[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

En voor vragen, daar is dit forum nou heel handig voor. :+1:t2:

1 Like

Hallo goedendag iedereen. Ik heb mijn homeyPro Early binnen. Ik heb de sessy app geïnstalleerd en de power by the hour app. Nu is het de vraag hoe worden de flowkaarten van power by the hour getriggerd?.. Als ik op Play druk werkt het maar als er een heel uur voorbij gaat gebeurt er niks…


Alvast bedankt voor een reactie. Groetjes.

Denk dat ik het al zie hij staat op 15 euro…:blush::thinking::sweat::sweat_smile:

En behalve het bedrag; deze flow wordt maar 1x getriggerd zodra de prijs boven 0.15 cent wordt (en daarvoor dus lager was). Zolang de prijs hoger blijft wordt hij niet opnieuw getriggerd.

En je hebt ook nog een flow nodig de andere kant op. Dus als de prijs lager wordt dan 0.15 zet besturingsmodus op …

En heb je deze video al bekeken?

1 Like

He hallo bedankt voor de reactie terug ja dat was ook mijn plan. Ik wou hem hem dan inactief zetten de andere kant op. :blush::+1::v:Als de prijs onder die 15 cent komt. Maar had ook net ergens gelezen dan nom xom was geworden dus. Eco wordt dan xom. Dus ik moet echt ff wachten weer dat de prijs er weer onder komt. Maar is dit de prijs met de btw enzo of echt de kale energieprijs…
(in de sessy portal)

Ja had ik gisteren al even bekeken hoe het 1 en ander werkt. Veel info uit gehaald. :blush::+1:
Ik wou me hier later nog wel even wat verder in verdiepen. Maar ik wou eerst even een goede basis.

Nog ff een vraagje als ik deze flows gebruik. En ik vul bij allebei 15 cent in gaat het dan niet botsen?..
Actief tarief werd kleiner dan 0.15 ¤
Actief tarief werd groter dan 0.15 ¤

In theorie kan het niet “botsen”
Tarief kleiner dan 0.15 = 0.1499
Tarief groter dan 0.15 = 0.1501
Desnoods zet je er een wat groter verschil tussen:
Tarief kleiner dan 0.1475
Tarief groter dan 0.1525

1 Like

Ik heb een flow gemaakt en getest en deze combineert het beste van twee werelden:

  • NOM/XOM
  • ROI

Wanneer op een dag meer dan 16 cent prijsverschil is, dan laad de thuisbatterijen op op de uurtjes dat er minimaal 16 cent prijsverschil is en verkoopt hij stroom wanneer de prijs 16 cent hoger is dan de laagste prijs. Aangezien het vaak maar 2 uurtjes zijn dat de prijs hoog is en dus de thuisbatterijen niet leeg worden getrokken/verkocht, gebruikt ik de resterende stroom voor NOM. De resterende stroom is genoeg om de avond door te komen totdat we naar bed gaan.

En is er een dag geen groot prijsverschil, dan draaien de thuisbatterijen gewoon de hele dag op NOM. Misschien dat ik nog gaan inbouwen dat hij tussen de 12 en 16 cent prijsverschil toch gaat opladen, zodat ik dat voor NOM kan gebruiken. Onder de 12 cent wil ik de thuisbatterijen niet belasten, omdat 12 cent per kwh de minimale afschrijving is en het me dan geld gaat kosten.

Graag deel ik met jullie mijn flow:
De tekst met uitleg is van Maarten van Soest en dit dien je als eerste uit te voeren. Daarna kan je de twee flows namaken. De NOM flow heb ik new — Nom flow genoemd. De andere flow maakt niet uit hoe je die noemt, want daar verwijs je niet naar. Flows zijn gebasseerd op GRuyter flows

Ik wil verkopen bij minimaal 16 cent prijsverschil, dus dan moet hij op de laagste prijs laden en de hoogste prijs ontladen. Daarnaast kan ik een prijs voor laden instellen als ik puur alleen NOM draai, dus opladen bij een prijs die ikzelf bepaal en dan NOM draaien.

