doen….

Goedendag,

Ik heb een vraag over het slimheden, ik heb twee Marstek Venus E 3.0 batterijen allebei op een eigen groep, maar ik ga pas in januari overstappen op een dynamisch contract. Hoe kan ik het zo instellen dat bij zon mijn batterijen eerst vol worden geladen, en avonds eerst de batterijen leeg worden getrokken zonder de batterijen op te laden via het net?

Of is wat ik wil niet mogelijk? Ben niet zo goed met deze materie vandaar dat ik het nu al probeer en probeer te begrijpen.

Je moet het zo zien alles via de batterij levert verlies op op een moment dat je een vast contract hebt met vaste prijzen. Je zult het dus zo moeten inrichten dat het voordeliger is om goedkope stroom op te slaan om duur te verkopen ja mijn advies zou zijn regel het nu alvast in zoals het een januari gaat gelden. Op die manier kan je ook zien hoe het gaat met het feit dat er geen salderen meer plaats vindt.

Oké zal ik doen, kan ik een voorbeeld met de instellingen vinden voor 2 batterijen en zonnepanelen?

Ik zou wel willen dat de batterijen altijd eerst gevuld worden door de zonnepanelen, en de panelen de batterijen, niet dat ze aan het net terug leveren als de batterijen nog niet vol zijn

Ik sluit me ook aan bij de gebruikers van SlimLaden. Ik bleek noch met MQTT )Local of cloud) noch met HTTP en JSON mijn Zendure 3000AC Mix+ in Homey aangestuurd te kunnen krijgen.

Waar ik dus dacht dat SlimLaden zou werken met reeds bekende apparaten in Homey bleek hij dus gewoon de Zendure toe te voegen aan Homey…

En hoe !

Ik ben nog ff aan het bijkomen van al de configuratiepagina’s (ik krijg nog geen account aangemaakt bij Solcast, ik krijg gewoon niks te zien na aanmelding ?). Maar wat een hopo informatie, wat een dashboard en wat een slimme laadregeling (ja, duhuh…:laughing: )

Dus ik ga voorzichtig ff wat lezen in dit topic.

Hoedan ook een hele dikke :+1: voor Roedi de Lion, ik ben zwaar onder de indruk !

Er is niet een standaard voorbeeld, maar het beste kan je gewoon deze pagina volgen:
http://IP-ADRES van de HOMEY:8778/start.html

Prijsvoorbeelden werden vandaag of gisteren nog op dit forum gedeeld.

Ook als het je het geld kost? Waarschijnlijk niet. Op de wiki pagina kan je lezen hoe de modellen werken.

SlimLaden v9.9.59 — wat is er nieuw

Alles sinds 9.9.53. De tussenversies 9.9.54 tot en met 9.9.58 kregen alleen een korte regel.

Je thuisbatterij en je aansluiting

:high_voltage: NIEUW: Zou je thuisbatterij je zekering raken?
In de app staat onder Instellingen een nieuw tabblad Aansluiting. Daar zie je per fase hoe zwaar je aansluiting belast wordt, de hoogste belasting van vandaag met tijdstip, en of je thuisbatterij bij het laden de hoofdzekering zou raken. Een dagboek houdt veertien dagen bij hoe vaak dat gebeurde en hoeveel het scheelde. SlimLaden kijkt ook mee op welke fase je thuisbatterij zit: zegt de meting iets anders dan je hebt ingevuld, dan meldt het dat. In de lijst staat de echte naam van je thuisbatterij, zoals Venus E of Venus A. **Vul in het tabblad in op welke fase je thuisbatterij zit, en bevestig je hoofdzekering. SlimLaden kijkt alleen mee en remt het laden nog niet af.

:electric_plug: NIEUW: Grote verbruikers bij de hoogste belasting
In hetzelfde tabblad kies je de apparaten die je wilt volgen, bijvoorbeeld een Quooker, boiler of warmtepomp, en geef je aan op welke fase ze zitten. Je kunt er meerdere tegelijk aanvinken. Bij de hoogste belasting van de dag zie je dan welke apparaten op dat moment aanstonden, en of je thuisbatterij aan het laden was. Ook staat erbij hoe lang de fase boven de zekering zat, want een korte piek van een paar seconden is iets anders dan een minuut.

:sun: NIEUW: Solar Capture ook in een laadkwartier
Plant SlimLaden een kwartier om rustig te laden en schijnt de zon harder dan voorspeld, dan ging het overschot gewoon het net op. Iemand zag in zo’n kwartier ongeveer 770 W teruglevering terwijl zijn thuisbatterij maar 458 W laadde. Nu vangt Solar Capture dat overschot ook in een laadkwartier op, met dezelfde wachttijden als bij een zonkwartier. Valt de zon weg, dan gaat de thuisbatterij terug naar het geplande laden.

:repeat_button: NIEUW: Flowkaart Solar Capture bij STOP aan of uit
Je kunt de schakelaar Solar Capture bij STOP nu ook vanuit een flow aan, uit of omschakelen. Het laadplan rekent daarna meteen opnieuw. Bij Max Eigen Verbruik en Zon Optimaal vangt de thuisbatterij ook bij “uit” zon op zolang hij die dag niet vol komt; dat staat in de uitleg bij de kaart.