Ik heb 2 Sessy thuisbatterijen, dat zie je ook terug in de flows.



5 Likes

All,
ik heb een vraag,
De SOC, Sessy accuconditie vol of leeg, is bij mij niet voldoende accuraat.
Ik zoek een conditie die ik kan gebruiken, wanneer de Sessy echt vol of leeg is, dus niet accu niveau 0, < 0.1 bijvoorbeeld of > 99.9%.
Ik zit te denken aan het veranderen van de systeemstatus naar bijvoorbeeld <SYSTEM_STATE_BATTERY_FULL>.
Weet een van jullie hoe ik dit als conditie in een flow zet?
Is er een andere methode of lees / vol te detecteren?
Tx
Joep

1 Like

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Er is een prima Nederlandstalig topic over sessy: [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Daarom verplaatst

Zoiets?

En veel dank voor je donatie!

IK denk het wel Robert,
ik had nog niet door dat Logica zo krachtig was.
Joep

Deze flow werkt helaas niet, Joep.
Tips:
Je kunt geen ALL met triggers (ALS kaartjes) gebruiken.
De logica kaart die je gebruikt hebt is een “EN” kaart, geen ALS kaart.
Je dient hem “dus” in serie met de ALS kaart “systeem status is veranderd” te verbinden, en de Simple Log kaart verbindt je weer in serie met de blauwe uitgang van het logica kaartje.
Blauw = de conditie is waar
Oranje = de conditie is niet waar

2 Likes

Tx Peter,
Ik heb de flow aangepast.
Morgenvroeg is de Sessy leeg, denk ik, dus dan zie ik het resultaat.
Joep

2 Likes

Een nieuwe versie 2.4.0 staat klaar in de app store om te testen: Sessy | Homey

  • Added kWh meters for Sessy and CT meter (fw>=1.7.2).
  • Added slider UI for system noise level.

Dit is een vrij grote app update, vooral bedoeld voor de nieuwe functionaliteit van Sessy firmware 1.7.2; Er worden kWh meters toegevoegd.
Daarnaast is het maximale geluidsniveau van de Sessy’s nu handmatig met een slider in te stellen via de Homey mobiele app.

Ik hoor graag van testers hoe deze versie bevalt!

1 Like

Hallo Peter,
hierbij de aangepast flow. Ik moest wel een delay inbouwen, anders keek de Homey nog net naar de vorige status, en deed niets.
Joep

1 Like

En daar was hij ook al: 1.7.2 12-09-2024

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features

  • Energiemetingen – Een van de tickets die al lang op onze backlog staat, de energiemeting. Tot op heden rapporteerde Sessy alleen het vermogen [W], dat geeft inzicht in Watt een Sessy op een bepaald moment doet. Het vertelt alleen niet in een oogopslag wat Sessy over een langere periode heeft gedaan (uur, dag, week, maand jaar etc). Om dat te berekenen is er een optelling nodig van het vermogen, relatief simpel, totdat je in de details komt, dat was gelukkig niet jouw uitdaging maar die van ons. Met het inzicht in wat Sessy over een bepaalde periode heeft gedaan zijn leuke dingen te doen, bijvoorbeeld energie-onafhankelijkheids berekeningen, hoeveel bomen heb je geplant, winstberekeningen en meer. De energiemetingen zijn beschikbaar via de lokale api en worden later toegevoegd aan het bestand dat je kunt downloaden via de portal. Deze data zal op termijn ook in de portal gebruikt gaan worden om je meer inzichten te geven in Sessy en het huishouden.

Verbeteringen

  • Vermogensmeting – De vermogensmeting van Sessy (en de CT meter) is nauwkeuriger geworden, niet veel, maar we maken Sessy graag beter. Dat geeft je een beter beeld van wat Sessy precies aan het doen is, voor de echte :nerd_face:

Je software was gisteren al automatich geupdate, thanks Robin
We gaan kijken wat de extra power sources ons kunnen gaan brengen.

1 Like