:sun_behind_small_cloud: Zonkwartier met een kritisch apparaat: overschot opslaan, niet ontladen
Iemand met een laadpaal op “batterij negeert” zag zijn thuisbatterij na de eerste wolk stoppen met zon opvangen, en daarna zelfs ontladen in een kwartier vol zon. In een zonkwartier met een kritisch apparaat slaat de thuisbatterij het overschot nu op en ontlaadt hij niet meer.

:chart_increasing: Het afgelopen kwartier toont de gemeten stand
In het laadplan bleef bij een voorbij kwartier de oude voorspelling staan. Iemand zag 2 % terwijl zijn thuisbatterij op 3 % was gestopt, en 100 % terwijl hij op 99 % stond. Nu toont het afgelopen kwartier de gemeten stand.

:crescent_moon: Zon Optimaal: de lijn zakte 's nachts terwijl er niets gebeurde
Bij een nacht op STOP liep de lijn in de grafiek van 22 naar 4 %, terwijl de kWh-kolom gelijk bleef. Het percentage volgt nu wat er werkelijk gepland staat. Staat een kwartier op STOP, dan zie je dat ook bij de reden.

:battery: NIEUW: Marstek Venus E Max
De Venus E Max (10 kWh, 3600 W) staat in de lijst, los en in een gemengde opstelling naast andere Marsteks.

:wrench: Deye volledig lokaal via Modbus TCP (proef)
Bij een Deye met een WiBLE-stick in de stand Modbus TCP stuurt SlimLaden de omvormer nu helemaal lokaal aan, zonder cloud. Dat gaat via het tijdschema, net als de cloud het doet. Onderweg zijn ook een paar fouten rechtgezet die nooit opvielen omdat er niets aankwam: bij een 1-fase-Deye zat de werkmodus in een ander register, en bij 3-fase waren laad- en ontlaadstroom omgedraaid. Wil je dit proberen, kies dan in de wizard de tegel voor Deye volledig lokaal via Modbus TCP.

Zon en prijzen

:house: NIEUW: Open-Meteo-dakvlakken optellen bij Solcast
Het was Solcast óf Open-Meteo, en Solcast kent maximaal twee daken. Met een nieuw vinkje tel je de Open-Meteo-dakvlakken op bij Solcast. Zet het vinkje aan en vul het piekvermogen van je Solcast-daken in. Mislukt een van de twee, dan blijft de vorige voorspelling staan en krijg je een melding.

:euro_banknote: NIEUW: EasyEnergy als prijsbron
EasyEnergy levert de kale beursprijs zonder sleutel; SlimLaden rekent er zelf je opslag, energiebelasting en btw bij. Alleen voor Nederland. De volgorde is nu Tibber, ENTSO-E (beide met eigen sleutel), Nord Pool, EasyEnergy en Energy-Charts.

Je auto

:house_with_garden: NIEUW: flowkaart auto thuis of niet thuis
Iemand met een Tesla als laadpaal zag SlimLaden ingrijpen terwijl de auto bij een snellader stond. Met de kaart “[auto] is thuis / niet thuis” laat SlimLaden de auto met rust zolang hij niet thuis is: geen laadplan, niets schakelen, en de thuisbatterij pauzeert er niet voor. SlimLaden weet zelf niet waar je auto is; je flow meldt het, bijvoorbeeld op basis van de locatie uit je auto- of telefoon-app.

:no_entry: STOP houdt de laadpaal echt uit
Sommige laadpalen beginnen bij het inpluggen meteen zelf te laden. Met STOP aan liet SlimLaden dat gebeuren, omdat het alleen uitzette wat het zelf had aangezet. Nu gaat de paal ook dan uit.

:electric_plug: Alfen laadde na elke update
Na een update begon de auto te laden terwijl het laadblok pas de volgende middag was. Bij een Alfen zette het terugzetten van het laadvermogen de paal weer open. Nu komt “uit” als laatste.

:sun_behind_large_cloud: Minder fasewisselingen bij een paal die zelf van fase wisselt
Een paal die zelf tussen 1 en 3 fasen schakelt, wisselde bij elke wolk heen en weer. Na een wissel blijft hij nu een paar minuten aan dezelfde kant. De grens en de wachttijd stel je in bij Inrichting, onder “schakelt zelf”.

:mobile_phone: In de app, al live — hier heb je geen Homey-update voor nodig:

• Hoofdzekering altijd te wijzigen bij EV Laden. Ook als je geen auto of laadbegrenzer hebt, vul je daar je hoofdzekering en fasen in. In het tabblad Aansluiting zie je de waarde en ga je met “Wijzigen” naar EV Laden.
  • Laadstroom via een flowkaart in de EV-wizard. De keuze om de laadstroom met een flowkaart te sturen staat nu ook in de wizard.
  • Herkennen met een meetbron. Kies je bij een apparaat een slimme stekker als meetbron, dan telt het vermogen daarvan nu mee bij het herkennen in de wizard.
  • Bijlagen bij een nieuwe melding. Een schermafdruk bij een net aangemaakte melding wordt opnieuw geprobeerd als de backlog het ticket nog niet kent, en een mislukking noemt de echte reden.

@wiki Release notes v9.9.59:

Nice die fase belasting!

Idee om ook de zonnepanelen hierbij te zetten? In mijn geval hebben we een 1 fase omvormer en ook die is van belang bij de verdeling.